Jump to content

M/S Grytøy mangler starteluft - kan noen hjelpe oss på Sjursøya?

Vidar0

Recommended Posts

Er det noen som kunne hjelpe oss med å fylle luft på startflaska?

En wichmann 3 ACA ombord trenger å testes, og vi har ikke kompressor ombord.

Det vi har er en kobling til 200Kg dykkerflaske, og 1 tom flaske... Andre løsninger er velkomne.

Båten ligger på Sjursøya til over helga.

Flere hender i arbeid på slippen hadde og vært fint!

Vil/kan du hjelpe til så ta kontakt med Jarl på tlf. 45804045

Gunnar på tlf: 98473902

M/S Grytøys nye Facebookside: http://www.facebook....12398475497935/

Redigert av Vidar0 (see edit history)

Hei Vidar. Bare som en liten sikkerhetsanmerkning midt i entusiasmen. Vanligvis er det jo årlig inspeksjon av startelufttankene og armaturene for korrosjon etc.

Så husk nå på å ta en ekstra sjekk av alle armaturer, forbindelser samt få et overblikk over tilstanden på tanken før dere fyller den med 30 bars startelufttrykk, om dere skal trykke opp den originale tanken.

Hvis båten hadde vært i normal drift alle disse årene hadde det neppe vært så mye å bekymre seg for men med en tom tank stående i et muligens fuktig klima på en båt liggende i opplag over mange år kan det være lurt å ta en ekstra gjennomgang av dette i forkant, før man trykker opp systemet.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Håper dere kan legge ut noen bilder fra maskinrommet på Grytøy etterhvert. Denne Wichmannen er en riktig juvel. Med det skorsteinssystemet som var på Grytøy var det en flott lyd av denne maskina da den gikk i rutefarten i Troms. Veldig spennende prosjekt. Håper næringslivet i Harstad by støtter opp med økonomiske midler.

Jeg hadde en gang en arrangementstegning av båten som jeg fikk av Vaagland båtbyggeri for mange år siden etter forespørsel. Det kan godt tenkes at den finnes en eller annen plass langt bak i arkivene oppe på loftet.

Det går jo knallfint å fylle fra 200/300 bar dykkerflasker. Pass bare på at trykket i startflasken ikke overstiger dens sertifiserte trykk.

Husk bare å stenge på dykkerflasken først så blir ikke trykket i slangen særlig større enn i startflasken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Yes.

Kjenner ikke til noen som kan fylle flaska eller leie ut. Hvor finner man de?

Noen bilder fra maskin midt i denne tråden i dette forumet: (de fra maskinen er fra før båten ble slippsatt, og påbegynt)

http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=17035&st=0&sk=t&sd=a&start=50

Tegninger er intressant. Både du og de er velkomne ombord. :-)

Redigert av Vidar0 (see edit history)
Pass på at dere bruker trykkluft og ikke i desperasjonen etter startluft bruker oksygen!

Det har vært stygge ulykker hvor folk har fått tak i en oksygenflaske og brukt dette til start.

...som denne her:

WichmannOksygeneksplosjon.jpg

(kilde Båtmagasinet nr 6/93))

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Gunnar Nilsen sier på http://www.facebook.com/#!/groups/212398475497935

Tre og båt har gjort en kjempejobb med båten den flyter som en kork og er tett

her vi nhu ligger ved kaia på oslo havnevesen som har vært en medhjelper på sitt beste for at vi kunne ha fått utført den jobben som er gjort nhu for å få den bunnsmurt og skifta plank i skutsiden de skal ha en kjeeempe stor takk også arbeiderne her som har stillt 0pp og hjelpt til.

Starteluft var visst og på gang. :-) :thumbsup:

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...