Jump to content

Marna S og problemer med vribar propell

Bjørn And.

Recommended Posts

Hvis akselen har løsnet så er det enkel opperasjon ja :smiley: Akselen sitter som regel festet i en flens som er festet i girkassa, forran justereren til det vribare propellsystemet. Hva slags flens du har vet jeg ikke, men det finnes to typer. Den vanligste på eldre snekkemotorer har en kile innvendig i flensen om forhindrer akselen fra å spinne når motoren går rundt. I tillegg har den en skrue ett eller annet sted på flensen som hindrer akselen fra å gli ut. Denne skruen er skrudd inn gjennom flensen og inn i akselen. Det er mye mulig denne som ikke gjør jobben sin hos deg. Er skruen hel kan du prøve å stramme den og ser om det løser problemet. Har den rustet i stykker må du ta ut akselen, borre ut skruen og sette inn en ny.

Legg gjerne ut et bilde av problemet ditt, så blir det enklere å hjelpe deg :yesnod: Men som sagt, prøv først å dra i propellen for å se om det er akselen som har løsnet fra flensen eller propellen som har løsnet fra akselen.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Nå har jeg forøkt og ta noen bilder:

Innvendig:

Gir i fremover possisjon. Gripekrans drar trekkrør frem som normalt

14112011069.jpg

Gir i bakover possisjon: Gripekrans skyver trekkfør bakover, som normalt

14112011068.jpg

Utvendig Propell:

Gir i fremover possisjon (bilde 1): Propell vandrer innover på aksel, ingen endring på vridning.

14112011073.jpg

Gir i bakover possisjon (bilde 2):Propell vandrer bakover på akslingen, ingen endring på vridning.

14112011075.jpg

Konklusjon: Propellen flytter seg frem og tilbake på akslingen i henhold til forflytning på gir/trekkrør, men uten endring av vridning på propelblader.

Vridning av propellblader utvendig (med hånden):

Propellblader vries i possisjon femover: Propellen flytter seg da fremover på aksling NB! ingen bevegelse innvendig. Gir og trekkrør/gipekrans i samme possisjon.

14112011077.jpg

Propellblader vries i possisjon bakover: Propellen flytter seg da bakover på aksling NB! ingen bevegelse innvendig. Gir og trekkrør/gipekrans i samme possisjon.

14112011078.jpg

Forsøkte å dra ut propellen som du nevnte med den sitter fast som normal.

Vet ikke om jeg klarte å forklare dette på en oversiktlig måte.

Det virker jo som om det beveger seg riktig med tanke på trekkrør. Er bevegelsesmønsteret på propellen riktig? Skal både propellen bevege seg på akslingen samtidig som vridningen forandrer seg? Skulle propellen stått stille og kun vridningen endret seg når man beveger trekkrøret?

Hei M/S Karoline. Du hadde rett, i dag fant jeg "Z-skruen" på flensen på giret. Den hadde skrudd seg ut. Skrudde den på plass og nå er det gode greier!!. Da er jeg ett skritt vidre i prosessen om å få liv i den gamle "skuta". Da her jeg lært litt mer om gir, propellakslinger etc. Tusen takk for all hjelp. Men er nok redd det kommer flere spørsmål etterhvert som prosjektet skrider frem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...