Jump to content

Er det noen som har erfaring med Maxi 108? gode/dårlige


Snabelmaria

Recommended Posts

Hei. Jeg har vokst opp i 108 siden jeg har foreldre som har hatt samme båten siden midten av 80-tallet. Selv har jeg Maxi Mixer i dag som er ikke langt unna i lengde, men helt annerledes båt. Som de fleste andre her har vært inne på er det en god og trygg båt som tåler mye juling. Det er ikke noe lettvind båt, men den går greit unna når det friskner til. Den er nok definitivt raskeste av første generasjon maxibåter, lystall på 1.16 for en tung båt på denne størrelsen fra tidlig 80-tall er ikke dårlig. Disse er som andre maxier kjent for å være solid bygget og faren for plastpest er liten. Båten til foreldrene mine begynner å vise tidens tann. De har f.eks aldri fjernet gammelt bunnstoff så hvert år ser vi store flak av gammelt bunnstoff som faller av, og primeren fra når båten var ny kommer til syne. Jeg har enda ikke sett antydning til blærer i skroget der bunnstoff har forsvunnet, her et det helt slett. Ellers så kommer jeg ikke på svakheter på disse bortsett fra det som er normalt på båter som er over 30 år gamle. Lekkasje i vinduene er ikke ukjent fenomen på maxibåter og siden denne har gjennomgående mast er det jo ett ekstra lekkasjepunkt her, men siden masta står midt i salongen er det lite som tar skade ved evt. Lekkasje. Båten som er annonsert på Finn.no ser fin ut(som det ofte gjør på bilder). Ser det er kun teak på benkene i cockpiten og ikke på på dekk, men det er en stor fordel i mine øyne. Da er det mindre vedlikehold og mindre potensielle lekkasjepunkter. Ikke minst slipper du en enorm utgift når det blir utslitt.. Foreldrene mine har orginalt teakdekk og det ser ikke ut...? lykke til!☺

Link to post

Takk for supre innspill, dette er nyttig! Jeg har ikke sett båten selv, den ligger i Bergen som du skriver og jeg bor i Osloområdet. Men selger har vært behjelpelig med mye bilder, også ut over det som står på finn. Ingen tegn til blærer i skroget ser det ut som, skroget er bra ut. 

 

Men som jeg nevnte iver er det en sprekk på overbygget/dekk, fra forkant av spreyhood vindu rett nedover i retning av febderlist på styrbord side. Se vedlagt bilde. Hva tror dere? Jeg kan pusse og sparkle sprekken så den ikke lekker mer men er redd dette kan være tegn på noe mer alvorlig? Eller at vann som har trengt inn her kan ha ført til skade? Jeg har ikke fått klarhet i hvordan skaden har oppstått. Bør jeg være bekymret? 

Screenshot_20170615-200448.png

Link to post

Hei Kjellroi,

 

Det var en "uforståelig" sprekk dette her. Og ja, hvordan har den oppstått??

Ville ikke gått seriøst videre med båten uten følgende:  å få vite hvordan sprekken har oppstått, videre at en godkjent takstmann har sett på skaden, kommet med forklaring, foreslått reparasjon og kostnad.

 

Kan ikke huske det stod noe i annonsen om dette? Rart at ikke selger tok det med.

Link to post

Jeg synes også det var litt rar sprekk.. Er ikke noe ekspert på sånt, men det skal vel ikke være noe særlig belastninger i skroget der som kan føre til sånne sprekker...?

På bildene i annonsen viser det ikke noe tilsvarende sprekk på babord side. 

Men her må vel selger vite noe mer om dette enn bare ett bilde?

Hvor lenge har han hatt båten? Har sprekken oppstått i hans eie? Har båten blitt reparert for noe i det området? Er det fargeforskjell?

Uansett hadde ihvertfall jeg utnyttet den sprekken godt når det evt. skal diskuteres pris...;)

Jeg vil også anbefale deg å få en faglig vurdering her. Du kunne kansje startet med å legge ut ny tråd her på forumet som omhandler bare denne sprekken, da er nok sjangsen større for at noen med god ekspertise på dette området kan komme med råd. :)  

Link to post

Selger har bare hatt den i et år, han sier han ikke vet hvordan skadet gar oppstått men han bagatelliserer den. Jeg har funnet telefonnummeret til forrige eier, som hadde den i circa 7 år,  håper han vet noe. Godt tips å legge spørsmålet ut i ny tråd i forumet, skal gjøre det i morgen!

Link to post

Hei igjen. Nå holder jeg på å hjelper foreldre mine med å skifte dekorstripene på båten. Og nå når de gamle stripene er av tok jeg en titt på samme sted som sprekken er på "din", og der var det jammen sprekkdannelse på nøyaktig samme side og samme sted! Og kun på styrbord side.. Ikke så markant som på den du ser på, men det kan se ut som 108 har ett svakt punkt her... Fikk ikke til å lime inn bilde av dette, men skal gjøre nytt forsøk når jeg kommer hjem.

Link to post

Jøss, urtolig bra forum dette, takk for alle tilbakemeldinger!

 

Selger har altså hatt båten i bare et år, men jeg sporet opp forrige eier som kjøpte den for ca ti år siden. Ingen av de visste hvordan sprekken har oppstått, det er tydeligvis før forrige eier, virker ikke som sprekken har blitt større så heller ikke forrige eier var så opptatt av den. Men jeg blir nå skeptisk.  Så det bir enten en annen båt eller vente til selger her får lyst til å gå betydelig ned i pris, om han ikke får solgt den... Fant en sweden yachts og en litt mindre nyere tysk båt (vil ikke nevne merke...) rundt samme pris. Men liker å virkelig denne maxi 108! 

Link to post

Artig at du liker Maxi 108!

Vi har hatt vår båt i seks år nå, og vi synes den skiller seg ut på mange måter: stor innvendig plass, god layout med langsgående bysse og innvendig gjennomgang til akterkabinen samtidig som du kan gå rett ut i cockpit fra akteren. Ikke minst så liker vi at der er sentercockpit og at denne er STOR sammenlignet med andre båter. Du må betydelig opp i størrelse for å få en  tilsvarende stor cockpit!

 

Vi liker også at det er et ganske flatt dekk, ideelt for familie og bikkje på varme late sommerdager!

Teakdekket hos oss er meget bra, og et stort pluss, ville nok vært skeptisk til et gammelt slitt teakdekk.

 

Vi har også svigermorseter på pushpit - anbefales! Et kongested å sitte med fjernkontroll til autopiloten i ene hånden og kaffekopp i andre mens man er underveis.

 

Det eneste vi ønsker oss er et baugspyd som vil gjøre ilandstigning fra baugen litt lettere. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Holder ikke med sparkel og puss på den sprekken. Om den til og med lekker så er jo styrken/integriteten i hele flaten gått i filler. Mao så må det en langt større jobb til. Hele flaten/området må vel da bygges opp på nytt vil jeg tro.. og områdene rundt må sjekkes.  

 

Og dette er kun det som er synlig med det blotte øyet. Pluss at "noen" ikke er veldig villig, eller det ikke er mulig å få greie på hvordan skaden har skjedd. Da blir det en litt for stor prosess å få avklart det for å kunne gi pris. Kan fort bare bli en plageånd for selger. 

 

Som nevnt tidligere bør du da få inn noen som kan dette for å få en takst på skaden, og jeg regner med at selger ikke er interessert i det. 

--

Takst, pluss reparasjon av det som er synlig, og potensielt det som ikke er synlig. Skulle ikke forundre meg om en relativt kjapt risikerer å dra av 1/3 av prisen (om det er den i Bergen), og da kan det vel hende de heller vil selge til noen som bare sparkler sprekken og ikke bryr seg :-)

--

Skjønner godt at du liker båttypen, har veldig sansen selv. Liker båter med Ac osv. 

 

At en båt har en sånn skade tenker jeg på en måte ikke er veldig alvorlig, alt kan fikses hvis en har middene til det. At selger selv ikke har fikset det, evt eier før nåværende, det er det som er problemet. Om en ikke tar en sånn skade seriøst på båten sin.. ja hva kan en forvente da? Særlig akkurat det at "ingen vet" hvordan skaden har oppstått, det virker ekstremt lite troverdig. Å prøve å redusere en sånn skade til en uvesentlighet som bare kan sparkles over er også utafor, syns jeg. 

En kan jo krysse fingrene og håpe at det er så enkelt, men sånt må faktisk fagfolk inn og se på. 

 

En må vel kunne bruke forsikringa på en sånn skade?

 

 

 

Link to post

Bildene over viser skaden på mine foreldres båt. Her viser det at skaden er på temmelig nøyaktig samme sted som den som er for salg.

Jeg tror ikke skaden på disse 2 båtene skyldes løft. Når jeg stryker fingen over skadestedet kjenner jeg at skroget buler litt utover akkurat der sprekkene er.

Link to post
Guest Avmønstret#
Silkebrisen skrev for 1 time siden:

Bildene over viser skaden på mine foreldres båt. Her viser det at skaden er på temmelig nøyaktig samme sted som den som er for salg.

Jeg tror ikke skaden på disse 2 båtene skyldes løft. Når jeg stryker fingen over skadestedet kjenner jeg at skroget buler litt utover akkurat der sprekkene er.

 

Ville det ikke være naturlig å tenke stikk motsatt? To båter som ikke har noe med hverandre å gjøre, lik skade. Begge blir løftet antar jeg. Om det ikke er løftet så må det da være en strukturell svaket med disse båtene, tipper det vil være kjent om det er vanlig. 

Link to post
Pinkvin skrev 29 minutes ago:

 

Ville det ikke være naturlig å tenke stikk motsatt? To båter som ikke har noe med hverandre å gjøre, lik skade. Begge blir løftet antar jeg. Om det ikke er løftet så må det da være en strukturell svaket med disse båtene, tipper det vil være kjent om det er vanlig. 

Jeg er på ingen som helst måte ekspert på dette, men jeg tror dette skyldes en strukturell svakhet. Grunnen til at sprekkene er kun på styrbord side er nok fordi båttypen har åpen løsning med gjennomgang til akterkabinen her og har dermed mindre stivhet i forhold til babord side. Men er det strukturell svakhet er den vel kansje sårbar for løft også, så skal aldri si aldri. Jeg vet ihvertfall at båten jeg kjenner til har blitt løftet på land ved hjelp av selvgående kran i nesten alle år. Se bilde

Ta foto-0160.jpg

Link to post
Festina_Lente skrev 1 time siden:

Unnskyldt for å kuppe tråden litt: Silkebrisen - hvor har dere fått tak i nye dekaler, og: var det vrient å ta av/ få på de nye?

Går helt fint, er ikke min tråd uansett ?.  Jeg bestilte dekalene her: http://www.maxispecialisten.se

Husker ikke beløpet nøyaktig men mener det kom på rundt 2500-3000 inkl.toll fra Sverige. Jeg slapp unna jobben med å fjerne gamle dekoren men var med å monterte de nye på lørdag. Vi var 3 mann som brukte nesten 4 timer å få de på, fant fort ut at 3 mann og masse såpevann trengtes for å få jobben skikkelig gjort. Er også en fordel med påføring i vindstille vær?

Link to post
Guest Avmønstret#
Silkebrisen skrev for 3 timer siden:

Jeg er på ingen som helst måte ekspert på dette, men jeg tror dette skyldes en strukturell svakhet. Grunnen til at sprekkene er kun på styrbord side er nok fordi båttypen har åpen løsning med gjennomgang til akterkabinen her og har dermed mindre stivhet i forhold til babord side. Men er det strukturell svakhet er den vel kansje sårbar for løft også, så skal aldri si aldri. Jeg vet ihvertfall at båten jeg kjenner til har blitt løftet på land ved hjelp av selvgående kran i nesten alle år.

 

Siden så og si identisk skade skjer på to båter så tenker jeg løft, evt at spenning av rigg/mast kan gi skaden. Vanskelig å si hvordan krefter fordeler seg i et skrog. 

 

Hadde selv en svenske fra 80 tallet, mamba 311, og den var ganske fleksibel i skroget. Noen lakk kronisk rundt vinduene pga fleksing i skroget (vår gjorde ikke det), på noen seig kjølen opp en god del i bakkant når den stod på land. I vår gikk dører og luker som gikk på tvers tregt når den stod i stativet. Så jeg forestiller meg att ett eneste "feil" løft med for trangt åk kan gjøre stor skade. 

 

Men det er en litt rar plass, lurer på om det kan være vantene og innfestningen eller noe... hva er nærmest som tar store krefter? Fokkeskinna holder jo igjen ganske mange kilo.. Jeg ville forhørt meg på ulike maxisider/forum og hørt om noen andre har vært borti tilsvarende og har noen forklaring på skadene. Jeg ville i hvertfall lagt en del energi i å finne ut av det :-) 

 

Den har vel gjennomgående mast, det betyr også at om en overspenner riggen så kommer en til et punkt der en trykker kjølen ned og drar skroget "smalere" så og si. Skal ikke så utrolig mye kraft til før en begynner å endre skrogfasong fremfor mastefasong på enkelte båter.

-- 

Link to post
  • 3 år senere...

Hei, lurte på om jeg skulle gjenopplive denne fine, gamle tråden :)

 

Jeg vurderer nå selv en Maxi 108 fra 1983 (i Fauske), og lurte på om jeg kunne få noe input her på forumet?

 

Snakket med selger for første gang i går, og hoved-inntrykket var bra. Et par ting som er verdt å nevne seg:

- Båten ligger på svai gjennom vinteren, uten luftavfukter eller varmer. Lite kondens iflg. eier, men noe "båtlukt" da man går ombord på våren. Kan det tyde på mugg, eller er dette vanlig? (Lite å gå på, men hvor kan jeg evt. be eier dobbeltsjekke?) Puter og stoff var bare noen få år gamle.

- Liten grunnstøting før 2012 (forrige eier), fikk beskjed fra verksted i Danmark om at alt så fint ut og at Maxi fra 1980-tallet var hardføre greier. Ingen merkbare sprekker i/rundt kjølsvin, eller på utsiden rundt kjøl.
- Gjennomføring fra septik til vann er original...
- Gjennomføring kjølevann er byttet og flyttet fra skap under vask til på bad til motorrom. Plugget, epoxyet og slipt selv. Er dette "vanlig", eller en ting å være obs på?
- Spillvann-gjennomføring byttet av forrige eier (rustfritt stål (trodde de var vanligst i messing eller kompositt, til nøds bronse?). Litt usikker på om det gjaldt begge (bad og bysse), eller om de var samlet i èn. Skal dobbeltsjekke
- Volvo Penta MD2040 fra 1999. Rundt 1500 timer. God stand, vedlikehold og vinterkonservering hvert år.
- Fine fall og skjøter, må ha vært byttet av forrige eier
- Forrige eier rigget opp og ned - justerte rigg etc. Rigg generelt veldig tight og fin, men ikke "sett" ordentlig på siden 2012.
- Eberspracher dieselvarmer i god stand
- Sprayhood og cockpittelt i god stand. Smurt inn tak med kalesje-fornyer et par ganger.

- Ettermontert baugpropell med eget batteri. Kan ettermontering av slikt være kilde for problemer eller er det en smal sak?

 

Skal snakke mer med selger og spørre mer om:

- Gjennomføringer

- Har den samme type sprekkdannelser som to/tre av båtene i denne tråden har?

- Hvor gammel er autopilot og eberspracher?

- Følger det med manualer på alt ettermontert utstyr?

- Spørre litt mer rundt sandwich-konstruksjonen og høre om han har hatt noe problemer med svakhet i tak, vanngjennomtregning, etc.

 

Prisen synes jeg også er i meste laget for en såpass gammel båt, og at den bør nærmere 300k - hva mener dere? Markedet er dyrt i år, men det er allikevel en snart 40 år gammel båt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...