Jump to content

Garmin nettverk GMS10


Mariell

Recommended Posts

Har så smått begynt utskiftingen av navigasjons elektronikken. Blir nok etter hvert for det meste Garmin ombord.

Ser at Garmin har en nettverksboks, hvor jeg innbiller meg at det kun er å koble inn de forskjellige komponentene og disse kan da sees i f.eks 2 plottere.

I første omgang, kjøper jeg inn en plotter og en Radar, problemet med det opplegget er at jeg da må flytte plotter fra styrepossisjon nede og oppe etter hvor jeg sitter.

Blir mye kabeltrekk av sånt.

Innbiller meg at en GMS10 vil forenkle dette, har jeg rett? Noen med erfaring

med denne? http://www.seatronic.no/kartplotter-tilbehor-c-235_39/garmin-nettverk-gms10-p-24

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror egentlig ikke du trenger den nettverkssentralen før du går tom for tilkoplingspunkter bak på plotteren? Sjøl har jeg koplet radar, plotter fra fly, VHF og GPS-antenne direkte inn på plotteren nede uten noen nettverkssentral. Plotteren fungerer som nettverkssentral.(trur eg?)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut hele sulamitten om bord til Garmin i år.

(kartplotter, autopilot, vind, fart, dybde, GPS, VHF og fem multifunksjonsdisplay)

 

Alle givere og instrumenter kobles rett i en "backbone-kabel". I hver ende må det være "terminators" for at nettverket skal fungere. Det var veldig enkelt å sette opp. Litt kabeltrekking ble det selvfølgelig, men da det var gjort var det bare plug and play.

 

Alle Garmin-instrumentene bruker nmea2000, og sender da data og får strøm gjennom en kabel. Alle instrumentene henter da opp den informasjonen du ber den om, og alt trenger bare en strømforsyning. (bortsett fra kartplotter, autopilot og VHF, som selvfølgelig må ha egen strømforsyning)

 

Jeg er veldig fornøyd med Garmin-oppsettet. Veldig enkelt å betjene og intuitivt.

 

Lagt til:

Sånn ble det ute hos meg

Redigert av arneolav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...