spilli Startet 24.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2011 Hei. Skal støpe inn et skott i båten min for å feste trust lager og cv ledd. (Må jo være litt kraftige greier) Lurer derfor på hva som blir sterkest, 2 x 15 mm granfiner limt sammen med polyester/epoxy og glassfiber, eller en enkel finerplate på 30 mm. (Forresten vanskelig å finne finer i den tykkelsen) trenger bar ca 1000 mm x 500 mm. Har veeeeldig lite greie på støping/liming med polyester/epoxy og glassfiber, så gode råd taes imot med takk.Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 Lime sammen 2 lag X-finer a 15 mm og a 30 mm skal være like sterkt vis du er nøye med liminga. Jeg hadde nok gått for ei 30 mm plate. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Wicma Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 2x15 mm med duk i mellom, sterkere enn enkel 30m. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 24.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 (redigert) Ja legges det duk i mellom blir det sterkere. Mindre arbeide med 1 stk. 30mm Redigert 24.Oktober.2011 av 26 Gimsøy (see edit history) Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
spilli Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2011 2x15 mm med duk i mellom, sterkere enn enkel 30m. Takk for svar Wicma. Da går jeg for 2 x 15 mm, men er det noe spesiell tykkelse/vekt på den duken man skal bruke for å lime, og hvor mange lag skal man bruke? Er polyester - duk fra BT OK nok? 15 mm gran finer fikk jeg kjøpt hos båtprodusent i Tønsberg, hadde ikke tykkere. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 Hvorfor så komplisert? Jeg ville limt sammen to 15mm plater med epoxy uten duk mellom. Jeg ville uansett ikke limt med duk og polyester. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
taunus Svart 25.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2011 (redigert) Jeg ville brukt duk imellom. Dette for å ha et slags væskeoverskudd. Du kan ikke vite hvor mye polyester som suges inn i treværket. Da må du først bruke materialene, for å få erfaring. Du kan prime hver side av platene med polyester et par timer før du sammenføyer. Da vil du få en peilepinn om treverket suger mye. støp i sammen i løpet av et døgn, hvis ikke må du slipe overflaten igjen. Husk god temperatur. 18-23 grader. Legg platene i press over natta. Gjør du dette har du gjort en god jobb. Du kan bruke duk fra BT. Bare ikke utsett duken for fukt. Da går koplingsmiddelet i duken til H. og du vil få en dårlig liming. Legg duk feks 600-900 gram per kv. Da får du tatt opp ujevnheter i platene. Redigert 25.Oktober.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Dette var da uhyre komplisert. Jeg anser ikke polyester som lim i denne sammenheng. Med litt rikelig epoxy i fugen vil det sitte for alltid. Jeg har foretatt mange lignende sammenføyninger uten noensomhelst problemer med at for mye lim "suges inn i treverket". Vanligvis foretrekker jeg PU-lim. Men da det ekspanderer mye, ville jeg ikke brukt det på så stor flate som dette. Det enkleste er ofte det beste ....... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wicma Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Ikke komplisert, uhyre sterkt. Jeg hadde lagt 2 til 3 lag med 450 grams duk på den ene platen vete de godt. Sette de sammen under stort press, eller skru de sammen med godt med skruer som kan taes ut etter det herdet. Aller best med duk som hører til epoksy, og bruke epoksy. Trenger også å vetes godt. Men hvis man bruker epoxy må man passe på å mette duken godt med lim så det blir et lite limoverskudd, presse platene i sammen, trenger ikke mye press, men luften må ut mellom platene. Lykke til med jobben Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 26.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Dette var da uhyre komplisert. Det enkleste er ofte det beste ....... Ikke komplisert, Aller best med duk som hører til epoksy, og bruke epoksy. Trenger også å vetes godt. Lykke til med jobben Takk begge to. Bør jo ikke være komplisert, men så er det det med at en aldri har gjort det før. Ser jo ut som dere begge mener at epoxy er best, så da ligger jo egntlig valget på om jeg skal bruke duk, eller ikke. Det med å skru platene sammen under liming var jo en god ide`Det er akkurat sånne selvfølgelige ting en ikke tenker på før noen sier det. Takk til dere begge for tips og råd. Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 27.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 (redigert) Du har ikke sagt noe om hvor stor motor du har, eller hvor stort spenn du vil få. Redigert 27.Oktober.2011 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
spilli Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2011 Du har ikke sagt noe om hvor stor motor du har, eller hvor stort spenn du vil få. Hei, timestamp. Nei det har jeg ikke. Men motoren er på 140 Hk. Spennet på det meste blir 710 mm på den øverste bolten og ca 150 mm på den nederste. Har tenkt å legge på 4 mm x 200 mm aluminiumsplater på begge sider av finerplatene for å stive opp, samt ta opp spennkreftene fra trustlagret. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.