oivindg Svart 24.Januar.2014 Del på Facebook Svart 24.Januar.2014 Jeg er "vokst opp" i en Maxi 108. Foreldrene mine kjøpte båten brukt på slutten av 80-tallet, og har den fortsatt. De hadde en skikkelig runde i fjor med å se på nyere båter, men endte opp med å beholde Maxien. Den gjennomgår nå en større oppussing, da det var mye småsprekker i gelcoat, slitte fartstriper og slitt interiør. Båten i seg selv er i god stand, selv om den nå er 30 år gammel. Jeg oppfatter båten som solid og trygg, likevel er det brukbare seilegenskaper. Det butter litt på kryss i motsjø, men i unnavind, spesielt med spinnaker, har den bra fart. Jeg liker også den gammeldagse løsningen med akterkabin med luke til cockpit. Vi brukte ofte denne veien for å slippe å forstyrre dem som var i salongen. Den store cockpiten og akterdekket har vært nevnt før, men jeg er helt enig i at dette er en stor fordel sammenlignet med mange andre båter i samme størrelse. Håper dette med at båten til TS føles tyngre skyldes synsing fra eieren, slik at det ikke er et reelt problem. Hvis båten er i så bra stand som jeg får inntrykk av, synes jeg at dette må være mye båt for pengene. Lykke til! Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Muddyman Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Oi oi oi, skal si det ble fart i denne tråden. Jeg er dypt takknemmelig over alle som kommer med innspill og synspunkter. Jeg setter utrolig god pris på det. Å få en seilbåt å kose oss med har vi snakket om lenge. Sansynligvis vil dette være mellomstadiget til noe større med tiden, men jeg skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt.Jeg har fått så mange innspill her nå som jeg skal lage liste over. Det er veldig viktig for oss at vi gjør de rette tingene og i rett rekkefølge. Bilder skal komme, men det er vinter og båten er godt innpakket for årstiden selv om denn ligget på vannet. Båten er faktisk 33 år gammel, så jeg forventer ikke en "ny" båt. Det er slitasje her og der, men er opptatt at det ikke er skjulte eller andre skader som krever mye tidkrevende og kan bli kostbar.Det viktigste slik jeg ser det er skrog gjennomføringer, sprekk eller skader i skrog, sprekk og eller skade i overbygg, vinduer, ror, seildrev, masteinnfestning, kjølbolter. Listen blir nok lengere enn dette, mye lengere. Men får inspirasjon fra alle dere som bidrar på denne posten og ser faktisk frem til å se og føle båten. Men det er jo også et ordtak som sier at "kjærlighet gjør en blind". Det er hyggelig at dere legger inn bilder. Flotte båter dere har. Gleder meg til litt høyere temperaturer og fin seilvind. Kurt Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 Vår båt har fått de "nye" vinduene fra Ø-metall. Det hender relativt ofte at denne generasjonen Maxi har problemer med vinduslekkasjer. Vi hadde det ikke på 77'en eller 95'en, men søk på Maxi og lekkasje så finner du mye. Dette er pensum for Maxi-eiere: www.maximalt.dk www.maxisidorna.com Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Januar.2014 Del på Facebook Svart 25.Januar.2014 her har du fler synspunkter http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=895 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina_Lente Svart 26.Januar.2014 Del på Facebook Svart 26.Januar.2014 I Maxiboken beskrives produksjonsprosessen ganske detaljert. I skroget nevnes kun enkeltlaminat. Og fra "Båtboken - om Fenix och Maxibåtarna (1981) har jeg hentet følgende: " Og "samtliga båtar från Pelle Petterson ab har sandwichkontruktion i dekket"….."Distansmaterialet i dekket er DIVINYCELL, en kontruktionscellplast på PVC-bas med helt slutna celler". Det er godt mulig de brukte balsa i de tidlige båtene? Maxiboken fulgte med alle solgte båter. den andre er en odde reklamesak som jeg har fått tak i fra et antikvariat. Inne i boken er det bilde av produksjonsprosessen og til og med der hvor DIVINYCELL-mattene er lagt klar for innstøping i det som ser ut som en maxi 77, men dette er som sagt bilder fra 1980 - 81. I båtbloggen min har jeg bilde av boken, og oppskrift på "Maxibullar". Disse folkene tok for seg alt fra finansiering, hvordan du seiler en båt (for ukyndige) og - matoppskrifter underveis. Gjennomtenkt! Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Hvordan lages Maxi - fra Maxiboken: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 " Og "samtliga båtar från Pelle Petterson ab har sandwichkontruktion i dekket"….."Distansmaterialet i dekket er DIVINYCELL, en kontruktionscellplast på PVC-bas med helt slutna celler". Det er godt mulig de brukte balsa i de tidlige båtene? tror att de første 77ene hadde balsa i dekket runt årsmodell 70-73 er litt usikker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Festina_Lente Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Du har så rett, så rett Gunga Din: . Før 1974 ble dessuten dekket produsert i balsa, hvilket kan råtne om fuktigheten trenger inn (rett brukt er balsa imidlertid et bra materiale som fremdeles brukes av mange betydningsfulle verft). Fra Dag Sørlie sin artikkel i Båtbørsen. Gjelder altså båtene bygget fra 1972 til 74 Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Januar.2014 Del på Facebook Svart 27.Januar.2014 Det viktigste slik jeg ser det er skrog gjennomføringer, sprekk eller skader i skrog, sprekk og eller skade i overbygg, vinduer, ror, seildrev, masteinnfestning... Hele riggen er jo viktig å få sjekka. F.eks. når ble vantene byttet? Seil - Genoa I er ganske ny, men hva med de andre? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 12.Februar.2014 Del på Facebook Svart 12.Februar.2014 Velger å tro at dette vil ende godt. Hei Muddyman, Hva ble enden på visa her, kjøpte dere båten? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Da var båten inspisert. Kan vel si at det er med en litt blandet følelse jeg kan bekrefte et båtkjøp. Det er ting å sette fingeren på, men det må man vel regne med da damen er 33 år gammel. Riggen er bra og seil like så. Ingen lekasjer av betydning. Det eneste som var, var rundt luftelyren til badet/toalettet. Vinduer må/bør byttes, så her ber jeg om råd. Innredningen ser bra ut. Madrasser bør luftes, men ellers greit nok. Motor starter lett og går pent. Dieselvarmeren var skuffende, og har bedt selger om å utbedre dette. Sitteplassene i og rundt cockpit må slipes og stelles. Autohelm lineære styrestag er ute av drift da den låser seg midtveis. Noen som vet om disse kan repareres? Det er andre småting som jeg har bedt utredes nærmere. Instrumenteringen var god. Alt det tekniske fungerte slik det skulle. Bilder ble det lite av i denne omgang. Generelt så har båten et enormt potensiale. Skuffelsen var vel mest at båten ikke var ryddet spesielt godt. Tenker da mest på private ting som lå litt henslengt/dårlig organisert. Hva planlegger vi: Pussing av alt utvendig treverk og videre behandling av dette. Ankervinsj, autopilot.Siden dette er vår første seilbåt, så skal vi ha denne en tid og se hvor mye teknisk oppgradering vi skal gjennomføre. Men vi må regne med å legge ned et ukjent antall timer og en del høvdinger på bordet innen vi ser oss fornøyd. Båten er et smykke som har forfalt litt. Men den skal igjen få lov til å skinne. Mvh Kurt Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Gratulerer med båt! Reparasjon av lekkasje fra vinduer (i praksis samme jobb som å bytte vinduer) på Maxi er godt dokumentert her inne. Det klarer du. Fiks lekkasjen rundt ventilen/luftingen på badet raskt så du ikke går og irriterer deg over det. Livet er mye bedre i en tett båt! :-) Alt det andre tar du etterhvert. Igjen, gratulerer! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Festina_Lente Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Da var båten inspisert. Kan vel si at det er med en litt blandet følelse jeg kan bekrefte et båtkjøp. Båten er et smykke som har forfalt litt. Men den skal igjen få lov til å skinne. Mvh Kurt Gratulerer! Svært hyggelig med flere på Baatplassen med Maxi 108! Det finnes ikke så mye info på nettet om denne modellen som om de andre Maxiene av den klassiske typen, så her kan vi dele erfaringer og kunnskap med hverandre. Men, mye er jo felles med de andre modellene da! Ang: vinduer: Forrige eier har byttet disse til Ø-metallvinduer på vår båt. Den er helt tett nå, og han fortalte at han gjorde først en byttejobb til vanlige pleksiglassvinduer av standardtypen som han ikke ble helt fornøyd med (NB, en meget nøyaktig mann...), så ble det et nytt bytte - og da denne gang til Ø-metall. Håper du holder kontakten med Baatplassen, og bruker forumet til dine spørsmål. Forumene til Norsk Maxiklubb og Dansk Maxiklubb kan også brukes, der er det meget kompetente folk, men har i perioder vært litt lite aktivitet. Hvordan er det med belgen til seildrevet og skroggjennomføringer? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Gratulerer med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 17.Februar.2014 Del på Facebook Svart 17.Februar.2014 Takk kjære venner. Belgen til seildrevet er blitt nevnt og skal inspiseres når båten tas opp. De øvrige skroggjennomføringer er tette, men skal også inspiseres ved vårpussen. Takker for info ang vinduer. Disse skal byttes ASAP. Men, må man sende inn de gamle med karm eller har disse ferdige maler? Kansje det tryggeste å sende alt inn slik at det blir korrekt?Mvh Kurt Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Gratulerer med nykjøpt båt, nå er det bare og seile og kose seg, min erfaring med maxi er at det er en god trygg seiler, og at den er sterk, det er en grunn for at det er så mange maxier ute på havet ennå, det er forde det er kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Takk kjære venner. Belgen til seildrevet er blitt nevnt og skal inspiseres når båten tas opp. De øvrige skroggjennomføringer er tette, men skal også inspiseres ved vårpussen. Takker for info ang vinduer. Disse skal byttes ASAP. Men, må man sende inn de gamle med karm eller har disse ferdige maler? Kansje det tryggeste å sende alt inn slik at det blir korrekt? Mvh Kurt Snakk med Ø-metall, de vet om de har maler. Men som sagt, dette har de levert til en rekke 108'er. http://www.ometall.se/no/ her kan du velge båttype, og se på ganske utførlige beskrivelser av montering. Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Gleden med å få båten mellom hendene tar noen måneder. Den blir tatt opp i april/mai og overleveringen skal skje i juni. Det er en del som skal på plass og repareres og ha service. Skal ikke haste med å overta den enda. Må også ordne med fortøyning. Har bestillt et muddringsanker på ca 700 kg som skal slepes på plass. Klarer vi å få dette ned 2 - 3 meter i mudderet, så skulle båten ligge godt. En egnet båt til denne jobben er også bestillt. Har fått kontakt med Ø-metall. Skal nå snakke med deres norske kontakt. Kurt Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 overleveringen skal skje i juni. Det er en del som skal på plass og repareres og ha service. Skal ikke haste med å overta den enda. Virker som om dere har valgt en meget grundig og sikker fremgangsmåte ved bruktbåtkjøp mellom private - at man avtaler pris, under forutsetning av hva som skal være ordnet/ på plass, og så tar overlevering/ betaling når alt er i orden, og så tar tia til hjelp. Det er altfor ofte ved båtkjøp ( og huskjøp til mange millioner!!) at hastverk er lastverk, og så får man disse kjedelige krangelsakene i etterkant. Godt råd: ikke gå til innkjøp av noe som helst før du har båten! Så slipper du å sitte med masse innkjøpt utstyr hvis noe skjer mellom nå og juni Lykke til, og ta kontakt om du har Maxi - eller 108'-spørsmål så skal jeg svare så godt jeg kan. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
Muddyman Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Kjære båtfolk. Så ble det ikke båt på oss alikevel. Da båten skulle overtas, så ble det funnet såpass med mangler at selger selv gav oss muligheten til å heve kjøpet. Det var faktisk sterkt beklagelig. Vi valgte ut fra et helhetsvurdering å benytte oss av muligheten til å heve kjøpet da vi på ny måtte ha satt båten på land etter hjemkomsten for å avslutte "vårpussen". Jeg takker for mange gode innspill og synspunkter her i denne tråden og håper vi ved en senere anledning igjen kan bruke forumet for råd og veiledning. Kurt Mikalsen Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 13.Juni.2014 Del på Facebook Svart 13.Juni.2014 Ble solgt en godt holdt maxi 108 for et par uker siden for 275 000,- og det syntes jeg var en meget god pris. Men så synes jeg de fleste eldre båter på finn er kraftig overpriset også da... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
kjellroi Svart 10.Juni.2017 Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Hei har lest denne gamle tråden nøye fordi jeg vurderer en maxi 108 som ligger ute på finn.no nå, den eneste der nå, ser velholdt ut og ligger ute til 325000. Vi er på utkikk etter vår første større seilbåt og vil gjerne ha noe med litt størrelse. Alternativet til denne kan for eksempel være å gå litt opp i pris og kjøpe en mindre men nyere båt, eks en bavaria 30. Men har ikke veldig lyst til det... Noen som har lyst til å kommentere den som ligger på finn? Relativt ny motor er bra synes jeg, vil gjerne unngå store utgifter i den grad det er mulig.. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Juni.2017 Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Synes båten på Finn ser fin ut, men på en 36 år gammel båt er det mye som kan koste penger. Spør selger om stående rigg er skiftet eller original, Finn ut hvor gamle seilene er. Er vinduer skiftet? Hvor gammel er elektroniske instrumenter? Hvordan er elektrisk anlegg, batterier/ladesystemer. Motoren er nå 5år og da er reklamasjonsretten gått ut, jeg kjenner ikke denne motoren men mener at drevbelgen skal skiftes hvert 5 år. Da må nok motoren løftes. I annonsen ser det ut som en fin båt og hvis du har realistiske forhåpninger og litt flaks burde det kunne bli et bra kjøp. Ville regnet med ca 50000 årlig for vedlikehold/reparasjoner/oppgraderinger. Noen år kan det bli mindre og noen år mer, som med alle båter. Sitér dette innlegget Link to post
kjellroi Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Hei og takk for svar! Fant nå ut at det er en sprekk i overbygget på båten, 30 cm lang kanskje. Vanskelig å si om det bare er gelcoaten eller i glassfiberen også, men mistenker det siste. Selgeren insisterer på at båten er tørr og fin innvendig og at det ikke er lukt som tyder på mugg etc. I en slik båt, er det sandwichkonstuksjon med avstandsmateriale i overbygget på samme måte som i skroget forøvrig? Kan det ha kommet inn vann gjenom sprekken, for eksempel inn i avstandsmaterialet, selv om det ikke er tegn til fukt innvendig i båten? Sprekken i selg selv er jeg ikke så bekymret for, den kan jeg fikse, men er redd for eventuelt vann som allerede kan ha lekket inn. Forøvrig er det nyere vinduer ja, belgen er skfitet for 5 år siden, drevet er originalt men tilsynelatende god stand. Strømmen er det forbedringspotensial på, instrumenter likeså (mye gammelt, tridata fungerer bare delvis, kartplotter er finnes ikke). Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 15.Juni.2017 Del på Facebook Svart 15.Juni.2017 Dette er en båttype jeg kjenner ut og inn. Du har vært og sett på båten forstår jeg? Jeg holder til i Bergen/ Hordaland - og båten ligger vel i Blomsterdalen? Send meg en IM om du vil ha noe hjelp sånkan jeg muligens være til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.