Æsuf Startet 6.November.2011 Del på Facebook Startet 6.November.2011 Jeg ble plutselig eier av en With vital 15´. Kjempebåt! Eneste er at den motoren som kom med båten kun er på 15 horses, og at båten er laget for kortstammede motorer. Er derfor på jakt etter en 50-65 hk kortstammet, men utvalget er ikke stort. Er det noen som vet hvor mye arbeid en må regne med for å tilrettelegge for langstammede motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 6.November.2011 Del på Facebook Svart 6.November.2011 Det første du må gjøre er å legge noen gode bilder av akterspeilet slik at man kan se åssen det ser ut i utgangspunktet. Jeg har bygget om et par akterspeil opp gjennom tiden, og en tommelfinger-regel er at jo større motor du skal ha, jo nøyere og mere solid må du gjøre jobben, da det er større krefter i sving jo større motor som skal på. Hvor mye jobb det er avhenger av hvor nøye du er med finishen. Det enkleste er ofte å tittet etter en motor med kort stamme. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Æsuf Svart 1.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2012 (redigert) Her kommer omsider bilder av hekken! Jeg lurer på om denne løsningen kan være noe til å begynne med? Bare sånn at jeg får brukt båten med en motor som får den i plan i sommer... Motoren som står på nå er en 9.9 med fjerna plombering. Det skal da være en 15hk. Redigert 1.Juni.2012 av HansAA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 En enkel og bra løsning er å bolte fast 2 plater,en på hver siden som bygger 13cm opp fra den opprinnelige toppen på motorfestet. 4 gjennomgående bolter med store skiver nede på det gamle motorfestet og 1 i hvert hjørne på toppen av det nye festet. Har gjort dette selv på flere båter og blir stivt og bra. Du kan også kjøpe eller lage deg jackplate,dvs en brakett du fester på baksiden av akterspeilet som motoren sitter på. Denne kan du skyve opp og ned slik at du får motoren i riktig høyde. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Motoren som står på nå er en 9.9 med fjerna plombering. Det skal da være en 15hk. Dessverre er det ikke så enkelt.Du må også bytte reed ventiler, dyser i forgasser og eksospipe Hva slags årsmodell er denne båten? Lurer siden det er wirestyring på den. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
etape90 Svart 5.Juni.2012 Del på Facebook Svart 5.Juni.2012 Hadde en with vital for noen år siden som akterspeilet var hevet på. Der var det gjort på den måten som Lars K beskriver. Jeg hadde en gammel 55hk motor på som var plenti stor nok for båten. Sitér dette innlegget Link to post
naumar.no Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Jeg har akkurat samme båten, With Vital 15' som jeg skal bygge opp akterspeilet på nå for å få brukt min langstammede Yamaha 30HK. Tror det blir til at jeg kjøper slike U-profiler i stål til å skru bak på eksisterende akterspeil i riktig høyde, men vurderer også å bruke to finer-plater og en kloss mellom.. Si gjerne i fra hva du velger, så skal jeg gjøre det samme :) Sitér dette innlegget http://naumar.no - Seil- og båtutstyr 1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 U-profiler i alu er nok bedre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.