sofa Startet 13.November.2011 Del på Facebook Startet 13.November.2011 Hei Nå starter jeg på noe jeg strengt tatt ikke kan,jeg er snekker ikke mekaniker Siden jeg kjøpte båten i 2008 har jeg hatt mistanke om at motorene ikke va helt på topp.Prosessen med å skaffe "nye " motorer startet,en kjenning hadde en del volvo b21 og b23 ,2 b23 + noen reserve topper ble satt av en side , men så viste det seg at den ene b23 hadde gått nesten 600000 så den er forlatt. Plan b blir å hente en til bil i de nærmeste dager. Aq140 motorene er kommet på plass i garagen og er klar til demontering,fy kor hart akslingen sitter i svinghjulslagret,er veldig redd for å bruke vold, i tillfelle drevhjulskåpen skulle sprekke. Jeg er spent på hva slags kamm som sitter i aq motorene, jeg tror egentlig ikke at det er en marine kamm, heller at en vanlig biltopp er flyttet over i hine hårde dager Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Akslingen er nok rustet fast i lageret, det skal ikke være nødvendig ved grov vold for og dele hus og motor. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Den kan umulig sitte så hardt at du ikke skulle få den av hvis du tvinger den "rett ut". Regner med du kanskje finner en "D" kam hvis det ikke er en marine-kam? Jeg er heller ikke mekaniker, men har overhalt/bygget opp en aq145 i vinter som nå står i båten min. Det er fint kveldsarbeid å styre med så det kan godt hende det beste for deg er å bygge opp den du allerede har. Min runde startet med en b23 som var marinisert og sto fast, som jeg fikk med båten. Kjøpte en motor som skulle være bedre, men det viste seg den også sto fast. Kjøpte en b21 bilmotor som hadde vært lagret en stund, mariniserte den. Viste seg at samtlige tettinger ikke hadde tålt lagringen, og ikke taklet oppstarten. Dette samt mange andre problemer som jeg opplevde med den motoren. Etter denne kom i båten hentet jeg også en aq145 som så helt jævlig ut kosmetisk,og hadde opplevd noe dårlig behandling. Til slutt bygget jeg sammen alle delene, med nye "slite og forbruksdeler". Det meste du trenger å vite finner du i prosjekttråden min har fått mye god hjelp fra gutta på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 18.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2011 Hei Det er en D kamm som står i motorene nå.Er det noen som kan estimere hvor mange hk. du taper med en D kamm kontra K eller V kamm. Når en slik motor er kjørt veldig lagt ( 600 000 i bil )holder det å bytte veiv lager-rådelager , hone sylider og nye stempelringer.eller overser jeg noe vesentlig,??? Har lest noen tråder om motorfixing men jeg spør nå alikavell Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 18.November.2011 Del på Facebook Svart 18.November.2011 Etter så mange km bør du se om du har "vendekant"(kant dær stemplet(ringen) snur når det er på topp) samt få tak i utstyr og måle om sylinder er blitt oval nede. Kan nok også være lurt å vurdere borring samt nye stempel hvis den har merker fra slitasje. Går greit med D-kam, men du får nok et mer egnet register med k, h eller penta kam. Du må bare åpne motoren å se hvordan tingenes tilstand er. Hvis motoren hadde kommet fra en bil som hadde vært kjørt av mora mi, så hadde den nok vært gulle god. Hvis motoren hadde vært kjørt av meg...... Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 Hei Han fyren jeg får motorene fra ( måsadåtten auto )Har for tiden et vist behov for å rydde garagen så jeg har fått 2 stk b21 og 1 stk b23 i god skikk og 1 stk b23 i uviss tilstand, der stod det en V kamm.Det biligste for meg blir vell å kjøpe en ny V kamm, eller er det lite gunstig i forhold driften av disse motorene ( AQ 151 bruker vell V kamm, Menn motoren er jo litt større ) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Gratis er jo fint. Det meste går overens mellom b21 og b23, mer forskjell på b230. Jeg ville plukket ned alle, valgt den beste blokka og den beste toppen og videre som nevnt i posten over. Se på sidene til dem som driver med motorsport, er en del bilcross sider i norge og sverige som av og til tilbyr billige k-kammer. 1200 mener jeg å ha sett dem før. Da får du "rett" kam. Men du burde nu finne en brukbar kam i en av de motorene? Skal du ha denne i den 24fot fjorden du har i tittelen din? Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Hei Takker for alle knep og triks samt alle gode råd. Ja det er nokk en fjord 24w som får fikset på motorene sine. Det er 2 stk av dem ,med de fordeler og ulemper det medfører. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Hei Nå er jeg skikkelig frustrert den jævla svingjulskåpa nekter å slippe taket. jeg tok å stråppa struten og heisa jævelskapen opp med håpet om at vekta fra motoren skulle trekke delene fra verandre, men dengang ei Sitér dette innlegget Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Hei, du kan jo se litt på denne tråden her, https://baatplassen.no/i/topic/79612-hvilken-kamaksel-skal-sitte-originalt-i-volvo-penta-aq145b/page__p__1131500__hl__%2Bkam+%2Baq145__fromsearch__1#entry1131500 Marin kammen og K kammen er samme flere kammer funker, K kam trekker bra fra 2500 og opp, A kam trekker litt bedre lavere og mindre høyere A kam er fin til vannski :) T kam er og en kam som trekker fra lavt turtall, brukes i K mottoren og turbo men beste greia må bli en B230 med 1000 531 topp og K kam Har du en B23 som er sliten, bytt stempler, ringer, råde/veiv lager, pakninger og lager finner du på ebay kansje alt kan kjøpes der ...... Gjør som lite sier, sjekk slitekanten, er den liten, kan du bare hone den stempla har det med å bli slitte, lettere skjørtebank er resultatet, er ikke bra det med 5000 rpm + behøver du dokumetasjon på desse malmhauene, har jeg det aller meste, også momenter har vel alt fra B18 til B234. er bilmekaniker Sitér dette innlegget Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Kansje det er splines'en som er rusta fast til vibraplata ? peis på med rustløser, WD40 eller lignende, er og 2 styrepinner som bruker å ruste fast ene er over starteren, andre på samme plass på andre siden, forsøkt å smelle inn skrujærn for å dele det ? Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Hei Jeg klarer å få ca 1cm åpning , men så er det stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 okok, da ER det splinesen som sitter ! du må gi akslingen en real kakk, bruk en aksling som passer inni akslingen bak, eller en dor på kanten, det knuser rusten som biter fast i vibraplata bor ett 4 - 5 mm hull oppå svinghjulskåpa, ca 4 cm bak flensen til motor, spray rustløser rett på akslingen inni der så en aksling/rørende inn i akslingen bak og klask til noen ganger, sjekk om det slapp Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 24.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2011 Hei Jeg har bestemt meg for å gå for 123 ignition på motorene,drevdelar tar 3999 sek. per stk.Er det noen som veit om biligere steder å skaffe disse,må ha god budsjett styring for det blir fort dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Draco 1700 AQ130 Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 (redigert) en sån du mener ? http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Penta-Electronic-ignition-kit-POWERSPARK-JFU4-/120680177088?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item1c19195dc0 http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-Penta-electronic-ignition-kit-JFUR4-Powerspark-/110644413374?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19c2ebc3be alt etter stifttype, 2 typer Jeg bruker slik i min B20 (AQ130) den passer i senere modeller også, monteres der hvor stiften sitter i dag, sparer deg for mye tull den her En kompis av meg bruker en slik på en AQ145. Veldig enkelt å montere og koster ca 270,- Redigert 25.November.2011 av Draco 1700 AQ130 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 26.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2011 Hei Det var ikke akurat en slik sak jeg tenkte på, men den såg jo veldig grei ut . Den 123 ignition saken er slik at du bytter hele fordeleren ,slik at du får elektronisk tenning.Når den er montert så ser det helt orginalt ut. Er ikke sikker på om du også må bytte til en spesiell høgefekts coil. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 jeg kjøpte hos 123ignition.no eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 27.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2011 Hei Lite , Synes du at 123ignition var verdt pengene ? ellers har du noen råd angående 123 ignition, Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Hei Mann må kjenne sin begrensning Jeg har forlatt hele prosjektet med motorene og kjøper 2 ferdig overhalte aq151 motorer m verksted garantid og de gamle går som delbetaling. Gidder ikke å stå i en kald og luftig garage å gjøre ting som jeg føler meg usikker på. Borsh hadde noen enkle elektroniske tennsystemer som var i noen biler tidlig på 80 tallet, er disse brukandes i båt?? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Det gjorde du rett i.. Ble det TRT Motorservice da eller.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
sofa Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Hei Det ble trt motorservise. Jeg fikk et veldig godt inntrykk av de,har hat flere runder i telefonen og føler at jeg har fått gode råd Motorene blir antakelig levert i februar, og siden båten min står lagret i en hall og ikke kommer på vannet før ca 1 mai. løper garantien fra da ( havna vår skal totalrenoveres , nye brygger og fortøyninger fra Marina solusions,starter i april.) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 7100 Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
FjordHT Svart 30.Desember.2011 Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 Hei Lite , Synes du at 123ignition var verdt pengene ? ellers har du noen råd angående 123 ignition, Gikk glipp av aktiviteten i denne tråden desverre. Men for å svare på spørsmålet så virker 123 meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 5.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2012 Hei På mandags ettermidag så kom det 2 stk aq 151 motorer hjem til meg Se ser atskillig bedre ut en de gamle aq140 motorene jeg hadde I forbindelse med motorskifte så skal jeg legge ny motorromsisolasjon, den gamle var begynt å løsne og var 30 mm tykk. Jeg prøvde å sette fyr på de gamle platene, fy fan kor de brant de nermest eksploderte. Holder det å bare vaske de gamle kontaktlim flatene med aceton eventuelt lynol og så bruke ny kontaktlim over for å lime de nye isolasjonsplatene? De nye platene er 50 mm tykke og jeg skal prøve å legge de atskillig mere nøyaktig en hva de forrige var lagt . Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2012 Hei Må få lov til å si at trt motorservise har vært noe rotete i sin leveranse av motorene til meg , ved en gjennomgang av motorene så oppdaget jeg at det manglet noe smådeler på motorene, men jeg trenger jo de for at alt skal virke. Motorene var bestilt ferdig oppsatt med alt som trengs for å brukes ,bare å montere så tut og kjør, MEN det manglet , hovedsikringer til begge motorene, vannkraner til begge eksosmanifoiler, den festebraketten som holder strømpen til gassvaieren fast manglet til den ene motoren,bolten som holder fordeler fast manglet på den ene motoren , den andre var bare løst påskruvet. Og jeg sliter med å komme i kontakt med de nå i etterkant,Det virker som om de vegrer seg for å ta telefonen når jeg ringer, ( bruker av og til kona sin telefon ) og når de svarer så er det masse bortforklaringer og lovnader, men delene kommer jo for fan ikke Motorene er jo betalt så hva kann jeg gjøre. DET mest iriterende er jo at dete tros alt er små og enkle mangler som jo veedig enkelt kunne vært ungått , rettet opp i . Jeg er veldig skuffet.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.