Jump to content

Evinrude E-TEC, er det brukbar motor??


Marwin

Recommended Posts

Marwin, her var det en øredøvende stillhet!

 

Jeg kjenner ikke motoren, men min erfaring med 17 år med Yamaha 50hk 2-takt, gjør at neste gang jeg skal ha en påhenger så vil jeg være svært fristet til å kjøpe en 2-takt igjen.

 

Ikke for at jeg liker å forurense (den forbrenner jo litt olje, og det er styggedom..), og heller ikke for at jeg liker å fremstå som en miljøaktivist (forbrenner mere bensin som er pålagt avgifter for miljø og statskasse, dermed mere miljøavgift-innbetalinger!). Men for at jeg er meget godt fornøyd med enkelt vedlikehold (ingen ventiler!) og bedre akselerasjon og dreiemoment ved lavere turtall enn 4-takteren. Det siste har vi god bruk for for å få båten opp i plan med mer enn et par personer ombord.

 

En 2-takt med innsprøytning vil virke forlokkende, da den sikkert er mer drivstoffgjerring enn en forgasserversjon. Det kan også gjøre den noen bedre sett fra et forurensningsside. Minussiden kan muligens være den ekstra elektronikk og de sensorer som må til for å optimalisere innsprøytningen. Dersom dette er mest mulig innstøpt / bakt inn / beskyttet mot salt / sjø / røft miljø, ville jeg også vurdert denne motoren. Men for å være helt ærlig: Men min gode erfaring med Yamahaen, så hadde jeg nok også kikket litt på hva de kan tilby av tilsvarende løsninger.

 

Og, nå har jeg en VP diesel, en stor en.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Har fått anledning til å teste denne motoren mot en nesten ny Johnson forgasser 90 Hk på to helt like båter.  

 

75 Hk E-Tech og 90 Hk Johnson har visstnok samme undervannshus/utveksling/propell. 75 Hk E-Tech gikk ca. 0,5 knop senere (altså akkurat bittegrann tregere) og fikk bare ca. 100 o/min mindre turtall enn 90 Hk motoren.  

 

Jeg er imponert over gangen i E-Tech motoren, her får man etter min mening 2 takterens egenskaper/motorkarakteristikk over 2500 o/min kombinert med 4 takterens støybilde på lave turtall.  

 

At motoren "selv" foretar vinterkonservering og at produsenten sier at den kun skal ha service hvert 3. år er raskt 1000-1500 kr spart årlig. Innebygget oljetank som holder for 50 timers kjøring og at motoren skal kunne kjøres 5 timer uten olje i bensinen på grunn av spesielt gode legeringer (?) i stempler/sylindre er også pluss... (men det hadde jeg neppe turt å teste...   :headbang: )

 

En ulempe foreløpig er at E-Tech motoren kun finnes i maks 90 hk effekt, men det skal visst komme komplett motorprogram fra 9.9 hk til 250 hk fremover etter det jeg har forstått.  

 

Som du ser, jeg er foreløpig imponert over E-Tech motorene, har selv hatt en rekke nye større Evinruder siste år, bl. 98 mod. 115Hk, 00 mod. 150 Hk, 03 mod. 175 Hk Ficht, pluss en rekke 9.9/25 etc. hestere oppigjennom...  Men selvsagt, som fornøyd kunde betyr det selvsagt også at jeg ikke lenger er like objektiv da.....

 

(Har ellers lite til overs for "konverterte 4 takts bilmotorer" utover nettopp meget bra tomgangsstøy og fine "dorgeegenskaper". Har f.eks. fått sett hva som skjer når en 4 takter bråstopper etter bunnkjenning, da er det ikke bare undervannhuset som ryker... godt det finnes forsikring...)

 

 

/Ulmo

Link to post
Share on other sites

Evinrude E-TEC ser ut til å være bra saker, selv om man selvsagt må vente noen år for å få visshet for langtidsegenskapene. Men teknologien skal visstnok ha vært testet noen år i Canada under tøffe forhold, før lansering, så helt jomfruelig er den nok ikke. Etter delvis flause med for tidlig lansering av Ficht-motorene (mye feil ved de første motorene), tør neppe Evinrude å satse sitt gode navn og rykte på nok en skandale ...

 

En kompis av meg kjøpte en 90 HK E-TEC for en måned siden, montert på en Skibsplast 600, og han er så langt kjempefornøyd. Lite bensinforbruk, og det beste av alt; en mye lavere støy enn på gamle totaktere, - den støyen som er, har dessuten en "behagelig" frekvens som ikke plager øret. Når du gir gass øker heller ikke støyen så mye.

 

Litt eksos som "suges" fram i kabinen plages han fortsatt med, men ikke så mye som ved den gamle 2-takteren han hadde. Skulle jeg kjøpt to-takter i dag i denne størrelse, tror jeg at jeg ville satset på E-TEC.

 

Skvulpen

(som ellers er kjempefornøyd med sin 115 Suzuki 4-t)

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ser ut til at E-Tec-en gjør det bra i testen, selv om det fremgår helt tydelig at så og si alle motorer på markedet i dag, både 2-taktere og 4-taktere, er gode kjøp. Det blir bruksområde og smak og behag som avgjør valget.

 

Kan legge til at kompisen jeg nevnte ovenfor fortsatt er svært fornøyd med sin 90 HK Evinrude E-Tec 2004-modell. Den fungerte feilfritt hele sommersesongen 2004, han har etterfylt olje (i tanken innebygd i motoren) bare en gang. Oljeforbruket er usannsynlig lite i forhold til gamle 2-taktere.

 

Mer startvillig motor skal du også lete etter. Batteriet i båten hans var nesten utladet i vinter (han har båten ute hele året), fikk knapt lys på instrumentene, - men E-Tec-en startet likevel på 1/3 av et sekund, i et par minusgrader og med nesten flatt batteri. Bare å tøtsje tenningsnøkkelen. Ja, gubben er stolt av motoren sin... :smiley:

 

Det eneste jeg med min Suzuki 4-takter kan "ta ham" på, er mindre motorstøy ved tomgang, antagelig lavere bensinforbruk, samt null eksos dradd inn i båten (men dette gjør fortsatt utslaget for meg...). :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Noen som har e-tech motor som vet om motoren skal inn på 20 - timers service?

Instruksjonsboken sier etter det jeg forstår ja - verkstedet sier njaaa.... et annet verksted sier tjaaa og atter et annet sier nei...

 

Ikke lett å bli klok på dette, men synes det virker naturlig å ha motoren på en liten sjekk etter 20 timer for å sjekke over at alt er som det skal.

 

Båt er ikke som bil... da hadde denne servicen vært gratis....

 

tj

Link to post
Share on other sites

(Har ellers lite til overs for "konverterte 4 takts bilmotorer" utover nettopp meget bra tomgangsstøy og fine "dorgeegenskaper". Har f.eks. fått sett hva som skjer når en 4 takter bråstopper etter bunnkjenning, da er det ikke bare undervannhuset som ryker... godt det finnes forsikring...)

/Ulmo

Litt sen respons på denne. Er ikke også totaktere egentlig "konverterte" bilmotorer? Eller ble kanskje totakteren oppfunnet som båtmotor? Neppe. Vet ikke om Saab-bilenes gamle oljedunstende og bråkende totaktere var forløperne til dagens totaks-påhengere, men det hadde vært artig å høre litt mer om historien bak totaktere både til lands og til vanns... Muligens er det snakk om mange "konverteringer" underveis...?

 

Og for det andre, - hva det egentlig som ryker hvis en 4-takter får "bunnkjenning", og hva er det som så mye verre her enn om det er en totakter som får bunnkjenning?

 

Bare spør, jeg! :confused:

 

Mvh. Skvulpen,

- innmari fornøyd Suzuki 4-taktseier, etter tidligere utallige totakts-mareritt! Never more! :cool:

Link to post
Share on other sites

Og for det andre, - hva det egentlig som ryker hvis en 4-takter får "bunnkjenning", og hva er det som så mye verre her enn om det er en totakter som får bunnkjenning?

Når motoren bråstopper hender det desverre ofte at registerert ikke gjør det. Det innebærer at mens veivakselen står stille fortsetter ventilene å trykkes ned. Klaringen mellom ventiler og stempler på moderne multiventilerte 4 takts motorer er minimal og betyr kort og godt motorhavari... I beste fall kan man overhale toppen, men jeg har sett flere eksempler på at både råde og veivaksel er bøyd. Deleprisene på slike ting er pent sagt astronomisk, og betyr kondemnering. På en 2 takter finnes det ingen slik "leamikk".

 

Er ikke også totaktere egentlig "konverterte" bilmotorer? Eller ble kanskje totakteren oppfunnet som båtmotor? Neppe. Vet ikke om Saab-bilenes gamle oljedunstende og bråkende totaktere var forløperne til dagens totaks-påhengere, men det hadde vært artig å høre litt mer om historien bak totaktere både til lands og til vanns... Muligens er det snakk om mange "konverteringer" underveis...?

Når det gjelder bruk av bilmotorer som 4taktere er det faktisk slik at flesteparten av dagens 4 takterer stammer fra en bil. Honda sine motorer er jo et selvsagt eksempel, men også Suzuki (Johnson), Yamaha (bruker en del Ford/Mazda), etc benyttes. Det skulle jo i grunn bare mangle, hvorfor finne opp "hjulet på nytt"? Honda 130 Hk finner du i Honda Accord, Suzuki sin 60/70 hester finner du i Suzuki Swift, 40/50 hester'n finner du i Suzuki Alto - listen er lang... (Hvis du hører etter kjenner du til og med igjen lyden - naboen min har en Swift :wink: )

 

Når det gjelder 2 takterer finner du ingen slike paraleller. Og utenom selve taktslaget og mangel på kamaksel/register er det ikke mye som er likt med den gamle DKW'er og Saab 96'ere fra gamle dager...

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noop, det er nok ingen tilsvarende sammenheng med motorsykkler og 2 taktere

 

Eksempelvis: De få 2-taktere som fremdeles produseres til motorsykler er vel i dag maksimalt 250 ccm, luftkjølte og har gjerne 50-60 hk ved 10-11.000 o/min. En påhenger vil ved dette motorvolum yte ca. 9,9 Hk ved 5000 o/min og vil være vannavkjølt ...

 

De produseres ritignok moderne totakterer til snøscootere, men heller ikke her finner man noen særlig likhet. En av verdens største snø scooter produsenter, Bombarider (Ski-Doo + Lynx og gode gamle Bamse scooteren :smiley: - noen som husker den? ) benytter egne motorer til scooterene (Rotax motorer), mens de lager egne 2 takterer for båter (Evinrude Ficht og E-Tech)

Redigert av Ulmo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått svar på spørsmålet om 20 timers service. Noen som har e-tech som kan fortelle hva de har gjort????

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

De aller fleste motorfabrikantene kjører service etter de 10 første timene, deretter hver 100 timer.

 

Noe ut over 100 timers service og i tillegg vinterservice trenges ikke.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv en liten 3.3 liter V6 fra Yamaha på hekken til balja, selvfølgelig 4takter. Den har nå gått 465 timer uten ett eneste feilslag. Den brukes mye til havrafting etc. dvs mye på tilnærmet bånn pinne. Følger opp service programmet til motoren, det fungerer greit.

 

Det som gjorde at det ble 4 takter er at den er meget brukervennlig, kunn gi den 95 oktan suppe så er den fornøyd, og ny høykvalitets motorolje hver 100t.

 

Yamaha er pr. i dag en stor utvikler av motorer, de bygger masse motorer for Ford konsernet, derfor kan man finne deler med ford på i enkelte av disse motorene. Bla så er den nye V8 i volvo XC90 utviklet av Yamaha.

 

 

Det blir neppe noen blårøykende 2 takter her nei. Trives godt med en V6 på båten som har nesten samme godlyden som en BMW når man gir på.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Er det ingen likhet med f.eks. motorsykkelmotorer ? De er vel ofte 2 takt, likeså snøskutere.

<{POST_SNAPBACK}>

Prinsippet er vel det samme, men ellers ikke så mye likhet. MC og snøscooter motorer er bygget for et langt høyere turtall og effektuttak. F.eks en 800cc 2t påhenger er kanskje på 50-60 hk, en 800cc snøscootermotor 140-160hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå kjørt min 90 e-tech motor i ca 20 timer. På disse timene har motoren brukt 1 og en halv tankt med olje.

I markedsføringen til disse motorene fremheves det at motoren bruker utrolig lite olje. Fyll opp og kjør hele sommeren sies det.

Etter å ha lest brukermanualen godt ser jeg at det ekstremt lave oljeforbruket kun gjelder om du bruker en bestemt type olje og motoren er programert til å bruke denne. Denne oljen er vist veldig bra å bruke på alle områder utenom ved dorgefart.

For dem som liker å putre litt rundt i sakte fart er denne oljen altså ikke et alternativ.

Da kan man bruke det nest beste - en spesialolje fra Evinrude det også, men med denne oljen blir altså oljeforbruket mer enn doblet i forhold til hva det reklameres med

 

Hva som gjør at jeg nesten bruker 3 liter olje på 20 timer vet jeg ikke.

Andre som har erfaring med oljeforbruk på e-tech motorer??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...