Jump to content

Snapdaviter til båt av hypalon


Pettern1972

Recommended Posts

Har planer om å montere snapdaviter på båt og jolle. Har tittet gjennom diverse merker, og det som går igjen er at "lappene" man limer på jolla er av enten Neoprene eller pvc. Vår gummibåt er av typen Achilles, og er laget av Hypalongummi. Såvidt jeg har forstått (og tildels erfart) gir både pvc og neoprene-lim dårlig feste til hypalon, mens hypalonlim gir dårlig feste på pvc og neoprene. Er det noen som har erfaring med dette, som har et godt råd å gi?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Snakket med en forhandler som sa at hypalon-lim festet dårlig til pvc og pvc-lim festet dårlig til hypalon. her blir jo daviterfestet i pvc, mens skroget er av hypalon....Altså bruker jeg hypalonlim fester det dårlig til daviter-lappen, bruker jeg pvc-lim fester den dårlig til jolla...

 

Klippet ut ifra Wikipedia:

Hypalon is a trademark for chlorosulfonated polyethylene (CSPE) synthetic rubber (CSM) noted for its resistance to chemicals, temperature extremes, and ultraviolet light. It was a product of DuPont Performance Elastomers, a subsidiary of DuPont.

 

Neoprene or polychloroprene is a family of synthetic rubbers that are produced by polymerization of chloroprene.[1] Neoprene in general has good chemical stability, and maintains flexibility over a wide temperature range. It is used in a wide variety of applications, such as laptop sleeves, orthopedic braces (wrist, knee, etc.), electrical insulation, liquid and sheet applied elastomeric membranes or flashings, and car fan belts.

 

Er vel ikke samme materiale vi snakker om her???

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Achillesen er laget i hypalon/neopren, så langt jeg kan forstå ett lag av hver. Dette betyr om ikke annet at disse to materialene går godt sammen, og derfor er det fester i neopren du skal ha. Synd, da de er mye dyrere. Men sånn er det, det er kosten for å ha en gummibåt i "verdens beste materiale"...

 

(Jeg har Achilles selv forresten, derfor jeg er litt tøff i kjeften over...) :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Min achilles er "hønngammal", men fortsatt veldig pen, dog lappet et par ganger. Men da bør det vel kunne funke med neoprene-lapper da kanskje. Får bare kaste ut litt ekstra båtpenger da. sjekke med seatronic om en kan få quick-daviter for hypalon kanskje.

takker for hjelpen...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Det er jo disse båtene neoprene lappene er laget for! Så det burde ikke være noe som helst problem. Meg bekjent er det kun Achilles som konsekvent bruker hypalon/neopren i sine båter, Zodiac bruker det kun i de dyreste modellene. Fordelen er holdbarhet (min er fra sent åttitall en gang) ulempen pris. Men jeg vet de er populære blant jordomseilere, PVC holder ikke lenge i områder med hissigere sol enn vi er vant til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

min var lappet med pvc-lim og lapp av tidligere eier, og det var lekkasje i den lappem. skiftet dermed ut med hypalonlapp og lim, og da ble den tett. tittet på limboksen nå, og der stod det hypalon, butyl og neoprene, så da er spørsmålet oppklart. Er jo tydelig et bedre materiale, min jolle er snaut nok falmet. Fornøyd med båten, går som ei kule med trimmet 10 hk.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 484
×
×
  • Create New...