Jump to content

Prosjekt: Oppgradering fra aq140 til 145

sofa

Recommended Posts

Hei

Nå starter jeg på noe jeg strengt tatt ikke kan,jeg er snekker ikke mekaniker :yesnod: Siden jeg kjøpte båten i 2008 har jeg hatt mistanke om at motorene ikke va helt på topp.Prosessen med å skaffe "nye " motorer startet,en kjenning hadde en del volvo b21 og b23 ,2 b23 + noen reserve topper ble satt av en side , men så viste det seg at den ene b23 hadde gått nesten 600000 så den er forlatt.

Plan b blir å hente en til bil i de nærmeste dager.

Aq140 motorene er kommet på plass i garagen og er klar til demontering,fy kor hart akslingen sitter i svinghjulslagret,er veldig redd for å bruke vold, i tillfelle drevhjulskåpen skulle sprekke.

Jeg er spent på hva slags kamm som sitter i aq motorene, jeg tror egentlig ikke at det er en marine kamm, heller at en vanlig biltopp er flyttet over i hine hårde dager

Den kan umulig sitte så hardt at du ikke skulle få den av hvis du tvinger den "rett ut".

Regner med du kanskje finner en "D" kam hvis det ikke er en marine-kam?

Jeg er heller ikke mekaniker, men har overhalt/bygget opp en aq145 i vinter som nå står i båten min. Det er fint kveldsarbeid å styre med så det kan godt hende det beste for deg er å bygge opp den du allerede har.

Min runde startet med en b23 som var marinisert og sto fast, som jeg fikk med båten. Kjøpte en motor som skulle være bedre, men det viste seg den også sto fast. Kjøpte en b21 bilmotor som hadde vært lagret en stund, mariniserte den. Viste seg at samtlige tettinger ikke hadde tålt lagringen, og ikke taklet oppstarten. Dette samt mange andre problemer som jeg opplevde med den motoren.

Etter denne kom i båten hentet jeg også en aq145 som så helt jævlig ut kosmetisk,og hadde opplevd noe dårlig behandling. Til slutt bygget jeg sammen alle delene, med nye "slite og forbruksdeler".

Det meste du trenger å vite finner du i prosjekttråden min :smiley: har fått mye god hjelp fra gutta på forumet.

Hei