Iwrig2 Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Dette så veldig bra ut! Du har nok gått litt hardere til verks med pussinga enn hva jeg gjorde så mitt dekk er foreløpig litt skjoldete/ujevnt i fargen, men regner med at det blir jamnt grått i løpet av sommeren. Morsomt og se en så flott båt med så fint dekk, kjempe jobb. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Det ble jo kanonbra............ Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Dette så veldig bra ut! Du har nok gått litt hardere til verks med pussinga enn hva jeg gjorde så mitt dekk er foreløpig litt skjoldete/ujevnt i fargen, Jeg gikk over med pussemaskina for å jevne ut dekket før vi freste opp natasporene. Vi droppet maskeringen av natene og klinte alt utover, før vi pusset til slutt igjen. I dette albumet ligger det litt bilder fra hele prosessen. https://picasaweb.google.com/107801277375282801368/Teakdekk?authkey=Gv1sRgCI_gp8n_w8eYVQ Det tok veldig mye tid å få det ferdig, men vi er godt fornøyd med hvordan det har blitt seende ut. Det tar vel ikke lange stunden før det er grått igjen, men... Natene er i alle fall fine og dekket er jevnt og godt å gå på... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Draug1 Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Flott dekk, på en flott båt! Når det blr lyst grått, synes jeg det vil bli enda finere. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Eureka Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 (redigert) Tenkte jeg kunne vise et bilde av resultatet etter bruk av Teakseal, siden dette er teaktråden som er på gang. Er ikke et oljeprodukt. Dette er nanoteknologi og inneholder litt fargepigmenter. Dekket blir ikke glatt og behandlingen skal holde en sesong. Båten ble sjøsatt for halvannen uke siden, så det det er for tidlig å si noe om erfaringer, annet enn at det blir gamske varmt når sola steiker på det. Produktet er noe mere omstendelig å påføre enn olje, men resultatet er jeg svært godt fornøyd med. Påføres i to omganger i så tynne lag som mulig, men dekkende. Forhandles av Sandøy Båtdekk og har ofte finnannonser. På denne båten, Grandezza31, har vi tidligere brukt International teakrestorer og teakolje i 3 år. Nå er det nok slutt på det. Redigert 31.Mai.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Min erfaring, styr unna ALLE typer lurium. Jeg smøret kun mitt dekk med Boracol, (som inneholder en soppdreper som fjerner det sorte i årringene), høst og vinter. Jeg vasker det ikke engang, lar regn og sjø over dekk ta seg av det. Dekket er nå 23 år gammelt, og jeg vil påstå at det fremdeles fremstår som ganske nytt. Kommer til å vare i mange år enda. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
@ArneO Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Jeg benytter også boracol, men ikke noe annet produkt, bortsett fra vasking. Jeg har benyttet grønnsåpe et par ganger i sesongen tidligere, men i år benytter jeg noe som heter brunsåpe. Dette er visst et noe lignende produkt. jeg kjøpte det på samme plass som jeg handlet natemassen. Det jeg er nøye med er å vaske på tvers av årringene. I pinsen merket jeg at dekket var VELDIG mye varmere i solsteiken enn tidligere år, så det skal bli bra når det gråner litt igjen. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Draug1 Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 En profesjonell teakdekklegger jeg traff engang rådet å aldri bruke børste på dekket, kun en myk svamp. I følge ham inneholder grønnsåpe (brun sæbe på dansk) stoffer som bare gir den sorte "soppen" næring. Legg merke til teakdekkene på gamle Hallberg Rassy, spesielt tyskere, de seiler jo HR nesten alle sammen (merkelig nok "aldri" Bavaria :-)), og steller båtene sine godt. HR sier vistnok at på deres dekk KUN skal benyttes Boracol. Har aldri sett dårlig dekk på en tysk båt. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Iwrig2 Svart 19.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2012 (redigert) Lfter denne tr夥n fra forrige vinter. Dekket ble da natet om og n堩 vinter er det cockpiten som st岠for tur. Har noen bilder tatt med mobiltelfon under jobben med dekket, D岬ig med bilder hvordan det var fr, men forrige eier benyttet golden teak sealer som sikkert er bra for dekket, men jeg syns det gir en unaturlig farge Startet med fjerning av gammel natemasse Deretter grovsliping av dekket, forskte 堳lipe minst mulig S堢le det fresing av natesporene Neste jobb ble masse teiping og klin med natemasse S堶ar det frem med pussemaskin, teakplugger og skruer og dekket ble forh尥ntligvis tett... I lpet av sommeren har dekket blitt gr崴 slik jeg nsker, og n岠julen n堥r overst崴 er det cockpiten som skal tas, her er det heldigvis mindre flater og langt bedre arbeidsforhold Sent from my iPad using Tapatalk HD Redigert 19.Desember.2012 av Iwrig2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 (redigert) Da har jeg s嶩dt kommet i gang med vinterens prosjekt. Forelpig ikke s堭ye som er gjort, men har startet med demontering av genoavinsjer Demontering av vinsjer til lensetakler Demontering av avlastere til lensetakler og barberhaul Samt fjernet nater p堳tyrbord sarg, jobben blir gjort p堮oen kveldstimer en eller to dager i uken s堤et er godt det er en stund til sesongen er i gang igjen. Sent from my iPad using Tapatalk HD Redigert 3.Januar.2013 av Iwrig2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Blir bra dette! Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Iwrig2 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Prosjektet med nating har stått stille nå i over en måned grunnet alt for mange andre " plikter", men var en tur i båten i helgen for å teste en ny slipe maskin. Tok et bilde for å vise hva bruk av teaksealer gjennom flere år gjør med teaken. Bildet er tatt med mobil så kvaliteten viser ikke hvor grønn teaken faktisk er. Sealeren som har blitt brukt de siste årene er av typen Golden teaksealer. Teaken ligger delvis beskyttet under sprayhooden og er lite utsatt for vær og vind. Smaken er som baken, men for min del gleder jeg meg til all teak ombord blir grå og fin:) Teaken er ikke ferdig slipt, kun grovt slipt. Fin pussen blir tatt når natingen er ferdig. Håper å få litt mer fart i prosjektet om et par ukers tid. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Ole Dag Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Hvordan gikk det, Iwrig2? Jeg skal i gang nå, og håper du kan høre samlet gjennomgang. Jeg ønsker nemlig heller ikke å slipe dekket ned etterpå. Dekket er fra 1982, og ønsker ikke ta mer enn absolutt nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.