Speedsjark Startet 13.November.2011 Link til dette innlegget Startet 13.November.2011 Da spørs det... har funnet en tresjark (Rolvsnes) med 36hk Marna. Båten er ca. 40 år gammel, mens motor nærmere 50. Ser veldig greit ut dette, båten ligger på sjøen og ser veldig original/urørt ut, samtidig som greit holdt ved like. Så kommer spørsmål; Jeg har ingen erfaring med kravellbygde skrog! Hva er fordeler/ulemper her m.t.p. vedlikehold og å holde det i stand/evt. reparere?? Tenker da i forhold til klinket såklart.. Ang. motor går jeg ut ifra det er kurant å skaffe marna-deler?? På forhånd takk for tips, og jeg går nå inn for å finne en egnet havne-plass før videre avgjørelser blir tatt..... Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Hei! Det viktigste med trebåtkjøp uansett er å forvisse seg om at skroget ikke har noe råte, og da viktigst under vannlinja. Dette kan bli vanskelig for deg da den båten du vurderer ligger på vannet, men du kan løfte opp dørkene og ta en god titt med lommelykt og se om du ser noen skader. 40 år er ikke så alt for gammelt for en trebåt, så lenge båten har fått litt stell opp igjennom tiden bør det være mye båt igjen. Hva som er best av kravellbygget eller klinkerbygget skrog varierer fra båteier til båteier. Et kravellbygget skrog har de fordelene at det er lettere å stelle, både ved puss og lakk av skrogside og stoffing av bunnen. De tåler også en god trøkk, så lenge de er skikkelig bygd. Ønsker du å bruke båten på vinteren er de veldig enkle å belegge med ishud. En av ulempene med kravellbygde skrog er at de bør ikke ligge for lenge på land om våren/sommeren. Da sprekker de opp en del, og vannet fosser inn ved sjøsetting. I tillegg ruller en slik båt mer i sjøen enn en kinkerbygget båt. Det hender at de må dreves omm i bunnen hvis de lekker litt. SOm regel er det banket inn drevgarn mellom borda i bunnen for å sørge for at skroget holder tett. Men denne båten er ikke eldre enn at det sikkert ikke er noe du trenger å bekymre deg over. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.