Jump to content

Mistet mutter til ankervinch. Hvordan finne ny?


-Luna-

Recommended Posts

Mutteren på ankervinchen skrudde seg av og gikk til havets bunn. Forsøk på å finne den var mislykket og jeg må nå gå til innkjøp av en ny. Det er egentlig ikke så dramatisk , men hvilken mutter skal jeg ha og hvor skal jeg kjøpe den? Vinchen er av ukjent merke og ganske gammel. Den er nok ca 30 år gammel og var nok montert når båten var ny. Utvendig diameter er 20,8mm og det går 6 gjenger på en cm. Mistenker at dette er tommer. Noen gode tips hvor jeg kan finne en mutter i Bergen? Båt Nimbus 3000.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

dette er det nærmeste jeg kommer

 

https://spreadsheets...yPHa8XTreqUsraw

 

Gjenge Navn Dia / Dia / Stigning Stigning Kjerne- Kjerne- Dybde Dybde Gjenge

 

1/2 BSP 0,825 20,955 14,0 1,814 0,7340 18,644 0,0457 1,161 55º

 

Den gangen jeg var på BMV Laksevåg var det ikke noe problem å lage en slik i messing.

Men du må bruke gjengelære på gjengene for å finne de rette gjengene.

 

Har du bilde av ankervinchen?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ser veldig lik ut, men mener å huske at den hadde tre tapper. Mener det er to skiver i rustfritt som forsvant i dypet også. Har du mulighet til å ta noen mål hadde det vært fint!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Utvendig diameter er 20,8mm og det går 6 gjenger på en cm.

 

Har du et gjengelære slik at du kan måle stigningen mer nøyaktig? Hvis ikke kan det anbefales å kjøpe to stk, et for mm og et for tomme. Koster en slikk og ingenting på f.eks. Biltema, og er kjekt å ha i verktøykassa :yesnod:

 

Hvis du har målt ganske nøyaktig har du 6 x 2,54 = 15,24 gjenger/tomme.

 

1/2"-14 BSP måler 20,96mm utvendig, det kan være en mulighet.

 

Dersom 13/16"-16 UNF har 20,6mm som storediameter kan det ikke være den. Gjengene måler aldri mer enn storediameter, heller tvert imot. 13/16 høres heller ikke ut som veldig kurrant i mine ører... Stigningen derimot virket jo veldig nær.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var ingen skiver hos meg svak helling på pinnene.

 

 

mutter_2.jpg

 

 

 

Her er målene. Målte med gjenge lære det er 14 Gj "

 

mutter_maal.jpg

 

 

Denne passer perfekt enten i ASI316 eller messing kan brukes med stjernenøkkel eller sveise/lodde på 3 pinner

murrer_ny.jpg

 

 

PS. pinnene er 40 mm lange

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Takk for at du tok deg tid til å måle og ta bilder(hvordan skulle vi ha klart oss uten båtplassen). Da er det bare til å handle inn mutteren. Er dette noe jeg kan finne hos Tess? Antar vinchen fungerer fint uten de skivene, vil ivertfall prøve. Er egentlig litt overrasket over at den i det hele tatt skrudde seg av. Jeg hadde mutteren av i sommer, men skrudde den godt til. Hadde ikke på locktite e.l.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

T Er dette noe jeg kan finne hos Tess? Antar vinchen fungerer fint uten de skivene, vil ivertfall prøve. Er egentlig litt overrasket over at den i det hele tatt skrudde seg av. Jeg hadde mutteren av i sommer, men skrudde den godt til. Hadde ikke på locktite e.l.

 

Begge varianter er standard hos Tess.

På min vinsj slakker jeg på mutteren når jeg dropper ankret og strammer til når nok kjetting er ute.

Låser en fast "mutteren" virker ikke slurebremsen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

mutter.jpg

 

Klarte å finne et bilde av mutteren med skivene. Denne vinchen er at typen "fritt fall". Når du kjører motoren i revers kommer det en plate over tannhjulene slik at kjettingen går ut uten motstand. Er noen merker i mutter/bolt som tyder på at den har vært forsøkt låst tidligere.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Denne funker vel slik at du skal dra den til maksimalt med hånden for normal drift. Da blir det passende kraft på clutchen. Så (har i hvertfall jeg i min båt) har det en eller annen gang vært med et forlengelseshåndtak som man kan bruke hvis man må stramme ekstra hvis/når ankeret sitter fast og/eller man trenger mer kraft enn normalt.Men da skal det hele løsnes igjen etterpå. Ser ikke noe problem i å bruke en vanlig mutter som passer. Men sjekk at du ikke strammer for hard - skal nesten være mulig å holde igjen tauet med håndkraft slik at clutchen slurer. Har sett flere båter hvor man har skrudd til alt for hard, med det resultat at man har røsket i sundt dreggruller/fester i badeplattform.

Link to post
Share on other sites

Ikke umulig det. Mener å huske at vinchen drog ganske så kraftig og at den ikke gav etter. I seg selv ikke noe problem siden jeg står ute med fjærnkontrollen og følger med. Skal prøve å dra den til litt mindre. Hvordan kan jeg forhindre at den ikke havner i dypet denne også(kjøper en i backup)?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Klarte å finne et bilde av mutteren med skivene. Denne vinchen er at typen "fritt fall". Når du kjører motoren i revers kommer det en plate over tannhjulene slik at kjettingen går ut uten motstand. Er noen merker i mutter/bolt som tyder på at den har vært forsøkt låst tidligere.

 

Det er ikke samme vinsj som jeg har. Har fritt fall ut og elektrisk opp.

 

Det ser ut som om du må ha de skivene, for ellers virker ikke stoppmekanismen.

 

Er det lenge siden du har hatt clutchen fra hverandre?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan jeg forhindre at den ikke havner i dypet denne også

Du kan ta gjengetape eller hamp på gjengene, da skrur den seg ikke så lett av :thumbsup:

 

Et annet alternativ er å gi mutteren et kakk med en hammer på en ambolt slik at den blir ørlite grann deformert. Da vil den knipe litt. Det er bare å prøve seg fram. Kakker du for mye kan du dra en gjengetapp nesten gjennom :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det Roger. Mutter pyntelokk og fjær gikk til havets bunn.

 

Har kontaktet en leverandør i Bergen som bekrefter at de kan levere delene. Da anser jeg problemet som løst :cheers_wine: Mutteren skrues til med hamp el.l. denne gangen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...