Jump to content

Lading med Ladac/Kipor aggregat


Saganda

Recommended Posts

Jeg har en Ladac 15A lader ombord, og ca 210AH forbruksbatteri. Når volten synker,etter 2-3 døgn ute, starter jeg Kiporen for å få på litt strøm igjen. Men jeg synes det tar veldig lang tid for få opp volten. Snakka med noen fra Ladac og de sier at det er pga sinuskurven på aggregatet mitt, det gjør at laderen ikke yter som den skal. Er det noen mulighet gjøre noe med dette, eller må jeg skaffe et annet aggregat? Ser for meg en "dings" som kan kobles mellom agregat og lader?

Link to post
Share on other sites

15A lader lader 150A på 10 timer om den yter det den skal hele tiden.. har du tappet ned batteriet med 50% så bruker laderen rundt 7 timer på å etterfylle i teorien... men noe lenger i praksis da batteriet neppe tar 15A på slutten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

15A lader er jo veldig lite. Du kunne med fordel hatt en som er dobbelt så stor.

 

Nå vet jeg ikke hva slags båt du har, men 210Ah forbruksbank er jo heller ikke all verden. Øker du forbruksbanken din med et 115Ah timers batteri hadde du antagelig ikke trengt å kjøre Kiporen :smiley:

 

Slike bensinaggregater er jo ikke det mest populære innslaget ute i holmene heller :nonod:

 

Edit; ser nå at du har en Saga 315. Tipper du har god plass til å utvide batteribanken din litt. Vi har 440Ah til forbruk + solcellepanel på 50W. Det er tilstrekkelig til at vi kan ligge ca en uke ute i holmene (såsant det er litt sol til lading).

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har et nyere Kipor-aggregat av den gule typen skal det ikke være noe i veien med sinuskurven.

Men klarer aggregatet ditt å gi nok strøm til laderen din? Jeg vet noen har slitt litt med de minste 770 watt-aggregatene til Kipor når de har vært tilkoblet større ladere mot batteribanker som har vært dypt utladet.

Nå har du kun 15A -lader, men ta for sikkerhets skyld en titt på spesifikasjonene på laderen og sjekk at denne ikke etterspør mer effekt enn hva aggregatet ditt klarer å levere. Har du et 1000w/2000w gult Kilpor-aggregat burde det uansett være stort nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...