ariann Startet 28.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2011 Har noen et forslag til annen olje (merke) som brukes til denne motoren som holder samme krav som Mercury Marine anbefaler som er HD-SAE-API CG-4 og CH-4. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Sjekk spesifikasjonene på : Shell Rotella Statoil Powerway Mobil Super 1000 Mobil Delvac Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Honduras Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Denne oljen Oppfyller normene: • ACEA E3/E5/E7 • API CI-4/SL • ACEA A3/B3/B4 • MB 228.3 • VOLVO VDS-3 • MAN M3275 • CUMMINS 20076/20077 • MACK EO-M+ • CAT ECF-1-A CI-4 er i utgangspunktet en mer høyverdig olje en CG og CH Enkelt sagt, jo høyere bokstav jo "bedre" olje... Hvis du sjekker Statoils sortiment nøye, vil du nok finne en der med eksakt samme spesifikasjon, bare dobbelt så dyr... Lesestoff vedr oljeklassifisering Redigert 28.Oktober.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
marius Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Har forgjengeren til denne motoren Mercruiser 4,2 d.tronic 250 og jeg bruker bare Felleskjøpet Superturbo 15-40 . Billig og god olje . Har vel brukt denne oljen på de forrige to båtmotorene også . Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 (redigert) Det skal vel godt gjøres å finne en olje idag som motoren ikke vil ha godt av. Men fullsyntetisk er kanskje ikke å anbefale, eller overkill? Så lenge viskositetsklassen (15W-40)stemmer overrens så er nok de fleste oljer idag gode nok, iallefall så lenge man uansett bytter minst en gang i året. Redigert 28.Oktober.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 API-klassen er vel så viktig som viskositeten. Viskositeten kan du variere ut fra miljø og temperatur du bruker redskapen i. API-klassen sier noe om hva oljen tåler og ikke tåler av belastning osv. Så først bør man finne riktig API-klasse, deretter hvilken viskositet man kan/bør bruke. Mener nå jeg hvertfall... Greit nok at moderne oljer er gode, men det er litt forskjell i hvilke additiver etc som er tilsatt avhengig av om den skal brukes på en motorsykkel som løper lett på 10.000 omdr, eller om du heller den på en 250Hk turbodiesel traktor som stikker x antall skjær i bakken og pløyer i 8 timer i strekk. Det er nok ikke motorsykkel som nødvendigvis krever mest av oljefilmen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.