Jump to content

Har du prøvet å finasiere en 10 år gammel båt i det siste?


jaguar22

Recommended Posts

Det har jeg prøvet.

 

Med 35% egenkapital og et veldig kjent merke som objekt, ble båten for gammel for et finasieringselskap som

er kjent for å finasiere båter.

 

50% egenkapital blir krevet på grunn av en såpass"gammel" båt.

Og dette er en 2000 mod Bavaria seilbåt på 34 fot.

 

Er det blitt vanskeligere å få båtlån, eller er det meg?

 

Noen lignende?

Link to post
Share on other sites

Hmmm..

 

Jeg forstår hva du mener med at det nok blir lettere med pant i hus, jeg skal prøve å være

tydeligere på hva jeg mener:

 

Er en båt gammel når den er 10 år og av et merke som selger usedvanlig godt?

På samme måte som en hytte, annonserer banker med at båt og lånetid tilsammen ikke skal

overstige 18-20 år tilsammen.

Gjelder ikke dette? skal de som har en 10 år gammel skute av høy verdi nå bare få selge til

de som er villig å pantsette huset?

 

Sett at man kjøper en båt for en milllion, banken har pant i båten, faller markedet 35% og jeg

ikke klarer å betale mer på lånet av en eller annen grunn, kan jeg ikke se at banken vil tape så mye.

Med mindre markedet stuper mer enn disse 35% jeg har lagt inn i egenkapital.

 

Er det sannsynlig at det kommer en kjempesmell ned for båtbransjen???

 

I sommer var det 18-19000 båter tilsalgs, hvor 7000 av disse er trukket fra markedet når de ikke

ble solgt i sesongen?

Vil disse båtene komme inn igjen til våren sammen med alle de andre nye modellene og prisreduksjoner

pga lav dollar og euro og gi et oversvømmet marked?

 

Er det noen som vet noe om dette har en sammenheng med mitt avslag, at bankene som driver stort i

båtmarkedet er varsomme pga fare for et prisfall, eller er det pga den kanskje store muligheten for at

bankevesenet snart går på en stygg smell igjen og strammer inn på utlån for å sikre seg.

 

Litt surrete etter en nattevakt,

Hva tror eller vet dere om overnevnte???

Link to post
Share on other sites

Jeg syns du resonerer godt etter vakta jeg :thumbsup: Husk at ved en konjunkturnedgang er det mange som kommer til å misligholde sine lån, mange mister jobben, mange konkurser. Da er det sannsynlig med et stort prisfall på dyre luksusartikler som ingen egentlig trenger (og de som da har god råd kjøper iallefall ikke brukte billigprodukter). Banken skal da selge båter i et håpløst marked, og de kan ikke forvente å selge til markedspris, de må dumpe prisene vesentlig for å ikke brenne inne med et lass med båter som bare blir eldre og ikke får vedlikehold mens opplagsutgifter påløper. Så lenge lånetakst på bolig er 85% av verditakst synes jeg det er rimelig med rundt 50% på båt.

Link to post
Share on other sites

Jobber i ett leasingselskap, og er borte i denne problemstillingen daglig.

Du skal gi en mill for båten, og banken skal finansiere 65% av dette, altså 650'. Kun sikkerhet i båten.

 

Båten er allerede 10 år gammel, og innen du er ferdig med nedbetalingen er den kanskje 20? (10års nedbetaling)

Banken har altså en risiko på 650' ved oppstart, som etterhvert synker til 0,-

En tommelfingerregel er at etter halve løpetiden har bokført verdi gått ned med ca 1/3. Når båten er 15 år har banken en bokført verdi på 420'

 

Så blir det dårlige tider, du misligholder lånet, og banken skal selge. De kontakter 4-5 forhandlere og ber om tilbud. Hva tror du de får av tilbud fra forhandlere som brenner inne med egne båter de ikke får solgt, og som forsøker å holde hodet over vann. De får skambud. De godtar det høyeste skambudet og må ta resten som tap hvis du ikke har noe annet de kan ta utpanting i. Lite sannsynlig siden du sikkert har misligholdt boliglånet samtidig.

 

De bankene som er "gode" på båtfinansiering har garantert rimelig god kontroll på markedet, og har nok merket seg at båtmarkedet står omtrent stille om dagen, samtidig som svært mange må eller bør selge. Dårlige somre de siste par-tre årene gjør at mange vil ut av båtmarkedet. Overskudd av brukte båter på markedet, og de eldste opplever det største prisfallet.

Mange nye båteiere som ikke er oppvokst i troen på at på båt skal man til enhver tid få igjen investert beløp. De ferske båteierne betrakter det mer som bil, som synker i verdi hvert år. Påvirker prisen de selger for.

 

Om båten heter Bavaria, Hanse eller NorWest bryr selskapene seg mindre om. Ingen bank vil råde deg til å kjøpe BMW hvis du ønsker å kjøpe Ford. Det er ditt valg. Verdifallet i % er gjerne noenlunde likt fra år til år selv om den ene koster dobbelt så mye som den andre.

 

Så da takker man heller nei, og finansierer de som kommer med en ny båt isteden... Mer attraktivt å selge brukt, og lavere risiko. Alt handler om risiko.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mange takk for svarene.

Det vil bli gitt lån med 35% egenkapital om jeg finner en båt som er opptil 6-7 år gammel,

så jeg ender nok på det, og får kanskje se et marked i fritt fall fra en relativ ny båt til våren isåfall.

Jeg likte beskrivelsen av verdifølelsen yngre og eldre generasjon kan ha rundt båten sin, og tror den er

100% riktig.

 

Akk ja, man burde kanskje vente til våren og og se, men det smeller inn en god pris i ny og ne på finn.no,

så kanskje det blir ny båt til jul.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en enkelt filiosofi når det gjelder båtlån (og for så vidt også billån, etc.): Båtlån bakes alltid inn i det vanlige huslånet med sikkerhet i huset, da dette er uansett billigst. Har jeg ikke mulighet å få båten (bilen) finansert med sikkerhet i huset har jeg heller ikke råd til det og går for en billigere båt (bil).

 

Videre skal summen som båten (bilen) representerer kunne nedbetales godt innenfor den forventete økonomiske restlevetid av båten.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har lite med kundeforhold å gjøre, di har intern regler.

Rekner med vi snakker om skipsregistrerte båter med pant i båt.

 

Snakka med Nordea og registrerte min 94 modell i skipsregisteret for pant i båt.

Etter registrering viste det seg at nordea hadde grense på 20år.dvs at båten måtte være nedbetalt i 2014.

Ringte da SR-bank og der var det ingen problem, tror faktisk det var opp til 80% finansiering.

 

Hvilken bank hadde grense på 10 år??

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at å trå varsomt i lånemarkedet er best, og forholde seg til sin egen økonomi

og ikke naboens.

Men...det falt meg tungt for brystet at jeg ikke fikk lånet så lett som jeg hadde

forestilt meg, og lurer på hvorfor.

 

Jeg har absolutt økonomi til å betale avdragene, i en sikker jobb, og det er heller ikke det som

er argumentet for at jeg må inn med 50%, men båtens alder.

 

Handelsbanken er bare en av de som sier i lånebeskrivelsen at båtens alder ikke kan være mer

enn 18? år når den er nedbetalt.

 

Så de som har en båt i høy prisklasse (jeg gjentar meg selv nå) som er blitt noen år, er også de som må justere

ned forventningene om hva den er verdt når ubemidlede ikke får låne til "gamle" skuter, men fint får

låne til en ny.

 

Noen som vet hvilke båtstørrelser det er solgt mest av de siste årene og hvilken aldersgruppe som har kjøpt

dem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...