Jump to content

Er det dumt å gire uten å ha utenbordsmotoren igang?


larsen2000

Recommended Posts

setter motoren i gir hver gang jeg kjører med båten på henger for å unngå at propellen snurrer.

Du sier noe, dette har jeg aldri hørt nevnt på forumet. Normalt må man vel vippe opp motoren for å få nok bakkeklaring og da blir det ikke samme vindpresset på bladene.

Har aldri sett en båt på henger med propell som snurrer rundt, men det skader selvsagt ikke å sette den i revers for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Nå skal en vel kjøre meget fort om propellen skal snurre når den henger på en henger bak en bil...... Dette er vel neppe noe stort problem med hastigheter opp 22-28 m/s med luft som medium som har en densitet og viskositet på ca. 1 promille av vann..

 

Har mest tro på at dette er av de mange mytene som verser i båtverden... Av typen "har hørt at....."

 

Men det kunne vært morsomt å lese litt om noe fakta her, og om noen som har noe å fremlegge.. fant ikke så mye på google om emnet, faktisk ikke noenting... så noe stort praktisk problem er det nok neppe

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som sliter aller mest på ett påhengs/drev-gir er de som skal gire "pent og forsiktig" og dermed pusser tenner til den store gullmedaljen i ett forsøk på å smyge motoren i gir.

Disse girene har som regel klo-kobling av girene, så man skal smekke den i gir med en rask og bestemt bevegelse.

 

Har stått og hørt på enkelte som skal legge fra, og hvor man hører det gnager i sekunder før de får den i gir. Nesten så man får lyst til å hoppe ned i båten og smekke den i gir for dem... :cool:

 

Hele girsystemet ligger badet i olje, så ser ikke for meg at det er mye problem å gire mens motor står stille så lenge spaken lar seg bevege enkelt og man ikke må bruke makt. Er nok mer det at hvis giren står litt feil i forhold til hverandre går den ikke i gir så lenge alt står stille. Tullinger kan da komme til å henge seg i spaken i ett forsøk på å tvinge den i gir. Da er det ett eller annet som ryker til slutt. Er nok det man vil forhindre. Mange slike regler er laget for de som ikke skjønner noen ting... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var for nogle år tilbake på prøvetur med eier av en jeep jeg vurderte å kjøpe,hvor han gjorde stort nr av at han hadde justert gir-vaier slik at den skulle gire `mykere`.... Når spaken ble satt i forover stilling,sa det KRRRRRRRR..... helt til turteller passerte 1800 omdr. da, smalt den i gir, og han var såre fornøyd med tingenes tilstand :thumbsup: Det ble ingen handel!

Link to post
Share on other sites

lite: Er nok desverre ingen spøk nei :headbang: og den mannen nytta det nok ikke å forklare noe som helst vedr. båt! Hadde til og med lakkert all teaken i Ibiza`n også.. Motoren var en Yamaha F 115,husker ikke mod, men den var ikke helt ny.Må være sterke saker i undervannshuset på de der.. :flag_bp:

Redigert av puddingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...