Jump to content

Seilbåt for langbeinte, 28-30ft, ca 150k. Forslag?


Goodwill

Recommended Posts

Takk-takk, alle sammen - og takk for god hjelp underveis!

 

Motoren er nok original, den er i god stand og går fint, men jeg har allerede begynt å sjekke litt om mulighetene for å bytte. Jeg gav 155' for den, og i det ligger det litt monn for oppgraderinger.

 

Innredningen var fin, veldig fin, faktisk. Og plassen var enorm, jeg med mine 193 cm sto så og si oppreist i hele båten, og både akterkøya og forpiggen var lang nok til at jeg kunne sove der.

 

Kjøleboksen er allerede oppgradert med kompressor :)

 

Båtplass, der jobber jeg med et par alternativer i Arendal (der er fra) og Grimstad (der kjæresten bor), men Vestfold er også et godt alternativ med ok reiseavstand både fra Lørenskog og Grimstad.

 

Drøbak, Faxen? Hva er det som er på gang der? Veldig bra for meg, mindre bra for min kjære.. ;)

Link to post
  • 2 uker senere...

motoren i Mambaen min er en Yanmar YSM8, som jeg ikke finner så mye info om på nettet. Noen som kjenner til den?

 

På sailguide.com er det flere som skriver at de har såvel 2GM20 og 3GM30 i sine Mambaer, mens 1GM10 synes å egentlig være mest vanlig. Noen synspunkter på hva jeg burde velge hvis jeg skal bytte motor?

 

Vurderer dette seriøst, siden båten ellers virker så bra for meg at jeg ganske sikkert kommer til å ha den en stund. Da kan det være lurt å ta motorkostnaden med en gang istedet for å koste på seg en masse irritasjon og smårep for så å ende opp med å bytte likevel.

Link to post

Gratulerer med båt!

 

Et lite råd på vegen. Selv om båten virker som den perfekte i øyeblikket, bruk den en sesong eller to før du investerer de helt store summene i båten. Er rart hvordan båtbehovet kan endre seg fra sesong til sesong, og denne båten vil sikkert gi deg mange nye ideer, inntrykk og erfaringer som igjen kan endre ditt syn på den perfekte båt. Litt dumt da å ha investert så mye penger i båten at du ikke kan selge den.

 

Lag en plan for utskiftning av motor. Innhent flere priseksempler og ikke minst hva de forskjellige motoralternativene vil medføre av andre løpende utgifter og utskiftninger. Men vent litt med selve jobben....

 

Klør det veldig i fornyingsgenet, ta en nærmere kikk på kubota. Svært solide japanske motorer som blir marinisert i Storbritania, og grunnet rekordlav kurs på pundet er disse billigere enn noen gang. I tillegg er de blandt de letteste og mest kompakte motorene, perfekt for seilbåt, og servicepunktene er laget lett tilgjengelig på disse motorene.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post

jeg har en 1gm som jeg må renovere da den står , kan være bagatell som kondens i sylinder eller verre som sprukket topp så da velger jeg enten 2gm eller helst 3gm men kommer mye ann på hva som dukker opp av nyere motorer og setter inn den...

 

1gm motoren blir renovert hvis det er en bagatell. hvis ikke selges den som deler...

 

lest en del om mamba og virker som de fleste foretrekker 2gm grunnet mer kraft enn de ensylinderede motorene...

 

Tompa2 har samme motor som deg mener jeg , mulig 2 hp mer og han er fornøyd med den. Blåser ofte hardt rundt hjemmehavnen hans så han har nok testet den under de forhold hvor mange mener 8hp`ene blir for lite... tror kapteinen har litt å si på manøvrering og ikke bare motoren når det er mye vind...

 

Grunnen til at jeg kunne tenke meg større motor er at jeg har 3kvarter i 5 knop ut til åpent hav fra min båtplass, kunne tenkt meg å ligget i 7-8 knop i stedet som en 3gm hadde fikset....

 

Når man kommer til båten fredag ettermiddag er de tre kvarterende med evt kjøring i motvind ikke noe stress men kan være greit søndag å komme litt raskt til havn før hjemtur hvis det ikke er seilvind som øker farten mer enn motoren....

Link to post

Jernkjøl, jeg er nok litt enig med deg. Det jeg nå tenker som en mulighet er å sette den på vannet til våren og teste litt, og å få et verksted til å ta en ordentlig sjekk. Deretter enten gjøre ingenting (hvis den er god), ordentlig oppgradering dersom det vil gjøre den god, og ellers planlegge utskifting før neste sesong igjen. Man se ut som det blir en utfordring å finne en større motor som ikke bygger mer i høyden enn den jeg har, for da kan den fort stjele plass fra dobbeltkøya bak.

 

Bukt, 2GM eller 3GM, bygger ikke de mye i høyden? Vil ikke de ta mye plass fra akterkøya? 3GM hadde ellers vært bra, tror jeg..

Link to post

Og akterkøya di ser ut som min? Se bildene her: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=30527360 (6. og 7. bilde)

 

 

Helt lik din, har 1 gm nå. de andre er ikke mye større ... målt i min utifra størrelse at 3gm går uten å måtte modifisere motorkasse.

 

her er bilde av motorkasse med 2gm 33_830218678.jpg og her 49_847898764.jpg

 

3gm er bittelitt høyere og litt lengere men ikke mer enn at det går greit..

Link to post

Er ikke braketten til motoren bygget om her for å få plass til 2gm? Riktig som bukt skriver at jeg er fornøyd. Det skal være mye motvind for at farten skal reduseres mye. Jeg har en relativt dyr gori foldepropell, vet ikke om det gir store utslag.

 

Men bukt; å få mambaen særlig over 6 knop for motor.. Er det mulig? Når jeg seiler i 8 knop (om jeg er heldig..) drar jeg opp 1 meters hekkbølge..

Link to post

Vet ikke om den er bygget om, men beddingen virket ganske høy, i hvertfall. Det er nok noe å gå på her.

 

Farta er ikke det viktigste, det betyr mer å kunne få framdrift i litt tunge forhold hvis jeg ikke ønsker eller klarer å seile (nybegynner). Dessuten det med å ha en motor som jeg vet jeg kan stole på. Dessuten så er visst YSM'en veldig støyende...

 

Jeg titter fortsatt rundt og orienterer meg. Det er kommet innspill om Craftsman Mitsubishi motorer, som er billige og bra. Vet ikke de ytre målene på dem.

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Jeg har skjønt at Willingen kunne ha vært en bra båt for meg, men det var ikke noen som var aktuelle da jeg lette etter båt. Det ble en Mamba 29 istedet. Den har vi nå feriert i tre somre og har hatt fine opplevelser, og vi har blitt seilere. Dvs at vi nå hovedsaklig går for seil, i motsetning til i starten. Mambaen er veldig romslig innvendig og fin å bo i, det teller mye for meg som er en lang mann (ref trådtittelen).

Link to post

Pinkvin, jeg tror ikke det er noe særlig til butikk å selge en gammel Mamba for å kjøpe en annen gammel Mamba. Dessuten så er 311 etter det jeg har forstått ikke vesentlig romsligere innvendig enn 29, og så lenge denne fungerer utmerket for oss to voksne så bruker jeg heller pengene på jevnlig oppgradering av denne. Men lykke til med salget!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...