Jump to content

Liming av teak!?


Zitt

Recommended Posts

Jeg skal til med innredning og er litt i stuss på hvilken lim som er best til teak. Jeg synes ikke noe om de listene som man stryker på kantene, og vil heller bruke U- og L-lister. Jeg vil også bruke U-lister på kanten av benkeplatene, som for øvrig er av 12mm granitt. Er teaken så "feit" at f.eks. Tec7 eller en eller annen form for monteringslim ikke vil holde? En annen ting er saging av platene. Hvor mye inn på platene vil det flise seg når man sager med håndsag elle stikksag? Vil det eventuelt dekkes av en U-list? Grunnen til bruk av lim er at jeg ikke har sans for synlige stifter eller skruehoder.

Link to post
Share on other sites

Jeg har limt mye teak med epoxy. Fungerer fint, men har mer og mer gått over til PU-lim fordi det er enklere å bruke og fungerer minst like bra. Ved liming av store flater bruker jeg bare epoxy pga. at PU-limet utvider seg mye. Ved liming mot 12mm granitt(?) ville jeg gjort en liten test først.

 

Er ellers helt enig i at sånt som man stryker på kantene er noe herk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte på om det er virkelig granitt eller et laminat som ser ut som. Kanskje helst det siste?

 

Det er viktig at du vasker av overflødig lim før det størkner dersom du ikke kan pusse med sandpapir etterpå. I tilfelle kunststofflaminat er det viktig å ikke bruke noe som ødelegger laminatet. Gjør en test først dersom du er usikker. Jeg pleier som regel også å bruke maskeringstape langs limkantene for å få minst mulig søl.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Du snakker med en steinhugger, NilsPils, så det er stein det er snakk om! Det er jo litt tyngre og myyyye dyrere, men jeg tror det blir kjempestilig. Når det gjelder trelim holder jo ikke det på noenting! Mitt andre spørsmål var om fineren kan flise seg så langt innover platene,at jeg ikke for dekket det med U-lister. Har dere noen erfaring med det?

Link to post
Share on other sites

Hvor mye dette fliser i kuttsporet avhenger av både sag og sageteknikk. Om du holder håndsaga litt ekstra skrått og lar saga jobbe istedet for å legge all verdens trykk på den er det ikke så mye det fliser. Med en el. vippesag kan du evt bruke et blad med litt mindre tenner på. Legg gjerne på en stripe med tape på kuttsporet også, så fliser det ennå mindre.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

En annen ting er saging av platene. Hvor mye inn på platene vil det flise seg når man sager med håndsag elle stikksag?

 

Er du redd for flising i treverket, bruk en fres, lag gjerne en mal å legge fresen inntil.-

Bruk fresestål av god kvalitet, noe som holder skarpheten. Går du gradvis frem får du ingen flising....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...