Jump to content

Har du dårlig erfaring med Evinrude E-tec?


Drive & fly

Recommended Posts

Hei , noen der ute med Evinrude E-tec problemer ?

Har selv en motor med nok problemer og har hatt det gående over lang tid med forhandler som har lite kunnskap generelt på mekaniske og elektroniske komponenter i motoren.

Ønsker derfor kontakt med flere som er misfornøyde med E-tec.

Konkrete tilfeller med litt beskrivelse av feil , mangler osv er interessant.

Kontakt info kan også være greit å ha , fult mulig å få til en liten sak på trykk i et båt relatert magasin.

Syntes det faktisk er på tide at det kommer frem tilfeller hvor folk har opplevd problemer med motorene og kanskje dårlig verksted service.

Link to post
Share on other sites

Hei , noen der ute med Evinrude E-tec problemer ?

Har selv en motor med nok problemer og har hatt det gående over lang tid med forhandler som har lite kunnskap generelt på mekaniske og elektroniske komponenter i motoren.

Ønsker derfor kontakt med flere som er misfornøyde med E-tec.

Konkrete tilfeller med litt beskrivelse av feil , mangler osv er interessant.

Kontakt info kan også være greit å ha , fult mulig å få til en liten sak på trykk i et båt relatert magasin.

Syntes det faktisk er på tide at det kommer frem tilfeller hvor folk har opplevd problemer med motorene og kanskje dårlig verksted service.

Link to post
Share on other sites

Olje alarmer i tid og utid .

kjøpte splitter ny 150 h.o 2009 , fikk første olje alarm før 10 driftstimer.

Siden har alarmene eskalert og kommet oftere .

På totalt 122 driftstimer har alarmene kommet 25 ganger .

Service tekniker har vært ute på prøvekjøring 3 ganger med diagnoseverktøy og ikke funnet feilkilden.

På alarmlista får man opp melding om missed oil pulses , men kan ikke finne grunnen til dette.

tekniker har gått over alt av oljeslanger og elektriske koplinger men kan ikke finne noe avvikende.

Siden feillkilden ikke er avdekket kan heller ikke tekniker konstatere om feilmeldingene er reelle.

Motoren kan gå som ei klokke i alleslags forhold i varierende tid før enten alarmen kommer eller at motoren UTEN ALARM begynner å ryke ti ganger mer enn normalt og hva som faktisk er bra .

Overdosering av olje har ikke akkurat smørende effekt i lengden med dårligere forbrenning i kammeret og resterende olje som vil legge seg som en seig guffe på stempelringene.

Ved høyere temperaturer og overrusing grunnet luftige hopp vil oljen etterhvert kokse seg rundt stempelringene og man vil få mer friksjon og høyere varme.

Det som er det snodige er at alarmene og når motoren "slår seg vrang" å ryker ekstremt mye , kommer helt plutselig uavhengig av kjøring og kjøretid .

motoren er programmert til å kjøre XD100 olje , har kun kjørt denne grunnet garantien.

Det vil være svært enkelt å finne ut om annen olje er blitt brukt , det har jeg ikke tatt noen risk på å gjøre .

Link to post
Share on other sites

Har også et tilfelle med en 75 hk etec 2010 , 15 timer driftstid .

første gangene motoren var i bruk på en 17 fots skjærgårdsjeep lå turtallet på ca 4750 , etter en del timer i drift dabbet motoren av og vil nå ikke yte mer enn 3500 O/min .

Tekniker fra forhandler har sett på motoren og kan ikke finne feil , men klarer å komme med en påstand om for stor propell .

Hvis propellen hadde vært for stor hadde heller ikke motoren klart fra første stund å nå opp til 4750 O/min .

Bare sånn for skkkerhetsskyld , båten veier akkurat det samme som tidligere !

Link to post
Share on other sites

Hmm....Høres umiddelbart ut som vakkel/periodisk feil i elektronikken eller sensor/giver. Et sant helvete å feilsøke :headbang: Huff!

hsr vært borti slike ting tidligere , så ja vet det er noe møkk å feilsøke på siden feilen kommer og går . har gått over alle koplinger o.l men det hjalp ikke. er nok komponent feil en plass

Link to post
Share on other sites

Hmm....Høres umiddelbart ut som vakkel/periodisk feil i elektronikken eller sensor/giver. Et sant helvete å feilsøke :headbang: Huff!

hsr vært borti slike ting tidligere , så ja vet det er noe møkk å feilsøke på siden feilen kommer og går . har gått over alle koplinger o.l men det hjalp ikke. er nok komponent feil en plass

Link to post
Share on other sites

Du må snarest gjøre det skriftlig klart at du krever ny motor eller heving av kjøpet overfor forhandleren du kjøpte den av. Anledningen selger har til å rette opp i feilen er vel begrenset til to forsøk mener jeg. Du må gi de deres rettmessige mulighet til å ordne opp. Å sverte et merke, en importør eller forhandler med innlegg på et offentlig forum kan kun svekke din sak. Feil kan oppstå på alle slags forbrukerartikler og derfor har vi forbrukerkjøpsloven. Sørg for å gjøre din del riktig er mitt råd :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hva er fysisk gjort fra forhandler uten om å lese ut feilkoder, er noe bytta ut?

forhandler har ikke tatt grep for å få gjort noen ting på de to årene . har vært å mast utallige ganger for å få evt bytta komponentene det er feil på , men får bare svar om at fische skal kontaktes for videre drift.

Det har aldri vært tema å bytte noe komponent fra forhandler sin side , ikke før.nå som saken er hos forbrukerrådet.

Har fått nok av elendig håndtering av problemet , har satt krav om enten omlevering eller at forhandler tar tilbake motoren.

Link to post
Share on other sites

Du må snarest gjøre det skriftlig klart at du krever ny motor eller heving av kjøpet overfor forhandleren du kjøpte den av. Anledningen selger har til å rette opp i feilen er vel begrenset til to forsøk mener jeg. Du må gi de deres rettmessige mulighet til å ordne opp. Å sverte et merke, en importør eller forhandler med innlegg på et offentlig forum kan kun svekke din sak. Feil kan oppstå på alle slags forbrukerartikler og derfor har vi forbrukerkjøpsloven. Sørg for å gjøre din del riktig er mitt råd :flag_bp:

har sent inn dette kravet du nevner her.

Har overhode ingen hensikt å sverte merkevare eller importør.

Jeg har flere nære bekjente som har problemer med disse motorene , og er derfor interessert i å vite om det er flere der ute som kan ha opplevd noe av det samme som oss .

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Evinrude E-tec på 150 hk, et mareritt av en motor ,gjenntatte injektor havarier,defekt startmotor,lekasjer i motordekselet(vann renner inn på svinghjulet).

Problem med ECM (måtte byttes).sprukne skru innfestninger på kåpen som dekker øvre del av stammen.

Jeg har 30 års erfaring i båtbruk og har benyttet mange forskjellige motorer nye som gamle men denne E-TEC`en har vært en svært negativ opplevelse.

Link to post
Share on other sites

Hei, Verado

Jeg har ikke hatt fult den pakken pakken du nevner her , men har også problem med lekkasje i toppdekslet.

Får vann inn på svinghjul og rust påtoppen av veiv akselen.

Bak på toppen ved pluggene har det kommet inn vann via dekselet som igjen har ført til korrodering på plugger samt koplinger o.l som ikke er i aluminium eller syrefast.

 

Som nevnt tidligere i tråden er jeg ikke ute etter å sverte merkevaren eller importøren , men å sette et lite spørsmålstegn ved den mye omtalte driftssikkerheten og kvaliteten som E-tec faktisk garanteres å ha.

Syntes også det er viktig å sette en liten pekepinne på forhandlere og service verksteder i forhold til oppfølging kompetansenivået som faktisk kreves for disse motorene.

 

Mener dette kan vær en god sak å dra litt frem i lyset på et generelt grunnlag for forbrukere som har kjøpt E-tec motorer og fremtidige forbrukere som vurderer å gå til innkjøp av en slik motor.

Klart det finnes feil på produkter sånn er det bare , men da skal også oppfølgingen og servicen være på topp slik at kundene får en positiv opplevelse, ikke et irritasjonsmoment.

Når et varemerke legger frem store garantier for oppfølging , service og kompetanse så skal det også stemme overens med det som faktisk oppleves av forbrukerne.

Man skal få lik service og kompetanse fra merkeverkstedene uansett hvor man ferdes for best sikkerhet på sjøen.

Det garanteres at merkeverkstedene har lik kursing og likt kompetansenivå ( klart det kan avvike en liten smule, enkelte er bare genier på motorer , andre ikke) men merkeverkstedene burde ligge på noenlunde samme nivå.

 

Har med denne tråden hensikt i å komme i kontakt med flere som har hatt en litt trøblete erfaring med motorene samt med forhandler/verksted og som kanskje vil være med å legge frem sin opplevelese.

Er i kontakt med et kjent magasin som vil ta en liten vurdering på å få til en liten reportasje om dette temaet.

MERK ! dette er ikke sverting , kun får å få et en liten pekepinne på saker som dette.

Dette er med på å få litt bedre stuktur ved kjøp,salg og service.

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk av kvaliteten av enkeltkomponenter på E-TEC er noe varierende,det virker som at noen deler er produsert på absolutt billigeste måte(laveste anbud)mens

andre har en helt ok kvalitet.Men gjennomgangstemaet når det gjelder problemer med disse motorene er etter min mening,injektorproblem og smøresystemet.

2T DI motorene har etter min mening en større andel med driftsforstyrrelser i forhold til 4T motorer,dette kommer klart frem i JD Powers sine omfattende markedsundersøkelser i USA.

E-TEC motorene har kun 10% av markedet i USA og det burde få en hver til å tenke seg grundig om før et eventuelt kjøp, båtfolk vil ha 4T motorer på sine båter, enkelt og greit sagt. Mercury sine Optimax motorer kommer til å fases ut av markedet om en 3-4 år, Yamaha vil fase ut HPDI (2T)om kort tid i USA ,i Europa er dei allerede vekk i

fra markedet.Og den siste nyheten i fra BRP (Evinrude) er at de har inngått et samarbeid med Tohatsu om å produsere alle motorer fra 15 hk og nedover og dette er 4T

motorer.

 

Her er en side med god info på E-TEC.http://www.etecownersgroup.com/

Link to post
Share on other sites

Takk til trådstarter for å ha tatt initiativ til erfaringsutveksling. Slike tråder er nyttige. Basert på erfaringene fra VP D serie tråden tror jeg det er viktig at man holder seg til fakta og saklige diskusjoner og unngår lange innlegg fra personer som ikke nødvendigvis har så mye kunneskap - men er veldig glade i å synse :smiley:

 

For meg var denne tråden svært nyttig. Jeg har en tanke om en gang å skaffe en båt med påhenger, og E Tech har fristet pga enkel konstruksjon med 2 takt, lav vekt og god ytelse. Dette veid opp i mot svært god driftssikkerhet på japanske (Suzuki og yamaha har jeg tenkt på) der bekjente med et krevende bruksmønster har gode erfaringer.

 

Når man tar mer og mer hk ut av mindre og mindre blokker stiller det store krav til teknologi og kvalitet.

 

Jeg vil oppfordre eiere av E tech motorer som har gode erfaringer å dele de med oss her. De finnes helt sikkert de også :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg registerer at "Bitteliten" mener at det er mye "synsing" av personer med lite kunnskap om disse motorene,jeg skal la være å kommentere disse påstandene :lipseal: .Jeg er helt overbevist om at det er mange storfornøyde E-Tec brukere på dette forumet,men å tie ihjel ubehagelige spørsmål

og problem vedrørende en spesifik motortype blir helt meningsløst. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blir nok en gang skremt over hvor dårlig båtbransjen/forhandlere mange steder oppfører seg, sett i forhold til norsk kjøpslov. Valg av forhandler/leverandør er defor ofte viktigere enn merke på den varen/motoren som man kjøper. I motsatt ende av skalaen kan nevnes min nabo som har en yamaha 60 hk. 4 T som rundet 6 år nå i sommer. Han opplevde at starteren hadde en tendens til å "slure" litt de siste turene i høst, og tok dette opp med merkeforhandler (les spurte om pris for å få fikset saken). Forhandleren ville se på saken før de ga noen pris. De tok en tur i båten. Tok den så opp på egen regning for å ta med seg både båt og motor til verkstedet. Der byttet de starter og "startkrans" før de e.a. kjørte båt og henger hjem i naboens gård. Og prisen på dette. Nei, dette var selvølgelig en garantisak, selv om motoren var over 5 år. Slikt skal ikke skje på en så ny motor var den klare beskjeden naboen fikk....................

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...