Jump to content

Spray som gjør mobilen vanntett


BV Jakob

Recommended Posts

Hei! :smiley:

 

Jeg har selv opplevd at jeg har badet ufrivillig med mobilen i lomma. Jeg må innrømme at også vaskemaskinen har ødelagt en telefon.

 

En spray kalt "HzO" gjør komponentene vanntette, og gjør at mobilen skal i følge produsenten bli vanntett.

 

Klikk her for å lese artikkel, og se film av produktet.

 

Hva synes dere? Tror dere det vil funke?

 

 

Mvh Jakob :flag_bp:

Båtens Verden | www.b-v.no

- Båtbladet med norges bredeste stoffmiks

Les mer om vår iPad-utgave på b-v.no/ipad

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde stolt noe særlig på noe slikt. Særlig ift. garantien fra produsent av tlf.

Klarer meg fint med mine vanntette mobiler, xperia active og Samsung Xcover 271. Vært med på windsurf og oppvaskmaskin uten problemer.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det er mange som har prøvd forskjellige løsninger for å få mobilen vanntett. Om du er mye i båt, osv. er det nok lurere og kjøpe en telefon som er vann- og støt sikker. Det hadde vært veldig spennende å testet, og sett om den virkelig holder det produsentet sier.

Båtens Verden | www.b-v.no

- Båtbladet med norges bredeste stoffmiks

Les mer om vår iPad-utgave på b-v.no/ipad

Link to post
Share on other sites

prinsippet med at voks elr annet legger seg utenpå komponentene for å gjøre de vanntette er nok rett det men problemet er bare at med å spraye en tlf utenpå hjelper svæært lite. Dette må gjøres FØR tlf monteres og med særskilt vekt på kontaktpunkter fra den ene saken til den andre. Den må i såfall dyppes og la trekke som en tepose skal det duge... også blir det heller dårlig med lyd av denslags ;p

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke så veldig vanskelelig å plukke fra hverandre en telefon for å behandle elektronikken inni, men om jeg tror det virker? nei.

 

Vanntett pose er nok tingen, men husk å bytte de ut med noen års intervall, plast/gummi "råtner" lett i salt miljø, og plutselig er posen full av vann.

 

Med unntak av litt lengre seilturer har jeg heller aldri følt det store behovet for telefon når jeg holder på med vannsport :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Selv om en sprayer aldri så mye lurium på telefoner og mp3spillere har de jo en ladeinngang og en lydutgang som fortsatt vil være utsatt for vanngjennomtrenging. Kan ikke si at dette er et produkt som jeg ville stole på iallefall. Bedre å kjøpe en tlf som er beskyttet mot støt og vanninntrenging i utgangspunktet. Nå finnes jo også smarttelefoner som er IP44-beskyttet. f.eks Motorola Defy

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Sånt lurium ville jeg ikke stolt på. Etter å ha mistet tre telefoner i vannet er det blitt rutine å legge telefon og lommebok trygt i kabinen med en gang jeg ankommer båten og å bruke vanntett pose i kanoen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Blir høytaler og mic. også vantette av dette lurium stoffet, og hvordan virker de etter en god sprut.

 

Høytalere og mic skal bli vanntett etter det produsenten sier. Hvordan det virker vet jeg ikke, ettersom produktet ikke er til salgs enda.

 

Men hvis du tar utgangspunkt i produsentens videoer, ser det jo slik ut. :smiley: Så er spørsmålet om de holder det de lover..

 

- Jakob

Båtens Verden | www.b-v.no

- Båtbladet med norges bredeste stoffmiks

Les mer om vår iPad-utgave på b-v.no/ipad

Link to post
Share on other sites

Pettern1972: I testen gikk vel skjermen etter ett minutt på 1m, altså 1/30 av tiden den skal tåle ihht. IP67, i følge Wikipedia:

 

Liquids, second digit

Protection of the equipment inside the enclosure against harmful ingress of water.

 

7: Ingress of water in harmful quantity shall not be possible when the enclosure is immersed in water under defined conditions of pressure and time (up to 1 m of submersion). Test duration: 30 minutes. Immersion at depth of 1m.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

ikke umulig. Men uansett, disse telefonene, og datamskinene, og minnepennen for den saks skyld gikk iallefall gjennom en rimelig tøff behandling. Normalt bruk vil jo ikke tilsi slike påkjenninger. Jeg er en sånn type at jeg skal teste ut om det tåler hva det lover, så min Defy lå 15 minutter i oppvaskkummen. Og den ringte under vann når jeg prøvde å ringe til den. Missforstå meg rett, jeg mener ikke at denne telefonen tåler alt og er det beste kjøpet, men er iallefall såpass "sikker" om jeg kan bruke det uttrykket, at den tåler en liten dukkert, og jeg trenger ikke være redd for å bruke den hverken på sjøen eller i regnvær. Batterilevetiden er ca 2 døgn ved normalt bruk, og skjermen er stor, lyssterk og i ripefritt glass. Kameraet er ikke noe å skryte av, men er helt greit. Litt liten prosessor som gjør at det kan ta et sekund eller 2 å åpne programmer innimellom. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd. Ikke koster den mange kronene heller.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Har også venner som har den telefonen og har testet den bl.a. filme under vann, og ble selv litt overrasket av at den gjorde det såpass dårlig i testen. Alle produkter kan ha produksjonsfeil, og med tanke på andres erfaringer kan det virke som om telefonen TV2 testet kan ha hatt en feil.

 

At den er bedre enn alternativene er det uansett ikke tvil om, og det er bra at noen lager litt mere solide produkter enn disse eplene, har selv vurdert en Defy, lander allikevel alltid på en av nokia's billigmodeller, så kjøper jeg heller ny om jeg skulle gå overbord, også er det nok noe med det at gammel vane er vond å vende.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...