Gerhard Startet 27.Mai.2003 Del på Facebook Startet 27.Mai.2003 Vi var ute å fisket i dag. Ligger å driver mens vi pilker. Da legger jo båten seg med siden mot vinden og vugger frem og tilbake. Ungene blir sjøsjuke selv om det ikke var mye bølger. Det blir jo mye bedre om jeg får snudd baugen opp mot vinden. Dreggen kan jo være en løsning, men hva med drivanker ? Vil det klare jobben ? Jeg tenker f.eks på dette fra Maritim: ( 393.- inntil 3 tonn) Båten er en Tresfjord 28, og den er vel ikke så langt unna 3 tonn. Gerhard (Og forresten, vi fikk ikke fisk i dag heller ) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Ja den vil klare jobben. Det er akkurat det et drivanker har til hennsikt, nemlig å få bauen opp mot vinden og selvfølgelig mindre driving. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Poseidon Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Drivanker er absolutt en meget god ide. Jeg anbefaler det varmt på alle mine båtførerkurs - drivanker bør være en del av standardutrustningen , spesielt ombord i mindre båter enn din. Skjærgårdjeeper, joller, etc bør absolutt ha et drivanker av den typen du viser liggende ombord. Får man motorstopp i litt dårlig vær, så kan et slikt drivanker berge liv. Mange båter med påhengs har nemlig en tendens til å snu akterenden opp mot vind og sjø hvis motoren stopper. Siden dette samtidig er den enden hvor båten er lavest og tyngst, så skal det ikke meget til før sjøene begynner å skvette ombord - og da går det for "den galne veien". Altså: spander et drivanker - det kan være en svært rimelig livredder, i tillegg til at det er langt mindre ubehagelig ombord mens man venter på hjelp. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sigurd Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Hei! Spander ei flaggline som du fester i enden paa ankeret og send den med slakk ut. Det er mye lettere aa hale ankeret ombord igjen baklengs. Om du har av den synkende typen med blaase på overflata saa fest flagglina i blaasa. Mvh Sigurd daglig bruker av drivanker!! Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 27.Mai.2003 Del på Facebook Svart 27.Mai.2003 Jeg har drivanker som jeg har fått av en tidligere båteier. Han sa: Dette trenger du i tilfelle motorstopp, det er raskt å bruke og et slikt har reddet meg og familien fra å drive inn i steinene engang vi fikk motorstopp. Dette er absolutt noe av det viktigste du kan ha ombord av sikkrhetsutstyr. Personen er regnet som en meget kyndig og kunnskapsrik person, en jeg absolutt stoler på når det gjelder båt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Har også vurdert å anskaffe drivanker, men jeg mener å ha lest en gang at det er stor forsjell på kvaliteten, og at en del drivankere bare fungerer som pynt. Noen som har gode /dårlige erfaringer å dele? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 HAr også et og testet det en gang. Mulig at mitt er på grensen kapasitetsmessig, i hvertfall er erfaringen at det ikke helt greier å holde baugen opp mot vinden. Men det hjalp jo litt. Så det er kanskje lurt å ikke stole så helt på brosjyren men heller kjøpe et nummer for stort. Men det kan også ha med båttypen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Har samme erfaring som deg Andreas, ankeret hadde tilsynelatende svært liten effekt. Vil anbefale folk å teste slik at man vet hva som venter hvis det virkelig gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Se http://www.cruisinghome.com/Pages/sea.htm Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Kan bare slutte meg til erfaringen til Andreas. Min erfaring er fra sikkerhetskurs for offshore/marine og en tur ut med overbygget livbåt. Vi ble liggende å drive tilnærmet på tvers av bølgene. Hva kreves for at et drivanker skal fungere etter hensikten, må vindstyrken overstige en nedre grense? Vil strøm ødlegge effekten av drivankeret? Ser for meg at båt med stort vindfang og liten kjøl vil være en fordel. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Poseidon Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Første betingelsen for å ha nytte av et drivanker er selvfølgelig som navnet sier: at man driver.... Det betyr i praksis at man må ha såpass bevegelse i båten i forhold til sjøen at tauet frem mot drivankeret virkelig strammes opp - henger det rett ned har det ikke stor virkning mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Ser for meg at båt med stort vindfang og liten kjøl vil være en fordel.Det kan jeg si at min båt har (tror også at jeg prøvde med både kjøl, rorene og motoren opp ut av vannet), men likevel drev det halveis sidelengs. Men som det sies et annet sted: det må kanskje litt mer driving til? Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Har også vurdert å anskaffe et drivanker som sikkerhetsutstyr. Maritim varianten til kr. 393.- som Gerhard viser i første innlegget er jo egentlig så billig at det er ingen unnskyldning for ikke å ha et liggende. Søkte litt rundt og kom over en amerikansk variant som virker ganske så proff, men prisen er hinsides i forhold til Maritim. US$ 499.- for et som passer til båtstørrelser 25-33 fot forlanger PARA-TECH Engineering Co på www.seaanchor.com Nå skal man ikke spare penger på sikkerhetsutstyret, men har det noe for seg å investere tusenvis når man kan få et til 393.-? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 28.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Takker for mange svar ! Når jeg stiller et sånt spørsmål, og får så entydig svar, så har jeg ikke noe valg. Drivanker må jeg ha. Men dette med størrelsen er jeg fortsatt usikker på.Dilla hadde en link for en stund siden: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,motorstopp 90 små poser er sikkert effektivt, men det er nok bedre tilpasset de som skal krysse de store hav. $500 (som arquebus nevte) er også for mye for meg.Jeg har fått tilbud om å låne et fra et av medlemmene våre, så da kan jeg få prøve det litt først. I en annen katalog jeg har hadde disse variantene (Båtutstyreren / Marin-Tech):- Dia 75 cm opp til 20 fot 345.-- Dia 100 cm opp til 35 fot 420.-- Dia 125 cm opp til 50 fot 480.-Den mitterste skulle være nok, men for 60 kr forskjell kan jeg like godt ta den største ?Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Vi var ute å fisket i dag. ...........................men hva med drivanker ? (Og forresten, vi fikk ikke fisk i dag heller ) Hei Gerhard!Har et slik drivanker i snekka mi - aldri prøvd ut, men nå ble jeg nyskjerrig til å prøve selv!!! Takk for inspirasjon! Synd dere ikke fikk fisk! ikke gi opp, snart kommer makrellen! Her ved Hvaler er det bra med torsk for tiden! Se lørdagens fangst! Det ble 15 torsk - nesten 10 kilo tilsammen! Lykke til med både drivanker og fisking! Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Den mitterste skulle være nok, men for 60 kr forskjell kan jeg like godt ta den største ?Ut fra min erfaring er kan det ikke bli stort nok. Har selv den mellomste typen og denne hadde som nevnt bare marginal effekt.Så det er sikkert lurt å kjøpe så stor som mulig. Fra 1-1.25m i diameter øker jo arealet mer enn 50%. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Hvis man ser på disse dyre fra PARA TECH opereres det med helt andre størrelser. Kanskje derfor disse små/billige ikke virker så godt? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mai.2003 Del på Facebook Svart 28.Mai.2003 Kanskje derfor disse små/billige ikke virker så godt?Tror du er inne på noe vesentlig der Lasse. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.Mai.2003 Del på Facebook Svart 29.Mai.2003 Men disse store egner seg nok best for 40 fots havseiler langt til havs. Blir nok vel omstendelig med inn/utpakking av noe sånt for en fisketur. Har selv 400 krs varianten fra Maritim men har aldri testet den. Ble innkjøpt for bruk i en liten skjærgårdsjeep, men ligger nå i Viknesen. Et annet triks jeg har hørt er å bruke en stor bøtte av murerpøs typen (med metallhank) som drivanker. Dette skal visst funke ganske bra i nødsfall hvis båten er liten. Har ikke prøvd selv, men båtblader og håndbøker nevner dette. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2003 Del på Facebook Svart 29.Mai.2003 Se tabellen på http://seaanchor.com 9 fot diameter på båter under 25 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Mai.2003 Del på Facebook Svart 29.Mai.2003 9 fot diameter..... Kan det være at vi er på sporet av noe her. Tenker på at de "vanlige" drivankerene som selges overalt egentlig er tilnærmet ubrukelige? Er det i det hele tatt noen som har prøvd dem med suksess? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Mai.2003 Del på Facebook Svart 29.Mai.2003 Hei! Det virker for meg i hvertfall. Ankeret tipper jeg har en diameter paa ett sted mellom 120 og 150cm. Senker det ned paa ca 2meter med ett lite lodd og garnblaase i enden med slakk innhalerline kobla til blaasa. Sender det ut ca en droey baatlengde. Napp litt i det paa veien ut saa du ser/kjenner det aapner seg og hold det stramt til oenska lengde er ute. Dette ankeret har ingen problemer med aa snu mine 12 tonn opp i vinden. Stroemmen er helt klart ogsaa en faktor aa tenke paa, men den vet en som regel ikke saa veldig mye om foer ankeret er ute og en kan tolke bevegelsene i baaten. Har du flaks staar stroem og vind 180 grader paa hverandre med rette kraft og baaten ligger helt i ro. Det ideele er selvfoelgelig ett stivt drivanker lagd i f.eks. aluminium, men det krever plass. Jeg bruker det mye i jobb sammenheng for aa skape ekstra drag under sakte fart forrover. Det klapper ikke sammen som ett anker i stoff kan ha tendenser til aa gjoere naar det er lite eller intet drag. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Mai.2003 Del på Facebook Svart 30.Mai.2003 Etter å ha sjekket Lasse's link slår det meg at drivankeret skal være veldig mye større enn hva jeg til nå har kunnet forestille meg for å kunne fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Svart 1.Juni.2003 Del på Facebook Svart 1.Juni.2003 Hallo: I sommer ( i Fjor) kjørte jeg svigerfars tunge 32-fots snekke 3 uker i Lofoten og Vesteraalen. Han hadde kjøpt et gult driv-anker som skulle være J... bra. et prøvde jeg ut. (Hvem i huleste er det som "har kjøpt hos Maritim men har ikke prøvd det ennå......, hva er det for noe tull ?????) Vel; båten lå med bredsiden mot vinden til tross for at ankeret var ute. Disse Mikke Mus tingene som selges i butikkene (det gjelder for øvrig også elektrisk og mye annet) er ikke annet enn leketøy. Det virker som at REMA 1000: "Det enkle (les: billigste) er ofte det beste" også har fått innpass hos båtfolket........ Bruk nøtten og kjøp det som trengs. Ville du ha kjøpt en bil med 5 cm brede hjul fordi den var billig ?? Få tak i et drivanker som passer din båt !!!!! Om nødvendig i utlandet. Pelle Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.August.2003 Del på Facebook Svart 18.August.2003 Fint at dette taes opp. I fjor skulle jeg gå til anskaffelse av et drivanker, og var også i tvil om størrelse. Ringte bl.a. Redningselskapets servicetelefon. Der fikk jeg egentlig ikke noe godt svar. Vedkommende visste ikke hvilken diameter jeg burde ha, eller hvor langt ut jeg trengte å slippe ankeret. Han hadde selv ei bøtte ombord som han trodde ville fungere, sa han. Ringte også Maritim og spurte om de visste diameteren på ankeret beregnet for 3 tonn som de selger. Det visste de ikke.... . Det ble til at jeg kjøpte et anker med diameter 120 cm som jeg har ombord. Hadde en NB 740, men har nå byttet til en 27 Scand. Har ikke fått testet drivankeret, men det vil vel sikkert funegere hvis det er sterk vind, og det er jo fortrinnsvis da jeg har mest brukt for det i tilfelle motorstopp e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.