Bjørn And. Startet 13.November.2011 Link til dette innlegget Startet 13.November.2011 Jeg har kjøp en sørlandsnekke med Marna S (MB10A). Der viser seg at hele propellen flytter seg frem og tilbake istedet for at vridningen på propellen endrer seg. Er det noen som kan gi meg noen tips hva dette kan være? Regner jo med å demontere propell etc. men hva med trekkrør og gir? Er det noen som har erfaring fra samme problem? Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Da har enten akselen eller selve propellen løsnet. Det du kan gjøre er å ta av roret og prøv å se om du kan dra ut propellen med aksel. Gjør du det har akselen løsnet fra flensen på girkassa, og trenger kun å festes på nytt. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Bjørn And. Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Ble nervøs nå du skriver "har akselen løsnet fra flensen på girkassa" Er akselen festet med noe slags klemring på "utsiden" av selve girkassen? Enkel operasjon? (Kan jeg med andre ord "puste ut") Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 13.November.2011 Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Hvis akselen har løsnet så er det enkel opperasjon ja Akselen sitter som regel festet i en flens som er festet i girkassa, forran justereren til det vribare propellsystemet. Hva slags flens du har vet jeg ikke, men det finnes to typer. Den vanligste på eldre snekkemotorer har en kile innvendig i flensen om forhindrer akselen fra å spinne når motoren går rundt. I tillegg har den en skrue ett eller annet sted på flensen som hindrer akselen fra å gli ut. Denne skruen er skrudd inn gjennom flensen og inn i akselen. Det er mye mulig denne som ikke gjør jobben sin hos deg. Er skruen hel kan du prøve å stramme den og ser om det løser problemet. Har den rustet i stykker må du ta ut akselen, borre ut skruen og sette inn en ny. Legg gjerne ut et bilde av problemet ditt, så blir det enklere å hjelpe deg Men som sagt, prøv først å dra i propellen for å se om det er akselen som har løsnet fra flensen eller propellen som har løsnet fra akselen. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Bjørn And. Svart 14.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Nå har jeg forøkt og ta noen bilder: Innvendig: Gir i fremover possisjon. Gripekrans drar trekkrør frem som normalt Gir i bakover possisjon: Gripekrans skyver trekkfør bakover, som normalt Utvendig Propell: Gir i fremover possisjon (bilde 1): Propell vandrer innover på aksel, ingen endring på vridning. Gir i bakover possisjon (bilde 2):Propell vandrer bakover på akslingen, ingen endring på vridning. Konklusjon: Propellen flytter seg frem og tilbake på akslingen i henhold til forflytning på gir/trekkrør, men uten endring av vridning på propelblader. Vridning av propellblader utvendig (med hånden): Propellblader vries i possisjon femover: Propellen flytter seg da fremover på aksling NB! ingen bevegelse innvendig. Gir og trekkrør/gipekrans i samme possisjon. Propellblader vries i possisjon bakover: Propellen flytter seg da bakover på aksling NB! ingen bevegelse innvendig. Gir og trekkrør/gipekrans i samme possisjon. Forsøkte å dra ut propellen som du nevnte med den sitter fast som normal. Vet ikke om jeg klarte å forklare dette på en oversiktlig måte. Det virker jo som om det beveger seg riktig med tanke på trekkrør. Er bevegelsesmønsteret på propellen riktig? Skal både propellen bevege seg på akslingen samtidig som vridningen forandrer seg? Skulle propellen stått stille og kun vridningen endret seg når man beveger trekkrøret? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Ja. propellhodet skal ikkje kunne beveges. Kun vingene som skal vri seg. Prøv å skru til mutteren i enden av propellhodet. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Ja, plukk opp propellhuset og ta en titt inni. Skru først av den store skruen på enden av propellen, og dermed skruene på siden. Da skal huset kunne dele seg. Kanskje noe inni har løsnet? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Bjørn And. Svart 15.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Hei M/S Karoline. Du hadde rett, i dag fant jeg "Z-skruen" på flensen på giret. Den hadde skrudd seg ut. Skrudde den på plass og nå er det gode greier!!. Da er jeg ett skritt vidre i prosessen om å få liv i den gamle "skuta". Da her jeg lært litt mer om gir, propellakslinger etc. Tusen takk for all hjelp. Men er nok redd det kommer flere spørsmål etterhvert som prosjektet skrider frem. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Bare hyggelig, bra du fikk fiksa det Bare å fyre løs om det er noe mer du lurer på, det er mange her inne som er mer enn villige til å hjelpe Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.