Goodwill Startet 1.November.2011 Del på Facebook Startet 1.November.2011 Jeg er på jakt etter min første seilbåt, en båt som skal brukes til tur og ferieseiling. Vi vil være to voksne og noen ganger en til to ungdommer. Jeg tanker meg en båt fra '80-tallet, ca 28-30 fot, prisklasse rundt 150 000. Jeg er opptatt av komfort, og trenger bl.a at det er en dobbeltseng som er lang nok til meg og min kjære; jeg er 193 cm lang. Noen tips til en nybegynner? Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Jeg ville iallfall tatt en nærmere titt på Maxi Fenix, med beskjedne 28 fot vil jeg påstå dette er den største båten under 33 fot fra 80 tallet. Båten har en stor åpen sengeplass akter med plass til 2 1/2 voksen, kanskje dette også er stort nok for deg. Ståhøyde under dekk får du ikke, men det kan du heller ikke regne med i denne størrelsen. Fenix hadde for et par sesonger siden en markedspris på 180'-200', nå ligger det en rekke båter på Finn mellom 115' og 140', den billigste er helt nede på 92.000. Lykke til med jakten! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
tomeriks Svart 1.November.2011 Del på Facebook Svart 1.November.2011 Mamba 29. Jeg er nesten like lang som deg, og sover med utstrakte ben :-) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Hva kan anbefales hvis man har samme kriterier, men har to store tenåringer, som ikke vil ligge side ved side? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 For 150k får du en Vega med ny motor og vel så det. Den har god ståhøyde innvendig, og senger i skikkelig lengde både i forpigg, salong og cockpit. Den ser beskjeden ut utenfra, men inni er det masse plass. Du kan nok ikke stå oppreist i annet enn ordentlig store båter, jeg er 190, og kan ikke stå oppreist i verken Fenix, Vega, Bavaria 40 eller annet, må opp i skikkelig stor båt (og pris) før det går an. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
jernkjøl Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Maxi 95 er meget romslig med en 190cm ståhøyde og seks soveplasser på to meter. Willing 31 er også en meget romslig båt med samme høyde under dekk, den har i tillegg seks faste soveplasser med mulighet for tre til og mange stuverom. Konstruksjonen er også mye bedre enn Maxi 95. Men dissebåtene kan bli vanskelig å få for150 000. Sunvin 29 er vel større enn fenix'en, med fem soveplasser på to meter og 185cm ståhøyde. Romslig planløsning og godt med stueplass samt solid Finsk kvalitet og finish. For 150 000 bør du kunne få et godt eksemplar med nyere motor. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 Takk for flere gode innspill. Noterer meg først og fremst Maxi Fenix og Mamba 29, videre har jeg også kommet over en Aphrodite 29 som ser fin ut - noen som har erfaringer med den? Og en vakker Contessa 28, men er usikker på lengden på sengene der. Albin Vega syns jeg ser litt gammelmodig ut? Maxi 95 ser også fin ut, men billigste på finn.no nå er 225 000, det er litt i overkant. Jakten fortsetter, det er ennå en stund til sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 Aphrodite er en meget solid og vellbygd båt, men hvordan skal du fungere i den når ruffhøyden bare er 165cm? Et annet minus med denne som med mange andre eldre svenske båter er at den har balsatre både i skrog og dekk. Solid, stivt og lunt når alt er vel men ikke moro når små lekasjer får gjøre sitt over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 For 150k får du en Vega med ny motor og vel så det. Den har god ståhøyde innvendig, og senger i skikkelig lengde både i forpigg, salong og cockpit. Den ser beskjeden ut utenfra, men inni er det masse plass. Du kan nok ikke stå oppreist i annet enn ordentlig store båter, jeg er 190, og kan ikke stå oppreist i verken Fenix, Vega, Bavaria 40 eller annet, må opp i skikkelig stor båt (og pris) før det går an. Hei Albin Vega tilfredsstiller ikkje ditt krav til lengda på køyene. Eg har hatt Vega. Eg er 1,86 og sov godt, men det var ikkje betre plass enn kva det må vera. I retreospektiv så synest eg ikkje at Vega er ein god båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2011 1,65 ruffhøyde er for lite, ja. Da fungerer man bare i godvær, og det er det visst ikke alltid her hos oss... Takk for innspill om Vega, Ask. Maxi Fenix, Mamba 29, Sunwind 29 og Contessa 28, det er de aktuelle pr idag. Har også sett på et par Bostrøm 31, men syns i hvertfall de eldre har litt ubåt-preg? Lite eller ingen vinduer, lite lys inni. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.November.2011 Del på Facebook Svart 3.November.2011 (redigert) Høyden i Fenix'en litt over 185 på det høyeste og synker jevnt forover. Inngangen til forpiggen er vesentlig lavere og smal: http://www.qvalinova.se/maxisidorna/images/baatarna/fenix/9.jpg Skroget har en typisk u-form der en større del av skroget befinner seg under vann (sammenlignet med dagens seilbåter) slik at høyden inne er større enn man skulle tro nå man ser den utenfra. Det medfører også at den ikke er så veldig begynnerstiv. Lengden i sengene akter på hver ytterside er stor nok. Her beskriver en kar på 184 plassen m.m.: http://www.maxisidorna.com/maxi/data/28 Redigert 3.November.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Madmax_38 Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Albin Nova til 200. En flott båt som seiler bra. Mer båt for pengene skal du lete lenge etter: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30278095 Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 4.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2011 Hva med Joker 31 /Albin Ballad? Ligger ute her, som ser fin ut: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31508873 Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Den Albin Balladen har ikke mer enn 175cm i ruffhøyde og vil nok oppleves som veldig trang for ditt vedkommende. Ellers en enkel og solid båt, men sikkert en grunn til at denne har ligget tilsalgs en stund tross lav pris. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 (redigert) Albin Nova til 200. En flott båt som seiler bra. Mer båt for pengene skal du lete lenge etter: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30278095 Artig annonse. Bildene av båten til neste år ser jeg Redigert 4.November.2011 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Nova 200 er oppgitt i den annonsen til å være 115cm bred... Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 4.November.2011 Del på Facebook Svart 4.November.2011 Jeg skal ikke på død og liv ha deg til å kjøpe Mamba 29 (som jeg har selv), men jeg kan gi deg noen grunner til å vurdere dette (og kanskje bli like godt fornøyd som meg :-) Vi hadde nesten de samme kriterier som deg, når vi kjøpte vår Mamba i 2009. 2 voksne og 2 barn på tur. Kjøpte båten i 2007, for 170K, og hadde ett tidsperspektiv på ett par år. De 2 årene har nå blitt 4 år, og vi har planer om å seile båten i en sesong før vi kjøper ny båt. Fordeler: Dinetteløsning. Dvs god plass både ved kjøkkenbenken og i salongen ved bespisning. Åpen og luftig cabin (vinduer hele veien og plexi luker med godt innslipp av lys, god ståhøyde helt frem til forpiggen, fungerende dobbeltkøye både i forpiggen og akter. Gedigent kartbord, stort nok toalett med dør, stor og romslig cockpit. Bakdeler: Noe trangt i passasjen fra salong til forpigg (her er det dør inn til toalett på enesiden og garderobeskap på den andre). Båten heller litt mot styrbord. Det gjelder å finne ballansen. Vi har kostet på båten mye, men det burde vi ikke gjort om det ikke var for at vi er mer enn gjennomsnittlig opptatt av å fikse med båten. Når vi så på båt for 4 år siden besiktiget vi ett 20 talls båter i denne prisklassen. Ingen av båtene som er nevnt over med unntak av Albin Nova kan måle seg med plassen i en Mamba 29. Ikke så mange av de som seiler bedre heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 6.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2011 Nå har jeg sett på Aphrodite'n. Den var fin, men for lav innvendig. Selv kjæresten på 175 måtte bøye nakken, og det holder ikke. Foreøpig leder Contessaen, nysgjerrig på Maxi Fenix, og så skal jeg se på en Mamba 29 på fredag. Da får vi se om jeg blir frelst, tompa2! Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Er nok ikke sikkert du blir frelst. Men om man kanksje skal gjøre en sammenlikgning blir det litt som å sammenlikne Combicamp og Campingvogn. Hvilke av Mambaene som er tilsalgs er det du skal se på? Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Hei! Willing 31? Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 7.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2011 Tompa2, det er denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30527360 Den andre http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=30937840 ligger på Vestlandet, og det blir både litt langt å reise for å se, og litt vel langt (og krevende) å seili den hjem for en fersking. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 7.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2011 Rolf-Eigil, leser meg litt opp på denne og ser at den nok er interessant, men det er ingen til salgs nå. Ruffhøyde 1,8 er ikke av de laveste, men heller ikke høyeste. Vet du noe om lengde/bredde på køyene? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 7.November.2011 Del på Facebook Svart 7.November.2011 Ser ut som et bra eksemplar mot pris :-) Ser at motoren er oppgitt til 7,5 hk. Min er helt lik og yter 13 hk. Mulig det er en 13 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 7.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2011 Jeg tror Yanmar har to motorer som utvendig er helt like men hvor den ene har større større sylindervolum, og dermed flere hk. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 Mamba-titten blir på søndag ettermiddag. På formiddagen skal jeg se en Maxi Fenix på Fevik: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31731247 Ser fin ut og med svært hyggelig pris, slik at det er rom for oppgraderinger (bl.a rulleforseil mm). Spennende :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.