Jump to content

Hyttefolket hindrer merking av skjær !


Gtir_man

Recommended Posts

Jeg ble rimelig sjokkert da jeg leste dette. Synes TA kunne utdypet bedre, både hvor dette dreier seg om, og hvorfor hytteeiere kan "nekte dem" å sette opp merking. Vi har selv en av disse(satt opp for flere år siden) på en av våre holmer i Kragerøskjærgården, og har aldri falt oss inn at vi skulle, eller kunne ha noen innvendinger mot dette. Dette er nødvendige sikkerhetstiltak i en hardt trafikkert skjærgård, og vi vil mye heller ha noen fine lykter stående på land, enn båter(som desverre har skjedd noen ganger for mye hos oss de siste årene, illustrasjonsbildet i denne artikkelen viser ett tilfelle)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hadde vært glad om det kom opp mere merker i området på Hytta vår ved Trondheimsleia! der er det mange umerka skjer og steiner! Han som driver båtverksted kaller et skjer for "pengeskjæret" Han ser vel helst at dem er umerka hehe..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Slik jeg tenker også, desverre erfarer jeg ofte nok at en stor del av hytteeiere i Kragerø ikke ser noe særlig lenger enn sin egen nesetipp, og når den i tillegg peker høyt i sky er det ikke godt å få med seg stort. Selv kommer de vel ikke til å gå på land der, rett ved hytten hvor de er godt kjent, i sommerhalvåret med lyse netter, om om andre i verste fall skulle omkomme, det er da ikke deres problem.

 

Denne merkingen vil bli veldig nyttig for oss som er avhengig av å bruke båten her i det mørkere halvåret, synes det er forkastelig om gjester som bruker hytta noen uker om sommeren skal sette vilkårene for flertallets sikkerhet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Merkelige greier dette fra hyttefolket... De er jo knapt på hytta etter 10 august og frem til St. hans.... mellom St. hans og 10 August er det jo stort sett lyst i 20 timer i døgnet....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ingen burde bli overrasket.

 

Ikke det minste overrasket over annet enn at Kystverket lar seg diktere.

 

Sydvesten: Nettopp, derfor trenger de ikke lykter, det er vel tankegangen.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Egoistisk og idiotisk er vel det først jeg tenker på... Og jeg var ikke klar ovet at hvis man eier en hytte har man bestemmelsesrett over Kystverket :headbang: ...

 

Kjetil S

 

Jeg vil tro at dette har noe med eiendomsreten å gjøre og at en hytteeier har rett til å mene noe om hans egen eiendom mht om det kan settes opp en slik lykt, eller ikke? Uten å vite mere detaljer mht plassering av lykt og hytte osv så er det litt vanskelig å være helt bombastisk, men sånn generelt virker det rart å være så sære.

 

Når det gjelder evnen til å (ikke) se lenger enn sin egen nesetipp er ikke det en "egenskap" forbeholdt fiffen i Kragerøs flotte skjærgård, men et problem som er utbredd i de brede lag av vårt samfunn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder evnen til å (ikke) se lenger enn sin egen nesetipp er ikke det en "egenskap" forbeholdt fiffen i Kragerøs flotte skjærgård, men et problem som er utbredd i de brede lag av vårt samfunn.

 

Tillot meg å anta at "egenskapen" er mer utbredt i de nevnte trakter enn befolkningen ellers, en antakelse jeg holder fast ved.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det finnes hytte-eiere, og det finnes hytte-eiere.... akkurat som båt-eiere er det vel en broket forsamling.

 

Er selv hytte-eier, men ville selvsagt ikke motsatt meg merking av leden. At hytte-eiere har veto-rett er for meg ukjent, men i artikkelen kan det se ut som det ikke er helt avklart hvor lyktene skal stå.

 

Regner med at kystverket har hjemmel til å sette lyktene akkurat der det er nødvendig.

 

Det kan jo være at lokalkjente (f.eks også hytte-eiere) har kommet med innspill om hvor det er mest hensiktsmessig å plassere lyktene. At en avis vinkler det som at alle hytte-eierne unisont er mot plassering av enhver lykt, er vel ikke helt ukjent. Etterhvert skal det lages overskrifter og noen skal "tas". Hytte-eiere er i så måte ett takknemlig bytte.

Det kan finnes en annen forklaring også. Kan noen lokalkjente utdype "konflikten", som kanskje viser seg å være en fruktbar diskusjon om hensiktsmessig og optimal plassering.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at dette har noe med eiendomsreten å gjøre og at en hytteeier har rett til å mene noe om hans egen eiendom mht om det kan settes opp en slik lykt, eller ikke? Uten å vite mere detaljer mht plassering av lykt og hytte osv så er det litt vanskelig å være helt bombastisk, men sånn generelt virker det rart å være så sære.

 

Enig med Mouche her. Vil tro at de som har innvendinger mot dette er de som skal få en lykt på egen eiendom, hvis ikke trenger jo ikke Kystverket å ta hensyn til deres meninger om utplassering av lykter, da kunne de bare satt igang arbeidet.

Skal dem sette opp en slik lykt på privat grunn så må de vel enten få tillattelse eller så må det vel faktisk eksproprieres

 

Kan ikke helt skjønne hvorfor folk skal ha innvendinger mot dette, har selv flere hytter ved sjøen, og hadde ikke hatt noe imot om det kom opp merker på grunnene der (riktignok eier vi ingen av disse). Kan det tenkes at noen vil at skjærene utenfor hytta skal være umerket, slik at folk blir mer usikre på å navigere der og heller velger en annen uthavn/ikke vil ferdes så nærme hytta?

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Honduras:

 

Har selv familiehytte i Kragerø, er i tillegg fastboende, vil ikke sette noen i bås, det er bare et beklagelig faktum at et stadig økende antall hytteeiere her i distriktet passer i båsen.

 

Hytteeierne er nok raske med å komme med innspill, helst til sitt eget behag, baserer denne antakelsen på at denne merkingen neppe vil spille stor rolle for disse, i de 3 ukene i juli de bruker hytta. Kystverket setter heller ikke opp merking på måfå, jeg regner med at plasseringen av disse er utarbeidet av folk som har greie på dette, muligens også med hjelp fra lokalt havnevesen, har vanskelig for å tro at hytte-eiere blir brukt som ekspertise fremfor mannskap på ferger/skyssbåter som trafikkerer farvannet daglig.

 

Er enig i at avisens vinkling er heller ensidet, antakelig ble journalisten like overrasket som meg over denne praksisen.

 

Jeg vil forsøke å utdype dette så fort lokalavisen her velger å skrive om noe annet enn juleverksted i sanitetsforeningen eller ordførerens ferietur til Kina :giggle:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hvis man gidder å lese hele artikkelen finner man at mouche sine antakelser er rett:

[...]- Vi har møtt på tilsvarende motstand mot nye fyrlykter og lanterner andre steder langs kysten, og det er stort sett alltid hyttefolk som nøler. De fastboende stiller seg alltid positive til å tillate lanterner på sin private grunn[...]
Link to post
Share on other sites

Føler for å komme med en liten kommentar

 

Har selv p.t. adresse i en kommune der de mest vanskelige skal kommer fra,

så dette sitter litt langt inne

 

Jobbet for mange år siden i E-verk og var nesten daglig i kontakt med huseiere

i forbindelse med nye stolper, trafokiosker, barduner , grøfting etc etc.

 

Det er og var et faktum, at graden av hvor vanskelige folk var til å akseptere

nødvendige tiltak, er i direkte sammenheng med penger og posisjon.

 

Jeg talte mange ganger ( stille inni meg ) til 10 , for å unngå å be folk dra til helv......

når de f.eks ville nekte å få en bardun til en stolpe inn på tomta si.

 

Dette blusser opp nå lenge etterpå , slik at jeg ønsker hytteeieren som trøbler med sjømerke

samme sted som anntydet over.

Link to post
Share on other sites

Tillot meg å anta at "egenskapen" er mer utbredt i de nevnte trakter enn befolkningen ellers, en antakelse jeg holder fast ved.

 

Kanskje de har lenger nesetipp? :lol:

 

Forøvrig vel kjent med enkelte fastboende i Kragerøs holdninger overfor hyttefolket, men de liker pengene deres, særlig når disse skifter hånd eller lomme! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Virker nesten litt utrolig at private (fastboende eller hyttefolk) kan nekte Kystverket å sette opp denne type sjømerker som uten tvil er et pluss for sjøsikkerheten.

 

At det skal tas en smule hensyn til ikke å forringe privat eiendom er vel selvsagt, men tross alt må merkene plasseres slik at de har en funksjon i forhold til seilingsleden og båttrafikken.

Link to post
Share on other sites

men de liker pengene deres, særlig når disse skifter hånd eller lomme! :giggle:

 

Hehe, er nok endel her som lar seg litt for lett imponere av cash, desverre mange av politikerne. Uten å gå for mye inn på lokalpolitikk som blir litt vel off topic, så må jeg få si at det bekymrer meg at så mange av Kragerø's innbyggere blindt tror at turisme og konstant utbygging er mer

 

 

At det skal tas en smule hensyn til ikke å forringe privat eiendom er vel selvsagt

 

Det er vel neppe noen som får disse midt på brygga, så kan ikke helt si jeg ser problemet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel heller mouche som står på hytteeierenes side her i henhold til regelverket..Med forbehold dog..

 

Jeg er en sterk tilhenger av eiendomsretten, men akkurat her skal det litt til for at jeg har sympati med hytteeierne uten at jeg kjenner detaljene i saken. Siden jeg er meget godt kjent i skjærgården i Kragerø så kunne det ha vært artig å vite mere detaljer mht hvor disse lyktene var tenkt satt opp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig med de som ikke skjønner at kystverket lar seg diktere av hyttefolk. Når det gjelder eiendomsrett osv så er det mulig jeg har misforstått, men ut fra avisartikkelen så er dette lanterner som lyser 360 grader med samme lys/farge. Det er vel da lite trolig at de skal monteres på land. Jeg ville i alle fall tro at de skulle stå på en grunne. Men da kunne det kanskje vært greit nok med en stake med refleks. Det kommer vel an på hvor sterkt lyset er også. Men meningene er mange. Ellers når det gjelder å gå på grunn så er nok forklaringen på høye båtforsikringer å finne i en artikkel i siste Båtmagasinet. Innsender lurer på hvorfor han får avkortning i forsikringsutbetaling "bare fordi han ikke hadde kart med seg" når han gikk på i 30 knop.

Link to post
Share on other sites

Men da kunne det kanskje vært greit nok med en stake med refleks. Det kommer vel an på hvor sterkt lyset er også.

Tja, stake med refleks er bedre enn ingenting, men det sier seg vel selv at lykt er lettere å få øye på. Når det er mørkt er det ikke voldsomme lyset som skal til heller. At noen kan la seg sjenere av det blir litt vanskelig å forstå. Er vel de samme som får hodepine når spurven tramper på gresset søndagsmorra'n tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...