Faxen Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Det finnes en tråd om e-tech her: https://baatplassen.no/i/topic/5791-evinrude-e-tech-er-det-brukbar-motor/ innlegg passerer en bitteliten kvalitetskontroll! Ops! Bitteliten kvalitetskontroll? :lol: Unnskyld, kunne ikke dy meg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ficher Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Jeg vil oppfordre eiere av E tech motorer som har gode erfaringer å dele de med oss her. De finnes helt sikkert de også Ja, slike tråder er nyttige........ jeg håper også eiere med gode erfaringer skriver inn her.Store seriøse forhandlere i Rogaland/Stavanger har jo MANGE lovord om denne driftsikkre Evinrude E-Tec motoren. ( de hadde noen barnesykdommer i begynelsen sier de....) Så hva skal vi tro vi som vurdere et kjøp av denne motoren Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Takk til trådstarter for å ha tatt initiativ til erfaringsutveksling. Slike tråder er nyttige. Basert på erfaringene fra VP D serie tråden tror jeg det er viktig at man holder seg til fakta og saklige diskusjoner og unngår lange innlegg fra personer som ikke nødvendigvis har så mye kunneskap - men er veldig glade i å synse :smiley:For meg var denne tråden svært nyttig. Jeg har en tanke om en gang å skaffe en båt med påhenger, og E Tech har fristet pga enkel konstruksjon med 2 takt, lav vekt og god ytelse. Dette veid opp i mot svært god driftssikkerhet på japanske (Suzuki og yamaha har jeg tenkt på) der bekjente med et krevende bruksmønster har gode erfaringer. Når man tar mer og mer hk ut av mindre og mindre blokker stiller det store krav til teknologi og kvalitet. Jeg vil oppfordre eiere av E tech motorer som har gode erfaringer å dele de med oss her. De finnes helt sikkert de også Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Dette er en interessant tråd. Det er viktig for oss båtfolk å få frem gode og dårlige sider ved ulike produkter og ikke minst leverandører. Min erfaring med E-tec befinner seg i den ande enden av skala'n. Jeg kjøpte en Zodiac 17 fots rib med E-tec 75 hk i 2005. Båten har ikke gått veldig mye pr sesong, ca 30-50 timer. Men det har ikke vært noen driftsmessige problemer. Har alltid startet på første forsøk og ingen unoter. Det som har sviktet er tilt-bryter som sitter på motor og hovedinstrumentet. Begge fikk jeg dekket på garantien og skiftet selv av rent praktiske årsaker, i samråd med leverandør. Jeg kunne godt tenke meg å kjøpe en ny e-tec hvis det blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 vi har en 30 hk e tec på jobb.Motoren begynte å ryke unormalt og fuske.Vannpumpa ble byttet av levrandør.samme problem opstod etter kort tid igjen.levrandøren finner ikke feilen da den er periodisk.Vi syntes det er problematisk å stole på en motor som stopper uten forvarsel for så å starte igjen noen timer senere og virke helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Har 115 E-tec H.O. på Nordkappen. Helt suveren motor. Starter alltid, går stille, deilig lyd når man gir på, går hele dagen i god fart (lengste dagstur 165nm) uten problemer. Generelt ikke noe å utsette på den, ryker heller ikke. Eneste casen som har oppstått er en liten lekkasje fra hydraulikken på el.tilten. Ble fiksa kjapt av forhandler (Watersupply i Drøbak), og har forøvrig kun positive erfaringer med de. Leter etter e-tec til Zodiacen nå, med mindre det dukker opp en Pro 550 eller 650, som frister for meget. Men innrømmer at jeg utelukker de som ikke har e-tec på hekken. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Bitteliten Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 (redigert) Jeg registerer at "Bitteliten" mener at det er mye "synsing" av personer med lite kunnskap om disse motorene,jeg skal la være å kommentere disse påstandene uforståelig for meg at du kommer til den forståelsen om hva denne tråden handler om. Jeg viser til D motortråden. I den tråden er det mye synsing. Jeg synes det er uheldig fordi det medfører mye usikkerhet, særlig om trådene blir lange og det rr vanskelig å ha med seg all historikk. Og jeg anmoder om at denne tråden holdes litt mer saklig. Men sleng i vei med dritt om det gleder dere Kan tillegge at jeg har noen bekjente med 225 hk etch som er noen år gammel. Den har stoppet en gang, mener å ha hørt noe om defekt injektor. de er visst fornøyde utover det. Motoren sitter på brakett på en Avanti 31 flybridge ( den er en sjelden svane) Redigert 18.November.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vallbein Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Har en 115 E-tec 2007modell , har ikke kjørt så mange timer (150) siden jeg kjøpte den(ikke så langt å gå til fiskestedene her oppe )og har nettopp vært på min første service (etter 300timer eller 3år) . I følge servicemannen fant han ikke noe spesielt å sette fingeren på utenom at oljepumpa var løsna fra festet og hang i slangene. Har ikke hatt problemer med motoren i det hele tatt,eneste oljealarmen jeg har hatt var på grunn av at det var lite olje(under 1/5liter) i tanken. Må innrømme at jeg skvatt litt da det begynte å pipe ! Men er glad jeg valgte E-tecen fremfor 4takter på min båt, måtte hatt mye større motor da ! Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 (redigert) Det er bare å gå til den tråden Mouche nevner Der finnes MANGE med gode erfaringer med eTec. Tydelig at det er "broddne kar i alle land" > at det kan finnes "mandagsmotorer" blandt eTec også, men de er, så vidt meg bekjent, små og få. Som det fremgår av nevnte tråd, har jeg brukt eTec 75 på en forholdsvis tungdrevet båt siden 2004, og er fortsatt kjempefornøyd! Dette og øvrig hitorikk fremgår der. Det som forbauser meg er at forhandler ikke tar denne saken alvorlig. (Men også blant DEM finnes det vel "broddne kar"!) Redigert 19.Desember.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 19.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2011 Men er glad jeg valgte E-tecen fremfor 4takter på min båt, måtte hatt mye større motor da ! Javel? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TommyJ Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Det etterlyses personer med erfaringer om E TEC motorer. Jeg kjøpte ny skjærgårdsjeep i fjor med ny 50hk E TEC samt en 2,5 Yamaha dorgemotor på. Jeg har ingen negative bemerkinger ang Evindruden , går og starter som den skal , rett og slett godt fornøye etter en sesong som har vart fra mars til oktober med mye bruk. Yamahaen derimot har fusket fra første stund , sotet noe helt for jævlig på pluggen slik at den stoppet etter noen timer. Vært inne på garantiservice med den i oktober , fikk den tilbake i går. De fant bensin i olja , visstnok noe med en dyse som måtte åpnes noe eller noe slikt , jeg er ikke mekaniker :) Den er iallefall fikset sier de , så får vi se om noen måneder... Kompisen kjøpte en ny Yamaha 200hk i fjor , stoppet plutselig med ujevne mellomrom. Ikke særlig hyggelig med full stopp i 30+ knop med turister i båten. Endte opp med at alt det elektriske , ledninger og alt , måtte skiftes fra kontrollspaken og til og med motor. Tiden vil vise om feilen er funnet. Alle motor merker har vel problemer fra tid til annen , om E TEC har mer problemer enn andre vet jeg ikke , jeg er iallefall sålangt fornøyd med min :) Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Har ein kamerat som kjøpte seg ein E-tec 50hk. Denne har han brukt eit par sesonger no, og det han reagerte på nå når han tok den opp for vinteren var at motorbraketten var meget oksidert. Han trudde først det var rur som var fast, men det viste seg at det var aluminiumen som var oksidert. Når han kikker nærmere på dette viste det seg at her har Evinrude klart og montere offeranoden eit stykke opp på motorbraketten som er godt over vannlinjen på båten. På min Yamaha er selfølgelig offeranoden plassert på laveste punkt på motorbraketten og denne gjør god jobb med og beskytte motoren. Etter det ej har lært så må ein offeranode vere plassert nedi vatnet for og fungere optimalt. Er det på denne måten Evinrude kan gå ut med 3 års servise intervaller? at dei plasserer eks offeranodene på ein plass som gjer at desse ikkje slitast ut og må skiftast? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Har du et bilde? Den anoden må jo være feilmontert. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 (redigert) Eller noe feil med monteringshøyden på motoren? Langstammet motor på båt beregnet på kortstammet hvor speilet er hevet for å få kavitasjonsplaten jevnt med bunn av båten?. Hvis dette ikke er selvforskyldt dekkes det vel av garantien? Redigert 11.Februar.2012 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Terje338 Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Ej skal høre men han og eg får eit bilde som viser problemet. Han har montert motoren rett i forhold til kavitasjonsplaten, og trur ikkje motoren er montert spesielt høgt med tanke på lang/kortstammet. Han nemnte og at noko av tilten er under vatn, men tiltmotoren står over vatn. Ut fra hans forklaringer står motorbraketten montert omtrent i samme høgde over vatn som min Yamaha. Uansett kvifor monterer Evinrude offeranoden så høgt på motorbraketten, og kvifor er denne montert inn på innsiden slik den er vanskligt og sjå og nå til for skifte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.