Jump to content

Prosjekt: Oppgradering fra aq140 til 145


sofa

Recommended Posts

Hei

Nå starter jeg på noe jeg strengt tatt ikke kan,jeg er snekker ikke mekaniker :yesnod: Siden jeg kjøpte båten i 2008 har jeg hatt mistanke om at motorene ikke va helt på topp.Prosessen med å skaffe "nye " motorer startet,en kjenning hadde en del volvo b21 og b23 ,2 b23 + noen reserve topper ble satt av en side , men så viste det seg at den ene b23 hadde gått nesten 600000 så den er forlatt.

Plan b blir å hente en til bil i de nærmeste dager.

Aq140 motorene er kommet på plass i garagen og er klar til demontering,fy kor hart akslingen sitter i svinghjulslagret,er veldig redd for å bruke vold, i tillfelle drevhjulskåpen skulle sprekke.

Jeg er spent på hva slags kamm som sitter i aq motorene, jeg tror egentlig ikke at det er en marine kamm, heller at en vanlig biltopp er flyttet over i hine hårde dager

Link to post

Den kan umulig sitte så hardt at du ikke skulle få den av hvis du tvinger den "rett ut".

Regner med du kanskje finner en "D" kam hvis det ikke er en marine-kam?

 

Jeg er heller ikke mekaniker, men har overhalt/bygget opp en aq145 i vinter som nå står i båten min. Det er fint kveldsarbeid å styre med så det kan godt hende det beste for deg er å bygge opp den du allerede har.

 

Min runde startet med en b23 som var marinisert og sto fast, som jeg fikk med båten. Kjøpte en motor som skulle være bedre, men det viste seg den også sto fast. Kjøpte en b21 bilmotor som hadde vært lagret en stund, mariniserte den. Viste seg at samtlige tettinger ikke hadde tålt lagringen, og ikke taklet oppstarten. Dette samt mange andre problemer som jeg opplevde med den motoren.

Etter denne kom i båten hentet jeg også en aq145 som så helt jævlig ut kosmetisk,og hadde opplevd noe dårlig behandling. Til slutt bygget jeg sammen alle delene, med nye "slite og forbruksdeler".

Det meste du trenger å vite finner du i prosjekttråden min :smiley: har fått mye god hjelp fra gutta på forumet.

Link to post

Hei

Det er en D kamm som står i motorene nå.Er det noen som kan estimere hvor mange hk. du taper med en D kamm kontra K eller V kamm.

Når en slik motor er kjørt veldig lagt ( 600 000 i bil )holder det å bytte veiv lager-rådelager , hone sylider og nye stempelringer.eller overser jeg noe vesentlig,???

Har lest noen tråder om motorfixing men jeg spør nå alikavell :seeya:

Link to post

Etter så mange km bør du se om du har "vendekant"(kant dær stemplet(ringen) snur når det er på topp) samt få tak i utstyr og måle om sylinder er blitt oval nede.

Kan nok også være lurt å vurdere borring samt nye stempel hvis den har merker fra slitasje.

 

Går greit med D-kam, men du får nok et mer egnet register med k, h eller penta kam.

 

Du må bare åpne motoren å se hvordan tingenes tilstand er.

Hvis motoren hadde kommet fra en bil som hadde vært kjørt av mora mi, så hadde den nok vært gulle god. Hvis motoren hadde vært kjørt av meg......

Link to post

Hei

Han fyren jeg får motorene fra ( måsadåtten auto :giggle: )Har for tiden et vist behov for å rydde garagen så jeg har fått 2 stk b21 og 1 stk b23 i god skikk og 1 stk b23 i uviss tilstand, der stod det en V kamm.Det biligste for meg blir vell å kjøpe en ny V kamm, eller er det lite gunstig i forhold driften av disse motorene ( AQ 151 bruker vell V kamm, Menn motoren er jo litt større )

Link to post

Gratis er jo fint. Det meste går overens mellom b21 og b23, mer forskjell på b230.

Jeg ville plukket ned alle, valgt den beste blokka og den beste toppen og videre som nevnt i posten over.

 

Se på sidene til dem som driver med motorsport, er en del bilcross sider i norge og sverige som av og til tilbyr billige k-kammer. 1200 mener jeg å ha sett dem før. Da får du "rett" kam.

 

Men du burde nu finne en brukbar kam i en av de motorene?

Skal du ha denne i den 24fot fjorden du har i tittelen din?

Link to post

Hei, du kan jo se litt på denne tråden her, https://baatplassen.no/i/topic/79612-hvilken-kamaksel-skal-sitte-originalt-i-volvo-penta-aq145b/page__p__1131500__hl__%2Bkam+%2Baq145__fromsearch__1#entry1131500

Marin kammen og K kammen er samme

flere kammer funker, K kam trekker bra fra 2500 og opp, A kam trekker litt bedre lavere og mindre høyere

A kam er fin til vannski :) T kam er og en kam som trekker fra lavt turtall, brukes i K mottoren og turbo

men beste greia må bli en B230 med 1000 531 topp og K kam

Har du en B23 som er sliten, bytt stempler, ringer, råde/veiv lager, pakninger og lager finner du på ebay

kansje alt kan kjøpes der ......

Gjør som lite sier, sjekk slitekanten, er den liten, kan du bare hone den

stempla har det med å bli slitte, lettere skjørtebank er resultatet, er ikke bra det med 5000 rpm +

behøver du dokumetasjon på desse malmhauene, har jeg det aller meste, også momenter

har vel alt fra B18 til B234. er bilmekaniker :thumbsup:

Link to post

okok, da ER det splinesen som sitter !

du må gi akslingen en real kakk, bruk en aksling som passer inni

akslingen bak, eller en dor på kanten, det knuser rusten som biter fast

i vibraplata

bor ett 4 - 5 mm hull oppå svinghjulskåpa, ca 4 cm bak flensen til motor, spray rustløser rett på akslingen inni der

så en aksling/rørende inn i akslingen bak og klask til noen ganger, sjekk om det slapp

Link to post

en sån du mener ? http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Penta-Electronic-ignition-kit-POWERSPARK-JFU4-/120680177088?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c19195dc0

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Penta-electronic-ignition-kit-JFUR4-Powerspark-/110644413374?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19c2ebc3be

 

alt etter stifttype, 2 typer

Jeg bruker slik i min B20 (AQ130) den passer i senere modeller også, monteres der hvor stiften sitter i dag, sparer deg for mye tull den her

En kompis av meg bruker en slik på en AQ145.

Veldig enkelt å montere og koster ca 270,-

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Hei

Mann må kjenne sin begrensning :cheers_wine: Jeg har forlatt hele prosjektet med motorene og kjøper 2 ferdig overhalte aq151 motorer m verksted garantid og de gamle går som delbetaling. Gidder ikke å stå i en kald og luftig garage å gjøre ting som jeg føler meg usikker på.

Borsh hadde noen enkle elektroniske tennsystemer som var i noen biler tidlig på 80 tallet, er disse brukandes i båt?? :newyearsign:

Link to post

Hei

Det ble trt motorservise. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av de,har hat flere runder i telefonen og føler at jeg har fått gode råd :thumbsup: Motorene blir antakelig levert i februar, og siden båten min står lagret i en hall og ikke kommer på vannet før ca 1 mai. løper garantien fra da ( havna vår skal totalrenoveres , nye brygger og fortøyninger fra Marina solusions,starter i april.) :newyearcheers:

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei

På mandags ettermidag så kom det 2 stk aq 151 motorer hjem til meg :easter: Se ser atskillig bedre ut en de gamle aq140 motorene jeg hadde :yesnod: I forbindelse med motorskifte så skal jeg legge ny motorromsisolasjon, den gamle var begynt å løsne og var 30 mm tykk.

Jeg prøvde å sette fyr på de gamle platene, fy fan kor de brant :eek: de nermest eksploderte. Holder det å bare vaske de gamle kontaktlim flatene med aceton eventuelt lynol og så bruke ny kontaktlim over for å lime de nye isolasjonsplatene? De nye platene er 50 mm tykke og jeg skal prøve å legge de atskillig mere nøyaktig en hva de forrige var lagt .

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei

Må få lov til å si at trt motorservise har vært noe rotete i sin leveranse av motorene til meg , ved en gjennomgang av motorene så oppdaget jeg at det manglet noe smådeler på motorene, men jeg trenger jo de for at alt skal virke. :thumbsdown: Motorene var bestilt ferdig oppsatt med alt som trengs for å brukes ,bare å montere så tut og kjør, MEN det manglet , hovedsikringer til begge motorene, vannkraner til begge eksosmanifoiler, den festebraketten som holder strømpen til gassvaieren fast manglet til den ene motoren,bolten som holder fordeler fast manglet på den ene motoren , den andre var bare løst påskruvet. Og jeg sliter med å komme i kontakt med de nå i etterkant,Det virker som om de vegrer seg for å ta telefonen når jeg ringer, ( bruker av og til kona sin telefon ) og når de svarer så er det masse bortforklaringer og lovnader, men delene kommer jo for fan ikke :headbang:

Motorene er jo betalt så hva kann jeg gjøre. DET mest iriterende er jo at dete tros alt er små og enkle mangler som jo veedig enkelt kunne vært ungått , rettet opp i . :headbang: Jeg er veldig skuffet..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...