Jump to content

Er det noen som har erfaring med Maxi 108? gode/dårlige


Snabelmaria

Recommended Posts

Har ikke erfaring, men vurderte Maxi 108 for et par år siden, da det er fine båter, og ville passe mine behov. MEN, etter å har undersøkt på noen svenske sider, spørsmål ol, kom det frem at dei sannsynligvis er bygd etter sandwish metoden. Vet ikke om det er balsa eller divynicell som er kjernemateriale. Sandwich har sine fordeler som isolerende evne, lettere/stivere skrog. Men også dette med fukt i kjernematriale, delaminering, skader. Jeg sverger til enkeltlaminat, så da forsvant den muligheten. :smiley:

Link to post
  • 2 år senere...

Lyst til å åpne denne tråden igjen.

 

Vurderer sterkt en Maxi 108 1981 modell. Dette er vår første seilbåt som jeg forøvrig har liten eller ingen erfaring med. Har egentlig ingen erfaring med seiling i det store og hele, men lysten til å seile fikk jeg i fjor sommer da jeg seilte litt sammens med min svoger i en 22" engelsk langkjølet båt. Jeg er båtvant nok og har erfaring med motorbåter. Men seilbåter er nok en akilleshel for meg inntil videre.

 

Spørsmålene er rundt denne Maxi båten. Vet at de er bygget på sandwich prinsippet. Og det er pluss og minus med dette. Nåværende eier har dokumentert båten veldig godt og har påkostet den store summer i fornyelse påde på seilfronten og annet teknisk utstyr.

 

Men det er en ting jeg trenger hjelp til. Eier sier at båten etter en tid i vannet "føles" tung ut.Og etter en 3 ukers tid på land etter vedlikehold, så er den "lettere", eller føles lettere. Det er med dette jeg får litt dårlig magefølelse. Resten av båten er bra den, men noe her liksom skurrer.

Vet ikke hva han legger i "tid". Hva han legger i at den føles "tung" er vanskelig for meg å si noe om. Han har eid båten i 6 år og har hatt den på land for vedlikehold hvert annet år. Utover dette så er båten hel og tett.

Båten selges angivelig grunnet familiære ting som var overbevisende nok.

 

Kom med innspill eller erfaringer. Billige som smertefulle er hjertelig velkommen.

Redigert av Muddyman (see edit history)
Link to post

Jeg har heller ingen tro på tre uker på land skal kunne tørke ut noe som helst. En bekjent hadde Maxi 108. Han betegnet den som en trygg, god og forutsigbar "skøyte". Den siste betegnelsen gikk vel på at det ikke var verdens raskeste båt. Dessuten at den kunne legge bi for bakket fokk i hårdt vær når de skulle spise lunch ute i havet :-) I følge han så oppførte båten seg mer som en langkjølet seiler enn som en finnekjølet.

Link to post

Men det er en ting jeg trenger hjelp til. Eier sier at båten etter en tid i vannet "føles" tung ut.Og etter en 3 ukers tid på land etter vedlikehold, så er den "lettere", eller føles lettere.

 

 

Det høres helt merkelig ut og har nok mest med "følelse" å gjøre. Men når eier nå engang presenterer dette "fenomenet" så er det jo lov å si nei takk, eller be om en kraftig prisreduksjon som kan dekke reparasjon.

 

Marker vannlinja nøyaktig med sprittusj et par steder på hver side en stille dag rett etter at båten har stått på land "til tørk", og se om den ligger dypere i vannet etter noen uker. Dette er jo en ganske "sedat" båt i utgangspunktet så det skal nok en del til før det er mulig å merke noe som helst, vil jeg tro ...

Link to post

 

 

Spørsmålene er rundt denne Maxi båten. Vet at de er bygget på sandwich prinsippet. Og det er pluss og minus med dette. Nåværende eier har dokumentert båten veldig godt og har påkostet den store summer i fornyelse påde på seilfronten og annet teknisk utstyr.

 

..... Han har eid båten i 6 år og har hatt den på land for vedlikehold hvert annet år. Utover dette så er båten hel og tett.

Båten selges angivelig grunnet familiære ting som var overbevisende nok.

 

 

 

Hei Muddyman,

 

hvis det er båten i Bodø så ble den forsøkt solgt i både 2012 og 2013. Mulig den ikke ble solgt pga for høye prisforventninger. Den har gått jevnt og trutt nedover fra 450' (tror jeg) til den nå ligger på 330'. Gjenspeiler nok fallet i bruktbåtmarkedet. Det er ikke mer enn tre -fire år siden man måtte betale 480' - 550' for en helt ordinær Maxi 108, og gjerne 650' for en fin båt!!!

Så man får utrolig mye båt for pengene nå :thumbsup:

 

Så jeg mener Maxi 108 er masse båt for pengene, også til den prisen i 2014. De er solid, en stødig familieseiler med masse plass ombord, de holder høyere kvalitet på innredningen enn de andre Maxiene fra samme periode (skulle være litt mer luxuriøs), og vi elsker kombinasjonen av flushdekk og stort akterdekk, som gir masse boltreplass ute for unger og voksne om sommeren, sammen med en STOR sentercocktpit for størrelsen, deilig ved landligge på finedagene for å spise ute eller bare slange seg med en bok - og et ekstra rom på regnværsdager når vi har oppe kalesjen.

Ingen andre båter kan konkurrere med Maxi 95 og 108 om familievennlige cockpiter, og de fungerer også godt under seilas, ville ikke byttet bort mot noe annet! Til sammenligning har andre velrenommerte og dyre centercockpitbåter små knøttecockpiter der fire personer kan huke seg sammen under kalesjen.

 

Er det rett pris på båten du vil kjøpe?

Vi kjøpte vår båt (1980-mod) i juni 2013 for 355 000.-

Tilstand: Og den er ikke bare strøken, den er totalrenovert og påbygget masse, som f.eks ny ankerbrønn med feste for kutterstag,to frostag på rull, deler av innredning. Alt i høyeste kvalitet. Alt utstyr ombord nyere enn 2005 - VVS, navigasjon, elektrisk, gass. Seil nyere enn 2005. Motor fra 1994, belg skiftet. Nye puter i alcantara. Alt interiør ute og lakket på ny. Nye gjennomføringer, ny rortetning.

Men: Gamle vinsjer, kalesje, gasskomfyren er den originale.

 

Tenkte kanskje det kunne hjelpe deg til å vurdere den aktuelle båten videre.

Svarer gjerne på spørsmål om du har.

 

Mvh, Even

Link to post

Hei hei alle sammen.

 

Takker så mye for innspill.

Jeg har på ny snakket med nåværende eier og fått avklaring på en del ting. Det var ikke snakk om kun 3 månder på land. Han hadde forrsnakket seg og mente faktisk et helt år. Det rimer mye bedre. Ellers så er båten tett og fin. Før hans tid med den båten så har båten hatt to landkjenninger, men da kun med kjøl. Ingen skader på kjølbolter etc. Lensepumpa går skjelden eller aldri. Kan komme inn litt vann hvis det regner, og da gjerne ned kjettingkassen/ankerbrønnen. Har forøvrig varme på til enhver tid slik at fukt og lukt ikke skal gjøre seg gjeldende.

 

Ja, det er båten som mange tror er fra Bodø til 330". Men leser man annonsen nøye, så er ikke båten der. Den ligger i Kolvereid, litt innenfor Rørvik i nord trøndelag.
Vi skriver i disse dager kontrakt. Vi gleder oss stort og tror vi får mye familiehygge til grei penge. Eier har tilbudt seg å være med når vi overtar og seile den hjem til Brønnøysund slik at vi lærer den bedre å kjenne. Det har jeg takket ja til.

 

Nåværende eier har innrømmet å ha forsøkt å selge båten i snart 2 år. Prisene har vært justert mange ganger og nå lyktes han. :smiley:

Det eneste som gjenstår er motoren. Den skal han få en motorkyndig til å se over da han ser oljefilm på sjøen under oppstart. Dette kan være flere ting. Jeg har beroliget ham litt om det siden det kan være alt fra helt enkle ting til litt mere plunder å ordne. Selv er jeg en del motorkyndig, og så lenge motoren er ferskvannskjølt, så skal dette gå bra.

 

Igjen så takker jeg for innspill og råd. Skal poste i dette forumet så snart båten er besiktiget og overtatt. Det blir nok flere spørsmål.

 

Mvh

Kurt

Link to post

Om båten trekker så mye vann som selger antyder - slik at det er fysisk merkbart under bruk - må du for guds skyld ikke finne på å kjøpe den! Det interessante her er ikke hvor lang tid den står på land, det er hvor mye vann den trekker når den er på vannet.

 

"Friske" båter som ligger i vannet trekker antagelig "noe" fukt, men det er så lite at det ikke kan ha noen som helst innvirkning på båtens "oppførsel", og kun vil være målbart med fuktmåler, ikke vekt (ok, kanskje brev-vekt, da :o)

 

Om dette er et reelt problem ... tja ... ikke overveiende sannsynlig gjetter jeg, men (minst) ett av tre må være tilfelle:

 

1) Båten trekker MYE vann.

2) Selger har ikke den vageste anelse om båtens tilstand.

3) Meningsløs cover-ass strategi.

 

Ingen av delene er noe særlig å rope hurra for, send "teorien" i retur til selger og be om en faglig takst på utbedring av skadene (hvis det er noen da, men dette er selgers "teorier" og det skulle vært utreda før båten kom på markedet, hvor den nå har vært flere år skjønner jeg, hvilket betyr at den sikkert ikke forsvinner foran nesa di nå midt på vinter'n, selv om du ber om å få klarhet i tilstanden).

Link to post

Sagt det, så skal båten besiktiges før den får ny bunnsmørning. Vi akter å gjøre oss kjent med situasjonen før en formell overtagelse skjer. Det han sier er at båten føles tyngre. Det er ikke merkabart på vannlinjen rundt båten. Hva han da legger i dette er ikke godt å si. Mulig det er opptørking av båten generellt som er grunnen. Og, hvordan skal en fagperson komme med forslag til reperasjon/utbedring vis det ikke er tegn på skade eller at lammineringen viser tegn til oppsprekking? Det vil bli gjort tilføyninger i kontrakten som dekker dette spørsmålet.
Kommer tilbake med mer.

Link to post

Dette er hentet fra annonsen:

 

Beskrivelse

Trygg og god familiebåt. Solid og populær båt bygget av verftet Pelle Petterson AB med høy standarspesifikasjon. Båten er siden tilleggsutrustet med ekstra mye skap med pen teakfinish. Båten er årlig oppgradert. 2010 nye batterier og batterilader, ca kr 7.000. 2011 ny ferskvannspumpe, ca kr 6.500. 2012 ny og større Sprayhood, ca kr 12.000. 2008 ny innredning forpigg, ca kr 12.000. 2009 ny kartplotter Raymarine C120 samt sender og mottaker AIS, ca kr 60.000. 2008 nytt storseil ca kr 60.000. Helt ny 2012 genua/forseil montert, ca kr 34.000. Ny båtkalesje 2013 ca kr 16.000. Båten ble seilt til Bodø i 2012. Båten ble seilt til Brekstad i mye dårlig vær i 2013. Båten ble seilt alene, "singel handed," til Geiranger i 2009. Ukjent antall kjørte timer. Ombygd i hekken, fjernet trapp slik at det nå er blitt dobbelseng i akter cabin. Teakdekket er innsmurt med owatrol, terpentin og litt tjære. Har forsøkt å "kullseile" med båten 4 ganger, men det er umulig, bare en holder seg unna land. Har seilt med fart opptil 10,4 knop med gunstig vind bakfra.
Båten ligger ute i småbåthavna på Kolvereid med luftavfukter og varme kolbe og har vinterpressening over seg som er formsydd. Det finnes også en krybbe, men den er av jern og er svært tung og uhåndterlig. Båten vil bli tatt opp til våren/sommeren 2014, og smurt, pusset, skiftet sinkklosser, skiftet fartsmåler, vasket og renset.

Utstyr

Motor 43 hk. Ny i 1990. Ferskvannskjølt. Teak mye større enn orginalen innvendig. Storseil. Genua 1 kjøpt februar 2012. Furlex rullesystem. Genua 2. Stormfokk. Spinnaker m/full utrustning. Akterstagstrekker. Selftailing genuavinsjer Lewmar 44. Teakdekk, teak i cokpit og dørk cokpit. Sprayhood ny i 2011, Nye vinduer 2000. VC 17 M under vannlinjen. Volvo 3-bladers foldepropell (2004). Bruceanker (kopi) 15 kg på baugrulle. Autohelm 5000 autopilot, ute av drift. Navmann 3100 log (2006). Navmann 3100 wind (2005), silva Nexus dybde (2005), Raymarine C120 kartplotter (2008), AIS sender og mottaker (2008), VHF type Kelvin Huges, Eberspacher airtronic D4 med 4 utbl.pkt (2003), Isboks med Isotherm aggregat, Gasskomfyr med 2 bluss, Radio/stereo i salong, Landstrømsopplegg med ny lader, Varmt og kaldt trykkvann, dusj inne og ute, septiktank for toalett, ny trekk på puter i salong og stikkøye, nye madrasser og trekk i forpigg 15 cm, det brukes luftavfukter og varme i cabinen hele året, draft i papir fra Geiranger til Bodø noen plastbelagt, losbøker Stadt-Bodø, havnebøker, 2 sikkerhetsstropper, 3 oppblåsbare redningsvester, stamp med fiskeutstyr, en god del verktøy m.m.m.

 

Synes dette er meget dekkende og synes dette gav mye båt for pengene.

 

Mvh

Kurt

Link to post

Nå har det seg slik at en kollega av meg har en far som har seilt maxi 108 fra Kragerø til Stavanger på 80 tallet. Der var masta faktisk i vannet og storseilet bølget i sjøen uten at båten gikk rundt. Nå skal jeg ikke si at det ikke er umulig å kullseile en hvilken som helst båt, men selger har nok vært i hardt vær om ikke annet.

 

Forøvrig, så støtter jeg din teori om groe på båten. Føles nok noe tyngre da.

Redigert av Muddyman (see edit history)
Link to post

Sagt det, så skal båten besiktiges før den får ny bunnsmørning. Vi akter å gjøre oss kjent med situasjonen før en formell overtagelse skjer. Det han sier er at båten føles tyngre. Det er ikke merkabart på vannlinjen rundt båten. Hva han da legger i dette er ikke godt å si. Mulig det er opptørking av båten generellt som er grunnen. Og, hvordan skal en fagperson komme med forslag til reperasjon/utbedring vis det ikke er tegn på skade eller at lammineringen viser tegn til oppsprekking? Det vil bli gjort tilføyninger i kontrakten som dekker dette spørsmålet.

Kommer tilbake med mer.

 

Hvis båten trekker så mye vann som selger antyder og en fagmann ikke kan fastslå fakta, så er han ingen fagmann. Jeg er ihvertfall ikke fagmann og kan dermed ikke fortelle deg hva som konkret blir gjort når slikt skal undersøkes, men jeg er sikker på at det er andre her som vet mer om dét og kan utdype.

 

Hvordan man utbedrer slike skader kan jeg heller ikke si noe om, men det høres omfattende ut og i utgangspunktet vil jeg gjette at det ikke gir noen mening i det heletatt.

 

Alt i alt er det noe som ikke stemmer her, hvordan kan noen oppgradere og vedlikeholde en båt så omfattende som det vi leser i denne tråden uten å ha kontroll på om båten er en muggen sump? Ikke umulig er dette bare tøys og synsing, men spør deg selv hvorfor selger kommer med slike "spekulasjoner" i forkant. Nå har han spillt undersøkelsesplikt-ballen til deg, og du må ta imot. Du må få utført, eller kreve utført, en faglig vurdering, det er ikke nok at du eller selger tar opp båten og "titter etter sprekker", etter min mening, da, eller ta sjansen med all risiko hvilende på deg (vil jeg tro, du har fått beskjed om mulig problem og hvis du da velger å ikke undersøke ordentlig vil du ha lite du skal ha sagt i ettertid tror jeg?)

 

Jeg har vært ombord i båter med sånne problemer, og det stinker mugg og dritt etter en tid. Hva det har å si for strukturell styrke vet jeg ikke, men det er neppe et pluss. Og du kan bare ikke akseptere å betale "full pris" når selger spiller et slikt kort, han dumper all risiko på deg, og han har hatt flere år til å utrede problemet på egenhånd. Kan godt hende det bare er kløneri fra selger, men det spiller egentlig ingen rolle.

 

Men nå har jeg hylt nok, antagelig storm i et vannglass og eventuelt forårsaket av vanlig groe som foreslått over. Maxi 108 har jeg ellers hørt mye pent om. Mye finere å se på enn mange av sine mindre søsken også.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Siden selger aldri har vært plaget av hverken lukt eller fuktighet av nevneverdig betydning, så mener jeg at dette er som du sier en storm i et vannglass. Lukt er neppe værre der enn andre båter. Og skal man tørke båt innvendig og unngå lukt, så må temperaturen innvendig ligge på minimum 5 grader over utetemperaturen. Det er det ikke alle som tar hensyn til.
Velger å tro at dette vil ende godt.

Link to post

Det er selvfølgelig bare innbilling at båten trekker så mye vann, da er det jo nesten så dørklemmene flyter rundt nede i båten...:-)

Har lik båt, er riktig at den er trygg og stødig, men er ganske logjerrig ved for stor krengning.

Er kjent for å ikke seile opp til lystallet sitt på 1.16...

 

Utrolig god plass både over og under dekk, vi er familie på 5 pluss hund som føler at vi har greit med plass.

Link to post

Hei igjen Muddyman,

 

Kjekt med flere 108-er på forumet. Vi er som du skjønner strålende fornøyd med vår båt.

 

Men: jeg vil på sterkeste oppfordre deg til å få selger til å redegjøre tydelig og u-bortforklarlig om han kjenner til at der er lekkasjer. Og skriftliggjøre svaret hans. Svar av typen " jeg tror det kommer litt inn via ankerboksen" kan han regne som at han har informert deg om lekkasjer generelt. Eller noen lekkasjer. Han har hatt båten i mange år og seilt den, og reparert på den. Han vet nøyaktig om og hvor det kommer inn vann. Det er dette du må få ut av ham. Blir båten tung sier selger - hva mener han? Mener han at det er vann som gjør den tung? Om båten "trekker" vann - jeg forstår ikke dette. Har selger sagt dette? Hvor kommer det inn? Så for all del - få selger til å redegjøre utvedydig hvor det kommer vann inn i båten, og hvorfor den føles tung. Slik at han ikke i etterkant av et salg kan påberope seg at du ble informert om vannlekkasjer. Få alt med i kontrakten!

 

Om ferskvann: Der kommer alltid litt ferskvann ned i kjølen - regnvann som følger masten ned. Om vinteren er det mer enn du tror. Der skal ikke være saltvann.

 

Har båten teakdekk?

Hvis det kommer fukt inn gjennom teakdekket - videre inn i noen eller mange av de ti tusen hullene som er laget i dekket av skruene som holde tekadekket - ja da bør du vite mer. Dekket er laget i sandwichkonstruksjon, dvs ikke balsa, men Maxi brukte alltid Divinycell mener jeg - så det vil ikke råtne. Likevel - vann inn i sandwichlaget er ikke noe du har lyst til å reparere på. Selger kjenner sannsynglivis status på teakdekket meget bra. Gå hardt inn på ham om dette!

 

Tror ikke det er noe sandwich på Maxier under vannlinjen, her er det nok enkeltlaminat.

Skottene er plastet fast i skroget, her kan du gå langs alle skott - følge bunnen av skottet på begge sider, og se om det er antydning til fuktskader i fineren - det er i tilfelle lett å se.

Over kjølen ligger mastestøtten, med en reguleringsskrue/ bolt. Denne er rusten på vår båt - hvordan ser denne ut på objektet ditt?

Link to post

Når vi snakker om fukt. 108'en jeg referer til lenger opp var soppbefengt i aktercabinen. Her måtte alt rives ut, og det luktet fremdeles mugg. Og hvis det er originalt teakdekk, så er dette skrudd. Et par tusen hull i dekket, hver eneste er en potensiell lekkasje. Jeg snakket med noen 'dekkleggere' nede på Orust før jul. De har gått helt vekk fra skrudde dekk, nå blir alle dekk vacuumlimt på plass.

Link to post

Ang at båten blir tyngre, så er det da ikke helt uvanlig at den blir tyngre og tyngre etterhvert som ukene går etter sjøsetting. Det skjer oss alle og det er temmelig stor vektøkning, flere hundre kg. Det jeg sikter til er all driten, ting og utstyr vi klarer dra ombord etter sjøsetting :)

 

Ellers mener jeg maxi77 ihvertfalll har balsa i sandwichen. Så noen maxibåter har ihvertfall det.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...