Jump to content

Kalesjevask med godt resultat


glenn åge

Recommended Posts

Akkurat ferdig med å vaske kalesja. Ble helt rein. Hadde mye jordslag og den var veldig møkkete.

Oppskriften jeg brukte var: 1 kanne Hempel sprayhoodcleaner,1 pakke biotex, 2-3dl klorin. Blandet alt i badekaret med i ca 30grader og la kalesja i bløt 3-4 timer før jeg begynte å skrubbe med en kost.Etter ca 5-6 timer totalt var alt vekk. Kjempeforøyd

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid brukt badekar med lunket vann grønnsåpe og børste, dette fungerer det men så varmt og klamt det blir inne på det badet. Så i år ble det stor presenning i gåren kalesja bretta ut vanna den dusja på litt bioavfetting fra biltema og gikk på med kaldt vann og høytrykksspyler. RE#sultatet ble kjempebra jordslag er borte og den svarte dritten fra renet et borte uten skjolder.

Link to post
Share on other sites

Det er synd å si det gutter men dere får etterhvert bruk for denne tråden :giggle:

https://baatplassen.no/i/topic/85834-hvor-kjoepe-billig-kalesje/

Metodene over er sikre måter å skade/ødelegge duk og sømmer på kalesjen.

Mange som har gått i denne fella før (ink. meg selv) for å spare tid.

Hvis dere ikke tror meg er det bare å søke på forumet her..

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jepp, klor og/eller høytrykkspyler er sikre måter å ødelegge en ellers god kalesje på. Høytrykksspyleren ødelegger både stoffet og tråden, kloren får særlig sømmene til å råtne og miste styrken. Du kan se frem til en kalesje der sømmene ryker en etter en det neste året eller så....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har nettopp vasket kalesjen selv. Jeg la den ut i gården, spylte først med vanlig vannslange. Skrubbet etterpå med lunket vann med ganske solid grønnsåpeblanding. Dette har jeg gjort tidligere uten at kalesjen har blitt skadet. Har andre erfaring med at dete er en måte som kan brukes uten å risikere at kalesjen blir ødelagt?

Link to post
Share on other sites

. Skrubbet etterpå med lunket vann med ganske solid grønnsåpeblanding. Har andre erfaring med at dete er en måte som kan brukes uten å risikere at kalesjen blir ødelagt?

Har gjort det samme uten problemer. Det eneste kan være at plastvinduene muligens blir "hvite" etterhvert.

 

Jeg har meget god erfaring med biotex i badekaret, kalesjen ligger i bløt til neste dag. Skylle godt. Når jeg gjør dette årlig holder kalesjen seg pen i årevis..

Det er samme metoden jeg bruker i dag. Synes også det er beste måten, og både vinduer og sømmer holder seg.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei

Jeg kan på det sterkeste anbefale Torvask på www.torvask.no

 

Han gjorde en kjempe jobb på min lyse kalesje,som var møkka skitten å full an jordslag.

Den kom tilbake som ny, helt ubeskrivelig bra. Og ikke minst, en fin pris og knall service

Link to post
Share on other sites

Fikk rederinnen til og vaske kalesje på flybridgen torsdag la den utover terrassen, Skurte den med grønnsåpe og biotexvann, kalesjen ble som ny.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Sendte mail til leverandøren av kalesjen, Jens Sagen (Hansen Protection) Fikk til svar at grønnsåpevann er egnet.

 

Spente opp kalesjen etter beste evne på en henger for å få fin arbeidshøyde. Fylte såpebeholderen i høytrykkspyleren med grønnsåpe og la på godt med såpeblandet vann (i denne modusen brukes ikke spyleren noe trykk)

 

Fylte deretter en bøtte med lunkent grønnsåpevann og begynte å vaske med engangssvamp til bilbruk. Til slutt brukte jeg hageslangen og skylte veldig godt.

 

Resultatet ble meget bra, men det tok lang tid. Nå gjenstår impregnering, litt usikker på hva som er riktig produkt. Ser det er mange meninger om dette på Båtplassen.

 

img_0864.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Vår kalesje er 4 år gammel, men det ser ut som om du kunne sette en 0 bak... leverte den til rens og impregnering for to år siden, men ble ikke fornøyd med resultatet. Den ble ikke ren og lakk i sømmer.

 

I år tenkte jeg å forsøke Biotex eller lignende i badekaret. Det er blitt etterlyst over, men jeg prøver igjen. Hvor mye pulver har dere i vannet? Og er det slik at det anbefales å bruke både Biotex og grønnsåpe samtidig?

Link to post
Share on other sites

Pleier å la kalesjen ligge i badekaret i lunkent vann med biotex over natta, gnur og gnikker litt der den er mest skitten, før jeg skyller vaskemidlet godt ut og henger den til tørk. Så blir den impregnert før den settes på båten. Ved forrige vask tok jeg faktisk sjansen på å legge taket i vaskemaskinen på finvask 30 gr, og det så ikke ut som de ntok noen skade av det heller. Sidene med vinduer kan selvsagt ikke vaskes i maskin. Husk at vinduene ikke tåler varmt vann, da blir de hvite. Jeg har aldri brukt grønnsåpe så det vet jeg ikke noe om.

 

Ella

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...