Jump to content

Valg av drivanker


Enzo

Recommended Posts

Jeg tenkte å kjøpe meg et drivanker men er litt usikker på hva jeg skal velge.

 

http://www.seatronic.no/drivanker-c-67/seabrake-drivanker-gp30-p-1291

til 2000.-

 

Eller dette http://www.seatronic.no/drivanker-c-67/drivanker-p-92 som koster 500.-

 

Er det noen som har erfaring med disse tingene og kan komme med innspill.

Evnt alternativer i samme prisklasse som kanskje er bedre

Link to post

Jeg kjøpte SeaBrake for ett par år siden, men har aldri brukt/testet det.

Innbiller meg at det vil være mer anvendelig enn Helly Hansen sitt.

 

SeaBrake fungerer jo mer som en brems og kan brukes under seilas/motordrift i medsjø,

slik at sjansen for broaching blir mindre. Men så var det noen kroner dyrere da...

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Jeg kjøpte, Seabrake Drivanker GP30 35-55 fot direkta fra fabrikk den gang de viste dette på Seilas.

ville gått for den Enzo.

Den er kraftig laget, Den andre ser mer ut som leketøy. Og hvis du noen gang trenger å bruke en slik, så er det ikke leketøy du helst vil bruke.

 

Seabrake Drivanker GP30 35-55 fot kan også brukes til å hente opp personer i vannet med.

 

Gå for den.

 

Jeg huser jeg gav 1800 for min, så de koster det samme i dag.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Min plan var å bruke reserve ankertauet med 5 meter 8 mm kjetting i begynnelsen. og lengden på hvor langt ut den skal må bli i forhold til bølgene.

Men det står endel om dette inne på siden deres

http://www.seabrake.com/

under applications

 

:thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Står at man skal fire en forsiktig ut , først få den til å slå seg ut rett bak båten og så fire den videre ut til minst 3ggr båtlengden, og dette skal gjøres i veldig lav fart, maks 4knop, og den skal ikke brukes over 7knop.

 

Jeg ser for meg at jeg vil ha den ut når det begynner å gå risikabelt fort og da er det kanskje snakk om 15knop + i surfene, ser ikke helt hvordan jeg skal få den trygt ut i den farten

Link to post

Ville ikke brukt den så mye til å ha bak båten, helst kun til og ligge på været, altså i bauen, men den kan rigges til og brukes som nødror, og styre med bak,

trenger du å bremse farten så legger du ut alt du har av tauverk bak deg det bremser bra. og ingen seil oppe hvis det blåser så mye.

Husk at prøver du å seile fra et lavtrykk så seiler du mye lenger i dårligt vær, - lengre tid. før det er over.

Ligger du på været vil det ta mindre tid. i dårligt vær.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg ser for meg at jeg vil ha den ut når det begynner å gå risikabelt fort og da er det kanskje snakk om 15knop + i surfene, ser ikke helt hvordan jeg skal få den trygt ut i den farten

 

Hvis været skal bli så dårligt, så bør du klargjøre dette før du driver og surfer i 15knop, det er det som er tingen,

Husk at når du tenker tanken, det er da du skal gjøre det. ikke vente og se. da kan det være for seint. :thumbsup:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

og den skal ikke brukes over 7knop.

Jeg ser for meg at jeg vil ha den ut når det begynner å gå risikabelt fort og da er det kanskje snakk om 15knop + i surfene, ser ikke helt hvordan jeg skal få den trygt ut i den farten

 

Da har du feilvurdert og skulle satt den for 1/2 time siden :rolleyes: måtte bare.

 

Nølte forlenge.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Den andre ser mer ut som leketøy.

Likevel er vel denne typen de fleste har? Jeg levde iallfall i troen på at det fungerte inntil jeg testet det. Tilnærmet null effekt.

Vi hadde en diskusjon rundt temaet for mange år siden, Drivanker, fungerer det?, som bliss x nevnte er det vel en grunn til at PARA TECH opererer med diametere på opptil 40 fot... 9fot for båter inntil 25fot..

 

seaanchor.jpg

Link to post

Jeg har fundert litt på de tingene der, med den båttypen jeg har som er en typisk godværsseiler med flat bunn og fritthengende ror, om jeg henger ut et stort drivanker på baugen og klarer å stoppe opp båten noe og det for eksempel er 10-15meter høye bølger, hva om båten blir kastet ned en bølge bakover, da er det vel stor fare for at roret knekker rett av i smellet.

Er det noen som har vært borti den problemstillingen, jeg ser for meg å seile med været men dempe farten for å ikke fly ned bølger i umenneskelig fart.

Link to post

jeg ser for meg å seile med været men dempe farten for å ikke fly ned bølger i umenneskelig fart.

Da tro eg at det beste er å henge ut alt du har av tauverk og ingen seil oppe. og styre deg igjennom det. men seiler du med uværet varer det lenge.

Legger du deg på været, eller seiler bort fra det på tvers. av rettningen så varer det mye mindre i tid.

--------

En venn av meg fikk knockdown i middelhavet med en Contrast36, han la seg da på været med alle fenderne fastbunnet til ankeret, og slakka så ankeret ut og lot det ligge i en avstand til bølgetoppene som brøyt mot dem, men ankeret, med fenderne laget /brøyt bølgetoppene og han fikk da en fin vei hvor han styrte båten i. (var det forståeligt ?)

det pågikk i 12 timer, da avtok det hele og de kunne ta alt in igjen og seile videre til Malta.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 5 måneder senere...

Halve vitsen jeg har drivanker for, er å kunne evt reparere maskin/utstyr uten at det slingrer så mye at du ikke får til noe.

Du får holdt baugen mot vinden og kan tenke på andre ting enn slingring.

Men har aldri prøvt i praksis, hvordan det er å få ankeret til å "få tak"

Har hørt at det ikke skal være så lett, ankeret driver raskere en båten når du skal hive det ut.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...