Jump to content

Hente ut vann til varmtvannsbereder GM V8


volvo_penta_

Recommended Posts

Uttak til bereder skal være nærmest mulig termostaten, på den varme siden, altså mot topplokket.

Retur til motor nærmest mulig sugesiden av sirkulasjonspumpen. (populært kalt vannpumpen :smiley: )

I praksis vil dette bety at berederen sitter i parallell med varmeveksleren, bortsett fra at uttaket er på andre siden av termostaten.

Dette er en generell regel som gjelder de aller fleste motorer.

Link to post

Det du skal ha i betraktningen er at varmebalansen i motoren ikke skal endres. Dvs. at du ikke skal sende for kaldt vann inn i motoren igjen etter å ha hentet ut overskuddsvarmen i en varmeveksler. Vanligvis anbefales en max delta T på ca. 10 grader. Fortrinnsvis 7-8 grader på max belastning for å unngå for store termiske belastninger på motor.

Å lage et system som forsikrer tilskrekkelig sirkulasjon under alle driftsforhold er like viktig. På større maskineri benyttes det derfor alltid 2 thermostater ved uttak av overskuddsvarme utenom sentralkjøler.

I tillegg er selvfølgelig alle varmegjenvinnere og vekslere dimmensjonert etter motorens størrelse og avgitte varmemengde med kjølevann. Systemet skal ikke lage noen restriksjon i forhold til sirkulasjonen.

 

I all enkelhet kan det sies at om du oppdager at motoren tar lengre tid å få opp i driftstemperatur etter installasjonen av varmtvannsberederen, så har du gjort dette feil. Da her du lagt denne inn som en "tvungen ekstrakomponent" i det forhåndsberegnede kjølesystemet og som vil forstyrre hele varmebalansen i motoren. Det er nemlig kun overskuddsvarmen, altså det som blir blandet ut til kjøler som skal benyttes til gjenvinning.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Varmen taes fra motoren på samme måte som når den sitter i en bil. Å montere inn termostat på slangen til berederen er ingen god løsning, og at den lille tidsforsinkelsen som oppstår på oppvarming av motoren har noe å si i praksis betviles.

Blir det samme som å si at man skader motoren i bilen om man setter igang varmeapparatet før den har oppnådd driftstemperatur.

I forhold til en bil så vil også en båtmotor både ha en gunstig starttemperatur (aldri noe særlig under null grader) samt varmes raskere opp iom at den ikke kjøles av fartsvinden.

Link to post

Eventuelle heat recovery systemer skal alltid sitte på den siden av thermostaten som kjøleren sitter slik at det kun er når thermostaten åpner at man får utnyttet disse.

Årsaken er som nevnt at man forstyrrer varmebalansen i motoren ved å seriekople eksempelvis en varmtvannsbereder med motorblokka. Dette medfører at om kona skal ta seg en dusj under stiming risikerer man å kjøre kaldvann direkte inn på den varme motoren igjen som følge av fylling av kaldvann inn på bereder og veksling mot varmt kjølevann. Spesielt på en mindre motor med lite kjølesystem der full varmeveksling i varmtvannsbereder påvirker den endelige utløpstemperaturen mot termostat i betydelig grad.

 

Dette er særlig aktuelt på dagens nye båter der man gjerne har både vannbåren dørkvarme, defroster samt varmtvannsbereder som alle henter sin varmeenergi fra kjølevannet. På alle større skipsdieselmaskiner er en slik monasje bannlyst og monterer man et nytt anlegg slikt nekter motorleverandøren på kjøre anlegget igang av de årsakene jeg har nevnt. Jeg ser ingen grunn til å fravike dette på lystbåtmotorer selv om det er i en mindre skala enn en stor skipsdieselmotor. En del gjør det på fritidsbåtene sine alikevel, men for undertegnede er det helt feil.

Link to post
:crazy: Ja Ja man kan gjøre det vanskelig men det har fungert siden man begynte med bredere i lystbåter. Hva med de stakarene som har sjøvanns kjølte motorer dem må koke sjøvannet om vinteren for da er det mere en 10 grader forsell på motor og kjølevannet. :headbang::headbang: Redigert av step (see edit history)
Link to post

Skal prøve å laste opp skjema og bilde som viser hvordan det er gjort på min VP 5,7. Er det samme motor som GM 5,7 V8?

 

Dette er skjemaet. Uttaket fra motoren sitter på toppen av termostathuset. Det skal være en 3/8" eller 1/2" gjenget hull der.

Vannet kommer tilbake til et t-stykke som er montert på slangen mellom ekspansjonstanken og varmeveksleren.

 

vv_skjema.jpg

 

 

Her er et bilde hvordan det ser ut i virkeligheten:

 

vv_bilde.jpg

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
  • 5 måneder senere...

Jernbåten, interresant, når kom den på markedet? 6,2 L er vel forøvrig Dieselmotoren til Bil, ikke den som Penta eller mercruiser bruker maritimt?

Min 99 modell 5,0 GI motor, har tommemål på alle skruehoder. Jeg renset gjengene på eksosmanifolden i fjor (de som kjølevannet skal inn på), og de var 1/2 NPT.

 

Men til VP, skru ut pluggene hvor du vil ha inn nipplene og mål der.

Link to post

Jernbåten, interresant, når kom den på markedet? 6,2 L er vel forøvrig Dieselmotoren til Bil, ikke den som Penta eller mercruiser bruker maritimt?

Min 99 modell 5,0 GI motor, har tommemål på alle skruehoder. Jeg renset gjengene på eksosmanifolden i fjor (de som kjølevannet skal inn på), og de var 1/2 NPT.

 

Men til VP, skru ut pluggene hvor du vil ha inn nipplene og mål der.

 

(5,7L) 6,2L 6,5L og Duramax er alle bilmotorer. Disse har blitt marinisert/bygd om av blant annet Peninsular Engines. Blant annet har Standayne levert egne dieselpumper for marinemotorene.

 

Hos meg er det ikke 1/2" NPT, jeg kjøpte fittings hos Biltema. De har bare 'vanlige' rørgjenger.

Link to post

Nå blander vi vel litt her. GM har levert både diesel- og bensinmotorer på 6,2 liter. Mercruiser 6,2MPI f.eks. er samme motoren som 5,7MPI ("chevy 350") bare med lenger slaglengde. 6,3 liter finnes også (383cid) men ikke som original Merc. Den er borret ,030" over standard firetoms borring. 5,0 er lik 5,7 men med mindre borring. 4,3 er en V6 bygget på samme deler som 5,7. Selv har jeg sjøvannskjølte motorer og varmtvannsbereder, der går returslangen rett inn på vannpumpa.

Link to post

Ja, det skal jeg gjøre!Pleier det oppstå problemer med luft osv i systemet, eller går det greit om en sette bedrederen lavere enn varmeveksler?Har hørt noen som må ha elektrisk sirkulasjonspumpe i tilegg, hadde håpet å slippe slikt ball.

 

Hei VP, jeg har ikke helt fått med meg om du har lukket eller åpent kjølesystem. På lukket system trenger du ikke sirkulasjonspumpe, på åpent system (sjøvannkjølt) er det mange som foretrekker å sette på en sirkulasjonspumpe. Da tar de uttak i fra termostat, setter på en sirkulasjonspumpe mellom termostathus og vv bereder. Retur som DDahl sier rett i sirkulasjonspumpen. For lukket system har jo Kat laget fine tegninger + bilde til deg. Ikke hørt noe om noe spesielle problemer med luft i systemet ved slik montasje.

 

Nå blander vi vel litt her. GM har levert både diesel- og bensinmotorer på 6,2 liter. Mercruiser 6,2MPI f.eks. er samme motoren som 5,7MPI ("chevy 350") bare med lenger slaglengde. 6,3 liter finnes også (383cid) men ikke som original Merc. Den er borret ,030" over standard firetoms borring. 5,0 er lik 5,7 men med mindre borring. 4,3 er en V6 bygget på samme deler som 5,7. Selv har jeg sjøvannskjølte motorer og varmtvannsbereder, der går returslangen rett inn på vannpumpa.

 

Ja du har helt rett, var det i begynnelsen av 2000 som 6,2 også kom som Bensin utgave på MPI? (For nytt for meg det der, flirer)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...