larsen2000 Startet 30.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2011 Så nettopp en video med en mekaniker som nevnte at man ikke burde gire med påhengeren uten at motoren er igang. Kan det virkelig stemme at det er skadelig? Jeg setter motoren i gir hver gang jeg kjører med båten på henger for å unngå at propellen snurrer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Møkkalasset Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Kan umulig være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Glir hendelen lett over i innkplingsposisjon så er det greit, men noen ganger bør man turne propellen mens hendelen beveges. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 setter motoren i gir hver gang jeg kjører med båten på henger for å unngå at propellen snurrer. Du sier noe, dette har jeg aldri hørt nevnt på forumet. Normalt må man vel vippe opp motoren for å få nok bakkeklaring og da blir det ikke samme vindpresset på bladene. Har aldri sett en båt på henger med propell som snurrer rundt, men det skader selvsagt ikke å sette den i revers for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild81 Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Har alltid hørt at det skal man ikke gjøre. Men vet ikke helt hvorfor... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 I følge min Evinrude manual er det for å unngå skade på gearmekanismen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Mener å huske at påhengsen ikke måtte settes i revers når den ikke sveiv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Nå skal en vel kjøre meget fort om propellen skal snurre når den henger på en henger bak en bil...... Dette er vel neppe noe stort problem med hastigheter opp 22-28 m/s med luft som medium som har en densitet og viskositet på ca. 1 promille av vann.. Har mest tro på at dette er av de mange mytene som verser i båtverden... Av typen "har hørt at....." Men det kunne vært morsomt å lese litt om noe fakta her, og om noen som har noe å fremlegge.. fant ikke så mye på google om emnet, faktisk ikke noenting... så noe stort praktisk problem er det nok neppe Redigert 31.Oktober.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Det er sikkert kanskje så enkelt som at giringen er designet for å gire mens motor er igang. Så man får dermed ikke samme hjelpen til giringen når motor ikke går. Dermed slites sikkert gir bittelitt mer... Men å gjøre det en og annen gang har nok ingen betydning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Det som sliter aller mest på ett påhengs/drev-gir er de som skal gire "pent og forsiktig" og dermed pusser tenner til den store gullmedaljen i ett forsøk på å smyge motoren i gir. Disse girene har som regel klo-kobling av girene, så man skal smekke den i gir med en rask og bestemt bevegelse. Har stått og hørt på enkelte som skal legge fra, og hvor man hører det gnager i sekunder før de får den i gir. Nesten så man får lyst til å hoppe ned i båten og smekke den i gir for dem... Hele girsystemet ligger badet i olje, så ser ikke for meg at det er mye problem å gire mens motor står stille så lenge spaken lar seg bevege enkelt og man ikke må bruke makt. Er nok mer det at hvis giren står litt feil i forhold til hverandre går den ikke i gir så lenge alt står stille. Tullinger kan da komme til å henge seg i spaken i ett forsøk på å tvinge den i gir. Da er det ett eller annet som ryker til slutt. Er nok det man vil forhindre. Mange slike regler er laget for de som ikke skjønner noen ting... Redigert 31.Oktober.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Var for nogle år tilbake på prøvetur med eier av en jeep jeg vurderte å kjøpe,hvor han gjorde stort nr av at han hadde justert gir-vaier slik at den skulle gire `mykere`.... Når spaken ble satt i forover stilling,sa det KRRRRRRRR..... helt til turteller passerte 1800 omdr. da, smalt den i gir, og han var såre fornøyd med tingenes tilstand Det ble ingen handel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Fikk en utrolig trang til å spørre om du spøker nå Hørtes jo helt utrolig ut. Du nevnte tilfeldigvis ikke til vedkommende at det ikke var helt heldig for motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 (redigert) lite: Er nok desverre ingen spøk nei og den mannen nytta det nok ikke å forklare noe som helst vedr. båt! Hadde til og med lakkert all teaken i Ibiza`n også.. Motoren var en Yamaha F 115,husker ikke mod, men den var ikke helt ny.Må være sterke saker i undervannshuset på de der.. Redigert 31.Oktober.2011 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.