M4gnus Startet 22.November.2011 Link til dette innlegget Startet 22.November.2011 Hei! Ka skal du gjøre med båten i vintern ? :) Gøy og vite ka folk flest gjør, om de pusseropp, selger båt, lar den ligge på sjøen til det kommer en fin dag etc. Fortell ka du har tenkt og kanskje hvorfor! Bare og legge ved bilder, bare gøy og se! ;) Sjøl har eg to båter, ene er i garasjen, for og få gjort noen små ting. Den andre er ute under en kalesje og koser seg trygt bak huset! :) Bare og diskutere eller spørre om hjelp fra andre om hjelp, lenken er fri for alt! :) Mhv M4gnus Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Jeg lar min ligge på sjøen. Hadde min første båt - en Yamarin 59 DC - vinterlagret første året, og holdt på å gå på veggene. Har på vestlandet har vi isfri sjø, og som regel ikke så harde vintrer, så det går helt fint, så lenge en tar sine forbehold... Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
SuperGnisten Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Store planer om å fjerne bunnstoff i vinter.. har startet, så resten må taes.. :D ellers så skal eg lakke rorkult og luker ute på nytt. bytte en dørkeplate, skifte dasspumpen og kontrollere alle gjennomføringer.. står med andre ord godt plantet på land, og satser på at det er mange år til neste gang eg skal en hel vinter på land.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
littmild Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Tar opp alle båter unntatt en 16 fot jolle med 9.9hk som får ligge ute foreløpig, pleier å få leid et båthus av noen bekjente for en flaske vin eller to, så slipper vi den verste øsinga om høsten skulle bli regnfull, desverre har dette båthuset en tendens til å fryse godt inn, ligger bak en holme som forankrer isen godt, så bruk av båten blir stort sett umulig uansett fra januar til mars ca. I år har vi vurdert å dra den opp på land, i håp om å kunne få den ut litt tidligere. De andre båtene får i år bare normalt vedlikehold(bunnstoff, vinterkonservering, behandling av teak, vasking, polering), med unntak av Yamarin 44SC som skal byttes styrekabel på til våren, noen som har en god ide til hvordan løfte opp motor for å gjøre dette? Har dårlig med tilgang på kran, og skulle gjerne gjort det på opplagsplassen. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Anders_K Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Lassebåten blir liggende ute, Quicksilveren står inne i nøstet tørt og fint, og Halcoen står under presenning utenfor nøstet, skal gjøre den ferdig når det blir lysere og varmere i været.. Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Astor Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Driver å pusser opp akterlugaren på Astor i disse dager. En liten oppshining må til fra tid til annen. Ellers er autopiloten overhalt og virker som den skal. Tid til litt fiske blir det også. Overnattingsturer ligger også på programmet når hun er ship shape igjen. Ny dør til akterhytta er på plass etter innbruddet i høst. Elers vask og stell som gjres hver vinter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Flyttes til vinterhavn til helga, og planen er å bruke båten utover, om ikke annet som "hytte" på sjøen. Det har jeg aldri gjort før, så det blir en ny type båtliv Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Planen er å få så mange fine turer som overhodet mulig, og hvis det skulle lykkes med en tur med lett snøfall, ja da er det topp. Lenge leve båtlivet om vinteren. Altid lett å finne ledige plasser og da, selv på sørlandet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
succes 42 1980 Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Driver og monterer solsellepanel nye vindusviskere, og så bruker jeg den som hytte ligger i Strømstad . For håpe på noen fine turer i vinter fint på sjøen om vinteren.:-) Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Blir innstallasjon av trykkvanssystem med nye kraner, slanger, pumbe og berder, teppelegge dørken fremme, samt innstallere led belysning i båten og diesel/parafin varmer. Bytte bord på badeplattform, noe utvendig lakk arbeid. Skulle ha nok å fylle vinteren med ja. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Sikkert: - Lage nytt bord til cockpit, samt klaffebordet til pentry. Med teak/mahogny kombinasjon og nating. - Lage bedre hylleløsning i gryteskapet. - Bytte ut elektrisk spaggetti med "ordnung muss sein"-løsning og automatsikringer. - Lage speilskap til toalettrom. - Bytte til LED-lys, samt komplettere med lys der jeg synes det mangler. - Lage og felle inn noen hyller i skott i cockpit, samt noen andre mindre modifikasjoner. - Montere høyttalere i cabin, med vender. - Bytte slanger på drikkevannssløyfa. (Minimal lekkasje et sted, som gjør at pumpa slår inn av og til.) - Legge opp defroster dyser. Tilkobles Eber´n. Kanskje: - Legge opp landstrømsanlegg med ladeløsning. - Montere solcellepanel. På sikt: - Bygge om akterkabin mer i tråd med nyere versjoner. - Montere baugpropell. Har egentlig ikke savnet det, men det er jo ingen ulempe. Og hvis ungdommene i huset skal bruke båten så er det en ekstra sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 vaske i maskinrommet, innkjøp gass eller rødsprit kokeapparat og mulig dieselvarmer og kjøleskap hvis de er defekter, pluss mere. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Christel III Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Bytte slanger på drikkevannssløyfa. (Minimal lekkasje et sted, som gjør at pumpa slår inn av og til.) Havner det ferskvann i kjølen? Det kan godt være tilbakeslagsventilen på pumpen som ikke tetter 100%... (Min pumpe går et halvt sekund ca hvert kvarter, på grunn av at trykket siver tilbake. Slår av pumpen når jeg forlater båten, eller når jeg legger meg, så derfor gjør jeg ikke noe med det før det eventuelt blir verre). Når det gjelder min plan for vinteren, så ligger båten på sjøen, og brukes hele året. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Slangemannen Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Ny på forumet, og har planer om å kjøpe en treseiler i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
M4gnus Svart 23.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Bra med masse flotte svar allerede! Er bare og legge inn bilder av båten(e) om du vil det, vi er alle her for samme grunn ;) Eg har noen stygge merker i bunnen av båten min fra forrige eier og en liten sprekk i akterspeilet. men blir vell mere og ta når det blir litt varmere.. Ellers skulle eg hatt ny volvolist rundt båten (bruker volvolist for det ser litt finere ut og funker helt fint). Ellers skal eg ikke så mye .. Keep it comming guys, kjempe gøy og lese ! :) Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Driver fortsatt å pusser opp min Polar 17, og har endel igjen. Det har ikke blitt satt øverst på prioriteringslista, men har noen planer for vinteren. - har tatt ut setene og levert dem til salmaker for omtrekking. - Skal lage nye sokler/bein til setene i teak. Platene til setene foran var av finèr og ikke så fine. Platene for sofaen bak er av teak og skal bare pusses ned og lakkes opp. - Ønsker også å lage en skuff under sofaen bak, for å få litt stuerom. - Har laget nytt dashbord, men det er ikke montert ennå. - Ønsker også å legge dørkplate, men får se om det blir til våren. Så litt å pusle med er det da. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
glalaks Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Jeg skal tenke på båten min som står på "vinterlåven", noe den har gjort siden august. 80 mil unna!! I juli blir det olje på teaken og litt polering/vasking. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sitrin Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Hei. Her er min foreløpige arbeidsliste (NB min kladd som er tab separert): Lysstoffrør motorrom forbedre kobling Utføre/ 12V uttak rep Akterdekk Utføre (NB en virker ikke) Utføre 12V uttak FB Kjøpe Utføre Vann ved aktertruster konf. Sleipner/pakning/Stramme(moment) Utføre Feste skruer til badestige badeplatform. Utføre Vinduspusser arm løsning Finne type som kan brukes og bestill Utføre Justere daviter Utføre Silikon under skjerm FB Fullføre Utføre Topplanterne Led pære kjøpe Utføre Oppgradere plottere Konf. Geir om brikke Utføre Fikse høyttaler nede Kobling bak radio ordnes Utføre Vender radio Sjekk om innebygd eller utføre Utføre sjekke Behandle Felxiteak Baderomssilikon og pusse Utføre Vaske motorrom Utføre Finne ut av alle brytere Få egen bryter på autopilot og div. Utføre Rest silikon FB Utføre Løsning for orden på Fiskeutstyr Kasser (blå)? Ta med og test Rep FLb kalesje Manskow avtales Finn tid Rep akterdekk kalesje Manskow avtales Finn tid Olje ferdig Utføre bord + flik Justere bord akterdekk kappe Utføre Vanlig vedlikehold: Stoffe Utføre Zink Utføre og sjekke Polere og vaske Utføre Service motor bestille deler Utføre Jolle: Større motor? Sjekke om å få tak i 8HK 2 takter Vurderes Bytte impeller Kjøpe Utføre Bytte gir olje Utføre Vanlig service Utført Vurderes: Felle inn radio FB Tak lys forkabin Lys ute sidene Multiinstrument FB Blir ikke arbeidsledig i vinter. Båten skal ut til Påsken Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
withsmann Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Min står ypperlig i hagen. Lurer på om jeg skal selge den eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 (redigert) Kjøpt ny båt i høst. Tresfjord 28. Vinterens/vårens plan er: Det som står med fet skrift er allerede ferdig. Dukker stadig opp flere ting... •Bytte innmat i taklampe cabin til LED •Bytte innmat taklampe hardtop til LED •Montere stereo •Oppgradere elektrisk •Montere ekkolodd •Montere ekstra LED-lys på toalettrom •Lakkere banalamper ute under hardtop •Montere ekstra 12volts uttak ved førerposisjon •Montere ekstra 12 volt uttak i cabin •Lakkere antennemast •Service på wallas safeflame •Skifte batterier •Montere LED-strips med dimmer under dollbord •Reparer badestige •Montere nye lensepumper •Montere nytt kjøleskap •Pusse ned all teak og olje •Lime opp løst skrogtrekk •Reparer skade i gelcoat •Olje badeplattform •Montere tv i cabin •Farge setetrekket i cabin •Skifte fører / passasjersete •Trekke om skai ute •Rense kalesje •Gå over motor, skifte dieselfilter, olje og oljefilter •Skifte termostat •Skifte impeller •Skifte frostvæske •Bytte inn påhenger i en mindre en Redigert 24.November.2011 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
M4gnus Svart 24.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Hehe, ser ut som om Sit og Pettern har mye for seg i vinter, hehe! :) Enn ser på båten og tenker sånn og sånn ''det ska no gå fint!'' så når du faktisk lager liste over det så blir det ''Åå f***.. dette ble mye'' etter det lager du pris over alt og ender opp med en reining som ikke ligner grisen! vell, vell.. får ha lykke te hele gjengen, fortsett og fortell, gjerne bilder!!! :)) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 (redigert) Vel ambisjonsnivået er noen ganger større enn gjennomføringsevnen Noen av mine oppgaver er også veldig små oppgaver, men lager lista for å slippe å iritere meg over at "det hadde jeg glemt" SVAP. Jeg er utrolig imponert og fasinert av det arbeidet du gjør. Stå på Redigert 25.November.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
index Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Jeg er akkurat ferdig med vårpussen nå (jada, tidlig ute ), så da blir det vel fisketurer utover vinteren da tenker jeg. Hvis værgudene vil da.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Una Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Ny vask og tappekran skal på plass, og så skal vhf'en på plass igjen etter omprogramering. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
chrisrik Svart 6.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2011 Spare spare spare :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.