Jump to content

Twin Disc mg 502 - er det filter eller sil?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg synes det ene giret har begynt å slå inn så sent, så jeg tenkte jeg skulle rense filter eller sil på det - som jeg trodde det var. Men nå har jeg ligget å kikket en god stund på det, og er ganske usikker på hvor det kan være - hvis det er noe.

 

For et par år siden ble det skiftet olje på det. Da var det såpass grumsete der at de sto med "renseolje" (hva nå enn det var) et par dager. I flg boka på motorene skal oljen på dette giret skiftes hver 1200 time, så det skulle være lenge igjen selvom det har gått et par år siden sist. men tanken slo meg at "rensingen" fra et par år tilbake også kan ha løst opp noe som kanskje kan tette noe og derav lede til sene innslag? Forøvrig virker det jo veldig greit - smyger inn og ut av gir veldig greit. Dette ble markert bedre ved nevnte service.

 

Er det sil eller filter? I så tilfelle hvor?

Noen andre med synspunkter eller kommentarer?

 

Jeg vet at jeg i sommer en gang var litt brå med å trekke giret fra forover til bakover i en trang havn en dag med bra vind - kan det være en årsak?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I flg boka på motorene skal oljen på dette giret skiftes hver 1200 time, så det skulle være lenge igjen selvom det har gått et par år siden sist.

Ja, hver 1200 time eller en gang pr. år. Velg det som kommer først. Og husk å bruke ren 30-olje.

 

Ser du ikke noe utvendig filter sitter det ei sil i underkant av kassa.

 

Gå inn på nettsiden til Progress Ingeniørfirma i Frysjaveien. Der finner du manualer og data til de fleste Twin Disk for gratis nedlasting.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takker!

Kanskje på tide med et lite oljeskift likevel. Dog: demonterte oljekjøleren, og den oljen som rant ut så jo fin ut, men det sier vel ikke noe om tid for skift? Hvorfor skift så ofte? På den forrige båten skiftet jeg hvert andre år. Får innføre det igjen, da, og ikke tenke så mye mer på det. Jeg har tilbakelagt to sesonger på den oljen som nå er på.

 

Får ta med en utskrift fra manualen så skal også jeg klare å finne den riktige skruen for silen. Det er på "riktige" siden også, så det bør være enkelt med tegningen i hånden.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var en tur i båten i dag og fiklet med noen småting. Hadde riktigverktøy - 26 mm - til å få ut silen med i dag. Det var i og for seg ikke tett, men heller ikke ren:

 

sil_girkasse.jpg

 

sil_girkasse2.jpg

 

Girkassene ble "renset" med en form for renseolje for et par år siden, og det er vel kanskje naturlig at dette har løsnet opp litt grums som nå samler seg. Første gang jeg har silen ute etter dette. Vet i og for seg ikke om silen var ute da heller da jeg ikke gjorde det selv - men det vil jeg anta.

 

Kjøleren har vært hjemme og fått noen dager med systemrens og nye pakninger, og er også på plass igjen. Det var i og for seg kun pakningen som var årsaken, men når jeg først holdt på ble den renset.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Låner denne tråden. Giret på min båt begynte og "slure" på toppturtall i fjor. Det er denne grikassa her innlegg #2.

 

Kan årsaken være gammel olje / feil olje? Det var 2. sesongen jeg brukte båten og jeg har ikke byttet olje på girkassa? Fikk også tips om "Rense/Vaske olje" men finner ikke ut hva det er og hvor en får tak i denne....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...