Scand 7100 Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Jeg har NRK til kona hans. Ble fortgang da jeg bjeffet til henne. Oppførte seg akk likedan til meg og etter jeg postet her sist. Forskudd og sen levering. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
emmis Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Kanskje lurt å sjekke at du har fått marinemotorer som er2,5 ltr og ikke ombygde bilmotorer som også er bygd på 230 blokk! Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Hei Det eneste jeg kan sjekke uten å pelle motorene fra hveandre er om det er en marinetopp som er montert, og det er en 531 topp.Kamm og slaglengde blir jo en større utfordring. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Ja det er sant,kammen kan du sjekke ved å ta av toppdekselet og se hva som er stemplet bak på kammen. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Du ser hva som er stemplet på blokka :) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Hei Lite, kan du være så snill å beskrive hvor på blokka det er merking som indikerer hva som er opprinelsen til disse motorene. På 140a motorene var det et lite skilt som var festet i nærheten av starteren. det er ikke noe tilsvarende skilt på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 aq140/145 og enkeltgasser utgavene 120/125 hadde merke ved starteren, men hvis jeg ikke husker feil, så står det stemplet på siden av seirenr, rett hvor toppen og blokka møtes, under første innsug på reimhjulssiden, der er det et "flatt parti" hvor serienr er stemplet, mener også det står hvilken motortype det er. mulig det var merket ved siden av oljefilteret på disse. Klarer ikke å huske 100% hvordan det var på disse. Se hva du kan se, og gi lyd fra deg :) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hei Jeg klarte ikke å se noe som helt slags merking,under insug langsiden av motoren. Kan noen også fortelle meg benvnelsen på gjengetypen ,på avtappings kranen for kjølevann på disse motorene, jeg har målt meg fram til at det er koniske gjenger og at de er litt over 16 mm i diameter finnes det rørnipler i denne dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Les denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/72996-synlige-forskjeller-paa-aq145-og-aq151/ Har sett "tappekran" erstattet av en bolt, men hvilke gjenger vet jeg ikke. Hvorfor ikke bestille ny kran? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ville sjekka med Hydroscan eller Tess om du har det i nærheten Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Det er en tess forhandler på mo i rana, skal prøve å ringe i morra. Jeg skal erstatte den gamle tappekranen med overgang i rett dimensjon for å kunne kjøre vann fra motoren i retur fra varmeaparatet. ( har fikset uttak fra vannpumpa ) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Det er en tess forhandler på mo i rana, skal prøve å ringe i morra. Jeg skal erstatte den gamle tappekranen med overgang i rett dimensjon for å kunne kjøre vann fra motoren i retur fra varmeaparatet. ( har fikset uttak fra vannpumpa ) Ehh? hva? Skal du kjøre kjøleveska rett i havet? Regner med dette er motorer med varmeveksler du har kjøpt? Tenker du å bruke "sjøvannet" til varmeannlegget, eller tenker du å bruke kjøleveska? Tappekranen på eksosen er vell for sjøvannet med mindre det er endringer fra aq14x serien, noe jeg er ganske trygg på at det ikke er... Edit: Mistet et innlegg innimellom, ser nå at du har plan om å kjøre den på tappekranen til kjøleveska, trodde det var eksos'en det var snakk om enda Hvor henter du vannet ut fra pumpa? ble nyskjerrig nå, har også vurdert løsninger for varmeannlegg... Redigert 22.Mai.2012 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hei Jeg bruker den orginale røret fra en volvo 230 motor som henter varmt vann fra vannpumpa og som sender det vidre til defroster/varmeapparat.Nå skall jeg si som sant er at jeg aner ikke om det er forskjeller på vannpumpene til volvo aq151 motorene kontra de motorene som sitter i biler.Jeg har ivertfall uttak på vannpumpene som nå er blindet med en plate. Jeg liker å ha kontroll på vannet, så jeg kappet røret og fikk hjelp med å lodde på nipler slik at kunne montere en 3/8" kran. https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19179/motorbilder_fjord_24_001.jpg Dette er røret med krane https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19179/motorbilder_fjord_24_003.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19179/motorbilder_fjord_24_002.jpg Siden det er så tynt gods i volvorøret er det laget en lask som går utenpå rørnipelen og orginal røret så er det sølvloddet Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hei Jeg bruker den orginale røret fra en volvo 230 motor som henter varmt vann fra vannpumpa og som sender det vidre til defroster/varmeapparat.Nå skall jeg si som sant er at jeg aner ikke om det er forskjeller på vannpumpene til volvo aq151 motorene kontra de motorene som sitter i biler.Jeg har ivertfall uttak på vannpumpene som nå er blindet med en plate. Jeg liker å ha kontroll på vannet, så jeg kappet røret og fikk hjelp med å lodde på nipler slik at kunne montere en 3/8" kran. https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19179/motorbilder_fjord_24_001.jpg Dette er røret med krane https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19179/motorbilder_fjord_24_003.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19179/motorbilder_fjord_24_002.jpg Siden det er så tynt gods i volvorøret er det laget en lask som går utenpå rørnipelen og orginal røret så er det sølvloddet Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Du har vannpumpe som hører til bil motoren,vannpumpe til båtmotoren har ikke Uttaket som du har ellers er de like. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Det er mer en bare det uttaket som skiller på aq 12x/14x, det er en annen kobling mellom pumpe og varmeveksler... Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) Det er bare å Ta med et 9volt batteri sånn som du har i røykvarsleren og teste med det dersom du er usikker. Kjøpte vannpumpe til min aq151 på Biltema passa greit den,bare blinde hullet til røret som går på siden av blokka på bilmotoren.kosta 395,- komplett med pakninger.Det er jo aq151 det du har. Redigert 23.Mai.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.