Enzo Startet 2.November.2011 Del på Facebook Startet 2.November.2011 Jeg tenkte å kjøpe meg et drivanker men er litt usikker på hva jeg skal velge. http://www.seatronic.no/drivanker-c-67/seabrake-drivanker-gp30-p-1291 til 2000.- Eller dette http://www.seatronic.no/drivanker-c-67/drivanker-p-92 som koster 500.- Er det noen som har erfaring med disse tingene og kan komme med innspill. Evnt alternativer i samme prisklasse som kanskje er bedre Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Jeg kjøpte SeaBrake for ett par år siden, men har aldri brukt/testet det. Innbiller meg at det vil være mer anvendelig enn Helly Hansen sitt. SeaBrake fungerer jo mer som en brems og kan brukes under seilas/motordrift i medsjø, slik at sjansen for broaching blir mindre. Men så var det noen kroner dyrere da... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
hanto1 Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Er det for nødsfall eller aktivt bruk? Det billige er kun til nød. Vil anta at du må opp i en diameter på 2-2,5 meter på din båt. Ble selv anbefalt et på 225cm i diameter til min motorbåt på 4,5T ( Kun for nødbruk) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 (redigert) Jeg kjøpte, Seabrake Drivanker GP30 35-55 fot direkta fra fabrikk den gang de viste dette på Seilas. ville gått for den Enzo. Den er kraftig laget, Den andre ser mer ut som leketøy. Og hvis du noen gang trenger å bruke en slik, så er det ikke leketøy du helst vil bruke. Seabrake Drivanker GP30 35-55 fot kan også brukes til å hente opp personer i vannet med. Gå for den. Jeg huser jeg gav 1800 for min, så de koster det samme i dag. Redigert 2.November.2011 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Dimensjon og lengde på tau man bør ha på en slik da ? Det er kun til nødbruk Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Min plan var å bruke reserve ankertauet med 5 meter 8 mm kjetting i begynnelsen. og lengden på hvor langt ut den skal må bli i forhold til bølgene. Men det står endel om dette inne på siden deres http://www.seabrake.com/ under applications Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Det står Twice the drag of conventional sea anchors & drogues Betyr det at det bremser bare halvparten så mye eller dobbelt så mye som vanlige ? Å bruke det som antisurf for å få ned farten i storm er interessant men jeg er litt redd det bremser FOR mye Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 (redigert) Til GP30 16mm 70 m og 3 m 10mmkjetting 9.5mm sjakkel til Seabrake og 80 m retur line. Tabell HER pris hos www.tomrica.no kr 2250.00 Redigert 2.November.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 (redigert) Står 3xbåtlengde, det vil bli 36-40meter og ikke 70meter i mitt tilfelle, så en 16mm line muligens i hanefot først (for å få draget rett bak og fordele trykket på 2 kryssholt) så singel line resten og et par meter kjetting ved ankeret og det bør være greit. Redigert 2.November.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Står at man skal fire en forsiktig ut , først få den til å slå seg ut rett bak båten og så fire den videre ut til minst 3ggr båtlengden, og dette skal gjøres i veldig lav fart, maks 4knop, og den skal ikke brukes over 7knop. Jeg ser for meg at jeg vil ha den ut når det begynner å gå risikabelt fort og da er det kanskje snakk om 15knop + i surfene, ser ikke helt hvordan jeg skal få den trygt ut i den farten Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Ville ikke brukt den så mye til å ha bak båten, helst kun til og ligge på været, altså i bauen, men den kan rigges til og brukes som nødror, og styre med bak, trenger du å bremse farten så legger du ut alt du har av tauverk bak deg det bremser bra. og ingen seil oppe hvis det blåser så mye. Husk at prøver du å seile fra et lavtrykk så seiler du mye lenger i dårligt vær, - lengre tid. før det er over. Ligger du på været vil det ta mindre tid. i dårligt vær. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Jeg ser for meg at jeg vil ha den ut når det begynner å gå risikabelt fort og da er det kanskje snakk om 15knop + i surfene, ser ikke helt hvordan jeg skal få den trygt ut i den farten Hvis været skal bli så dårligt, så bør du klargjøre dette før du driver og surfer i 15knop, det er det som er tingen, Husk at når du tenker tanken, det er da du skal gjøre det. ikke vente og se. da kan det være for seint. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 noterer tipsene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 (redigert) og den skal ikke brukes over 7knop. Jeg ser for meg at jeg vil ha den ut når det begynner å gå risikabelt fort og da er det kanskje snakk om 15knop + i surfene, ser ikke helt hvordan jeg skal få den trygt ut i den farten Da har du feilvurdert og skulle satt den for 1/2 time siden måtte bare. Nølte forlenge. Redigert 2.November.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 Den andre ser mer ut som leketøy. Likevel er vel denne typen de fleste har? Jeg levde iallfall i troen på at det fungerte inntil jeg testet det. Tilnærmet null effekt. Vi hadde en diskusjon rundt temaet for mange år siden, Drivanker, fungerer det?, som bliss x nevnte er det vel en grunn til at PARA TECH opererer med diametere på opptil 40 fot... 9fot for båter inntil 25fot.. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Jeg har fundert litt på de tingene der, med den båttypen jeg har som er en typisk godværsseiler med flat bunn og fritthengende ror, om jeg henger ut et stort drivanker på baugen og klarer å stoppe opp båten noe og det for eksempel er 10-15meter høye bølger, hva om båten blir kastet ned en bølge bakover, da er det vel stor fare for at roret knekker rett av i smellet. Er det noen som har vært borti den problemstillingen, jeg ser for meg å seile med været men dempe farten for å ikke fly ned bølger i umenneskelig fart. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.November.2011 Del på Facebook Svart 2.November.2011 jeg ser for meg å seile med været men dempe farten for å ikke fly ned bølger i umenneskelig fart. Da tro eg at det beste er å henge ut alt du har av tauverk og ingen seil oppe. og styre deg igjennom det. men seiler du med uværet varer det lenge. Legger du deg på været, eller seiler bort fra det på tvers. av rettningen så varer det mye mindre i tid. -------- En venn av meg fikk knockdown i middelhavet med en Contrast36, han la seg da på været med alle fenderne fastbunnet til ankeret, og slakka så ankeret ut og lot det ligge i en avstand til bølgetoppene som brøyt mot dem, men ankeret, med fenderne laget /brøyt bølgetoppene og han fikk da en fin vei hvor han styrte båten i. (var det forståeligt ?) det pågikk i 12 timer, da avtok det hele og de kunne ta alt in igjen og seile videre til Malta. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 2.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2011 Interessant Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Halve vitsen jeg har drivanker for, er å kunne evt reparere maskin/utstyr uten at det slingrer så mye at du ikke får til noe. Du får holdt baugen mot vinden og kan tenke på andre ting enn slingring. Men har aldri prøvt i praksis, hvordan det er å få ankeret til å "få tak" Har hørt at det ikke skal være så lett, ankeret driver raskere en båten når du skal hive det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.