Iwrig Startet 4.November.2011 Link til dette innlegget Startet 4.November.2011 Driver med "restaurering" av teakdekket på min 33" seilbåt fra -88. Båten ble kjøpt i våres og teaken er etter mitt skjønn i veldig god stand, men flere steder har natemassen sluppet i den ene siden. Dekket er desverre skrudd, men jeg har ikke klart å finne steder hvor det har sluppet eller tegn til at det kan ha kommet fukt i laminatet. Dette ble kalkulert inn ved kjøp og jeg er nå i gang med skifting av nater. Jeg har to formål med jobben, det første er selvsagt å få skiftet natene slik at dekket blir tett og det andre er å få slipet dekket rent og behandle med Boracol slik at jeg forhåpentligvis vil få et lyse grått fint dekk. Forrige eier har benyttet Høveling? teaksealer så dekket er gul/grønt noe jeg ikke liker. Håper dette ikke har trekkt seg langt inn slik at det holder med kun lett sliping for å bli kvitt dette. Hoved spørsmålet mitt her er valg av natemasse. Vet at det finnes mange tråder om dette, men de fleste begynner å bli gamle. Så for alt jeg vet kan det kommet nye og bedre produkter. Det jeg heller mot foreløpig etter å ha lest diverse tråder er: 1. Sealine 100 2. simson Noen med bedre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Kan ikke anbefale noe bestemt, men ville kontaktet noen på Orust, f.eks HR part's for å høre hva de anbefaler eller selger. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Hei, mener jeg har sett i en tråd at du har gjort samme jobben med et bilde som viste et veldig pent dekk. Hva brukte evnt. du? Tidligere eier har flekkvis natet om med tec 7, nå når jeg holder på med fjerning av de gamle natene merker jag at der hvor det er gjort så er natemassen veldig hard og lite fleksibel noe som etter min mening ikke kan være særlig gunstig.. Har vært i kontakt med et firma på Orust som selger Sealine 100 og de mener selvfølglig at den er bra.. Lurer på om det er den samme som HR bruker. I så fall vil jeg føle meg trygg. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 (redigert) Fernanda gjorde denne jobben på båten sin. Her er en tråd om valg av natemasse og beskrivelse av jobben han gjorde. Sealine reklamerer vel også med at man slipper bunnlist og priming av natene før natemassen legges i. (jeg driver og fungerer litt på dette jeg også, da jeg skulle ha gjort denne jobben selv.) Redigert litt av disse iPad-autokorrekturene Redigert 6.November.2011 av arneolav (see edit history) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Iwrig Svart 6.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Har sett tråden til Fernanda og er veldig imponert over resultatet! Jeg har vært i kontakt med Svenne som han refererer til og kan ikke si annet enn at han virker utrolig serviceinnstillt og behjelpelig så foreløpig heller jeg veldig mot sealine. Har hele vinteren til å vurdere, for foreløpig er jeg kommet lenger enn at jeg har fått fjernet natene på halve dekket. Det var forøvrig heller ikke benyttet bunnlist/tape fra før og dette har jo tydeligvis holdt bra i 20 år.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Hei, mener jeg har sett i en tråd at du har gjort samme jobben med et bilde som viste et veldig pent dekk. Hva brukte evnt. du? Hei Husker ikke hva den het den natemassen jeg brukte, men jeg kjøpte den fra HR parts som selger utstyr og deler til HR båter Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Nå er alle nater fjernet, sporene er frest dypere der det var behov for det og dekket er snart ferdig grovslipt. Valget om natemasse har blitt simson med tilhørende primer, så nå er det bare å vente på varmere vær og satse på at dette blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Hva slags verktøy har du brukt til fresing av spor? Du må gjerne legge ut litt bilder av prosessen, og beskrive hvordan du har gjort det..... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Iwrig2 Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Har brukt vanlig håndoverfres med 5mm notfres, monterte 2 stk styretapper som beskrevet i flere andre tråder her. Dette fungerer veldig bra så da er det bare å skyve på. Handlet 24 tuber med natemasse i dag som ligger å venter på varmt vær Har ikke tatt noen bilder underveis, men jobben har så langt godt langt lettere enn jeg fryktet. Sitér dette innlegget Link to post
Power by Yanmar Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Hei Iwrig 2 Jeg lurer på hva og hvor du kjøpte natemasse. Jeg holder på med samme jobben selv, så det er av stor interesse hva du bruker. Jeg gjorde samme jobben i fjor, da brukte jeg Bostikk 2640, trur jeg den heter, Og den kommer jeg aldr til å bruke igjen, Den var alfor myk når jeg skulle slipe etter nating. Så jeg måtte skjære den av med skarpt blad. Så i år tenkte jeg skulle bruke TEC 7, hvis du har andre forslag, så hører jeg gjerne fra deg. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Har ingen egne tidligere erfaringer med dette, så valget om natemassene er tatt etter råd fra folk med erfaring, samt mye lesing på nettet. Jeg har kjøpt Simsom MSR DC og håper det blir bra. Tec7 som natemasse vet jeg ikke hvordan fungerer, men tidligere eier hadde brukt dette på min båt som "flekk nating". Det jeg merket når jeg fjernet natene var at denne var veldig hard/stiv og vil tro at dette ikke er spesielt gunstig med tanke på bevegelse i treverket. Dette er synsing, men jeg er mer komfortabel med masse som utelukket er beregnet brukt til dette. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Heisann. Jeg har brukt mange tuber med simpson . Det jeg vil råde deg til er i ha litt overhøyde når du fuger. Og ikke stryke av med finger eller lign. Bare la det herde ut, for så å skjære toppen av etter et par uker. Grovt regnet herder den en mm i døgnet. HUSK, den krymper litt. Derfor bør du gjøre som jeg sier. PS det er Simpson CA jeg har brukt. Redigert 24.Februar.2012 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Takk for tipset, er litt usikker foreløpig hvordan jeg skal nate. Legge med overhøyde som du sier eller stryke ut for å være sikker på at natemassen fyller helt og luft presses ut... Har noen uker til å tenke på dette Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Hei Jeg var som nevnt igjennom tilsvarende jobb for noen år siden på vår Hallberg Rassy 352 fra 1981. Mye jobb, men ble meget bra, og ikke spesielt vanskelig. Anbefales da det blir knall bra etterpå, om man tar seg tid til å være nøye. Men jeg har skrevet endel om dette tidligere, ser at flere har lest det, og det er jo supert om det er informasjon som kan brukes videre. Det er jo det Baatplassen er til... Tenkte jeg bare skulle legge inn en link igjen, til min fremgangsmåte, da jeg pratet endel med båtbyggerne på HR verftet om hvordan fugingen skulle gjøres, med tanke på nettopp luft osv. Jeg fikk lære at jeg skulle dra en sparkelspade over fugen i "med" retning først for å presse fugemassen ned i fugen, og ut luften, så brukte jeg sparkelspaden som en skrape og skjøv den forover mot retningen for å skjære av overflødig natemasse. Da blir fugen litt lavere enn dekket, og du pusser derved ikke på den nye natemassen når den siste finpussen taes. Fugen blir som en svak U. Fuging av Teak dekk HR 352 Lykke til! Mvh Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Iwrig2 Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Takk for innspill, har lest tråden din og resultatet ser fantastisk ut! Jeg prøver og unngå å slipe teaken helt ren for og spare den mest mulig, så jeg får ikke samme nytt dekk utseende som du fikk. Dette gjør samtidig at jeg er skeptisk til å sparke ut natemassen da dette vil sette seg i porer. Alternativet er å maskere. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 1.April.2012 Link til dette innlegget Svart 1.April.2012 Da er første del av dekket natet, fy f.... Natemasse er noe klin. Valgte å maskere samt dra ut massen med sparkel for å presse ut luft. Dette er trolig unødvendig og masse ekstra jobb, men føler meg litt tryggere med den løsningen. Det som tok lengst tid var faktisk primeren. Håper å bli ferdig i løpet av et par dager slik at det kanskje kan slipes neste helg. Moro å være i gang med dette nå og se at dekket tar form i riktig retning! Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Det blir nok lekkert når det er ferdig, ja.... Har påbegynt samme jobben selv. Startet med lukene til ankerbrønnen som et lite prøveprosjekt. Her er noen bilder fra prosessen. Startet med å fjerne natene, så pusset jeg over teaken, freste opp natesporene med en håndoverfres. Jeg brukte noen bolter som stod foran og bak fresestålet som "guidet" den. Natemassen jeg bruker trenger ikke primer, så jeg slapp unna den jobben. Den var overraskende fin å jobbe med. Foreløpig har jeg jo bare jobbet på en liten flate, så det blir nok noe annet når jeg kommer på selve dekket. Etterpå pusset jeg over til slutt. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Iwrig2 Svart 2.April.2012 Link til dette innlegget Svart 2.April.2012 Ser bra ut arneolav, jeg ble ferdig med hele dekket nå i kveld. Så nå er det bare å håpe det set bra ut når det får herdet og blir slipt. Håper også at knærne lar seg bøye i morgen. Jobbe under lav presenning blir litt slitsomt i lengden... Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Kort svar i går, ble litt for mange timer i båten de siste dagene. Min erfaring så lant, er ikke ferdig med å slipe over natene ennå, er følgende: - valg av natemasse, var bestemt på å bruke Sealine 100 helt til jeg hadde lest innleggene til en annen her på forumet som tydelig jobber med den slags som gjorde at jeg valgte Simson. Dette medførte i at jeg brukte primer, noe som tok mye lengre tid enn jeg hadde trodd og var i grunn en skikkelig pirkejobb. - maskere eller ikke, jeg valgte å maskere med begrunnelse i å redusere sliping i etterkant på et allerede gammelt dekk, samt at jeg fikk sparket ut natemassen slik at risikoen for luftlommer minsker. Til dette gikk det med i underkant av 400 meter maskeringsteip og mange timer med teiping og ikke minst mange timer og masse klin med å fjerne teipen. Dette tror jeg var helt unødvendig når jeg så hvor fint natemassen la seg i natene, så neste gang velger jeg og høre på rådet jeg fikk om å legge massen med overhøyde for så å skjære av toppen når det har herdet. Det ville spart meg for mange timers jobb. - lånte meg en "dyr" fugepistol og den fungerte veldig bra, slitne hender var ikke noe problem. - har båten under presenning med standard presenningstativ festet i føttene til rekkestøttene og har nok overvurdert mine egne knær og rygg, dette utgjorde faktisk den verste delen av jobben. Kroppen er ikke hva den en gang var, vonde knær og stiv rygg har det blitt en del av. Blir det en gang til vil jeg bygge meg et stativ som gir litt bedre arbeidsforhold. - fjerning av de gamle natene gikk mye bedre enn fryktet, fresing av sporene gikk greit, men den siste finishen med pussing av nate sider og pirk av små rester samt en dullion runder med støvsugeren tok litt tid. Mulig jeg har vært unødvendig pirkete på dette, men jeg har vært bestemt på å gjøre jobben så bra jeg kan så forhåpentligvis jeg og eventuelt neste eier skal slippe å gjøre dette igjen. Kona har spurt flere sene kvelder, ble du ikke ferdig i dag heller? Du sa jo du ble ferdig forrige uke... Så nå må jeg bare vente til neste helg så natene får herdet ferdig og håpe at pussing av dekket vil gå greit. Dersom noen har noen triks de vil dele om pussing tar jeg de i mot med takk. Ser flere anbefaler båndsliper, men det er jeg litt redd for at kan slipe ujevnt. Ønsker som sagt å slipe minst mulig, målet er ikke å pusse all teaken helt ren slik at dekket ser nytt ut, men kun for å få tette nater og bevare dekket lengst mulig. Håper å lopper unna med eksentersliper og plansliper. Beklager eventuelle rare skrivefeil, men iPad saken fungerer bedre som plotter enn skrivemaskin..... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Så nå må jeg bare vente til neste helg så natene får herdet ferdig og håpe at pussing av dekket vil gå greit. Nå vet jeg ikke hva du mener med "neste helg", men med mindre båten din står innendørs i oppvarmet hall ville jeg ventet betydelig lengre før jeg slipte. 1 mm/døgn er ca tørketid ved romtemperatur. Ved de temperaturene vi har nå tar det betraktelig lenger tid å få massen gjennomherdet. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Iwrig2 Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 Hei, Må nå igang med å senke noen av skruene i dekket og lime fast nye propper. Ser det blir anbefalt litt forskjellige typer lim, er det noen som kan anbefale et lim du har erfaring med? Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 (redigert) Må slipe ned teakdekket mitt eg også, men nye "teak" plugger, hvor får eg tak i dette? Det er bare noen få slike plugger igjen i dekket, resten er klønete fyllt opp med brun Tec-7 tror eg....? Redigert 21.April.2012 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 teak plugger kan du lage selv med ett plugg bor. Da må du ha noen teak klosser som er tilpasset slik at veden i teaken ligger horisontalt fra der du skal bore. Hvis ikke deler pluggene seg når du skal plugge. Bruker forøvrig vanlig ute lim fra casco. til å lime plugger med. Pluggbor fås kjøpt i flere størrelser, men 10 mm er det jeg har brukt. Dette må bores i en søyleboremaskin. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 21.April.2012 Link til dette innlegget Svart 21.April.2012 Teakplugger får du kjøpt hos maritim og andre båtutstyrsbutikker. De fås i forskjellige størrelser, og i poser med 10-20 stk. Koster ikke allverden. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Har omsider blitt ferdig med teakdekket. Det var masse jobb, men er veldig godt fornøyd med resultatet. Her kommer noen bilder fra hvordan resultatet ble. Har byttet noen teakplugger jeg også. Får poser med ferdige teakplugger til rundt 20-kroningen (for 20 stykker) Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.