Jump to content

Hva har Berit gjort hos deg?

M4gnus

Recommended Posts

Agder boat holder til på nidelv. 2 forskjellige firmaer som bygger agder båter.

I valg mellom to selskaper der det ene hadde bokført egenkapital på 141 000 og det andre hadde 4,5 mill var valget lett. Nå står båten trygt i lokalene til Agder Boat AS. Helt ubeydelige skader på skrog. Må ha ny targabøyle, vindskjerm, lanternemast, samt noe småkosmetikk på innredningen her og der. I tillegg har det rent ut litt batterisyre i batterirommet og en del frostvæske i kabinen. (Det som stod i toalettskåla etter konservering.) Det blir nok båt av dette igjen. :flag_bp:

Seilbåtvelt.

Masta på og løse støtter.

Regninga bør deles mellom han som satte fra seg båten med masta på og produsenten av støttene.

Jeg har båten i solid tralle, men kjøpte to ekstra slike Seaquip støtter for å støtte båten ekstra. Mulig jeg ikke har gjort alt riktig, men må stadig ned og etterstramme disse da de skrur seg løs :headbang: Savner en kontramutter eller annen lås for at de ikke skal skru seg slakke, og om dette er gjengs for løse støtter hadde jeg aldri stolt på disse alene. Båten som veltet igår hadde sågar kun 4 støtter og det er jo direkte uaktsomt med riggen oppe.

Heller lite, men lekkert laget

Eg ligger fortøyd på flytebryggeanlegg med 4-5 flytebrygger og 4-5 båter longside, + vår båt og en annen som ligger longside på kvar si side på en 13m lang utrigger som går utover fra den ene betongbrygga. Vanskelig å forklare design på bryggene.... Men uansett... vår utrigger har to egne iler i enden. Der var det 5-6m trosse og 1-2m kjetting før ilene. Der var kjettingen slitt av grunnet tæring, og da slet den seg nesten løs fra betongbrygga også..så der blei det drift frem og tilbake. Ingen skade heldigvis. Det var folk der og oppdaga uhellet i tide.

Mye stress.. Begge båtene fikk ny plass umiddelbart på nabobrygga bare 100m bortenfor, men det var rimelig heftig å manøvrere i sånn sidevind :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Den tynne uteliggeren på båtplassen min var bøyd etter vinden på søndag.

Sto rett inn aktenfor tvers, da jeg ligger med hekken ut på Hommersåk.

Vet ikke om dette skyldes min båt som var forsvarlig fortøyd, eller naboens som ligger løst i båsen å presser med fendrene mot den.

Valgte iallefall å sette en ekstra tamp fra akter og forbi akterenden på naboens båt og fast i neste brede uteligger. Det avlastet iallefall den tynne uteliggeren.

Var vel ca 1m bølger i indre havnebasseng, så ikke så farlig.

Så flere båter med skader på gelcoat etter hardhendt møte med uteliggerne. Hvorfor har folk slakke tamper?

Dette med seaquip støtter: jeg har 6 slike til min båt, og jeg synes dette er det beste og mest stabile jeg noen gan har hatt. Men båten skal ikke være spesielt stor før produsenten har en norm på 6 støtter per båt. Dette er noe de færreste følger. Jeg opplever ikke at mine skrur seg opp. Men jeg opplever på mykt underlag - sand eller grus - at støttene synker litt ned å må etterstrammes av den grunn. Mange bruker lastestropper mellomstøttene, slike har en tendens til å strekke seg litt over tid. Det er en grunn til at den leveres med kjetting, og at lastestropper frarådes.

Når det gjelder Berit har den vært snill med min båt på land. Har Ilas preseningsstativ med slike teite plastoverganger på toppen, og 5-6 stykker av de har sprekt/ knekt. Håper strips og teip gjør at de holder gjennom vinteren. Første gang at min to delte presenning har flytte på seg, så et par timers innsats med presenningen og prsenningsstativet har det blitt

maxij.jpg

Dette er en avart av løse støtter.

Båten står på bakken uten å være sikret til krybba. Når vindpresset ble for stort har båten flyttet seg sidelengs. Presenningen som er surret fast i båten gjør ikke saken bedre. En løs presenning hadde blåst av. En presenning som er surret fast i båten er som å ha klosshalte seil oppe. Vi vet alle at når vindpresset blir for stort gir vi et stikk i skjøtene. Denne båten var sjangseløs.

ILAS krybba som er vist her er en fullgod løsning dersom den blir brukt riktig. Det må legges en 2 x 6 under kjølen som går ut over tverrstagene i begge ender slik at båten presser krybba mot bakken. Videre må støttebena så langt inn under båten at et vindpress vil presse krybba ned mot bakken og ikke sideveis. Båten skal stå i krybba, ikke presses fast i oppreist stilling.

Var nede i havna i går og satte opp stativ og la på presenning, men før jeg begynte stod jeg bak båten og kikket opp på targaen. Følte det var noe som manglet der oppe, og det tok et øyeblikk før jeg innså at satelitt-tvkuppelen var borte. Så da hadde Berit blåst den av og den lå fint oppsmulet langt bak båten. Hardplast tåler ikke fall fra 4,3 meter. Kuppelen hadde knust...

Tror jammen jeg må til med en kronerulling for å finansiere ny :rolleyes: ...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Free, ser ikke bra ut det som har skjedd med båtene! Ble det noen store skader på båten?

Forbløffende lite synlige skader på denne seilbåten, som du kanskje ser har roret en unaturlig bøy så det er ikke godt å si hva dette har gjort med innfestingen, det samme kan muligens sies for kjølfestene, ellers er det en skade der den ene foten som nå holder båten oppe står men ikke så ille som en kunne anta. Var dette min båt ville jeg ha sørget for transport til egnet verksted for å få en skikkelig gjenomgang. krybba er ødelagt.

Denne båten var sjangseløs.

Mulig at du har rett Mulligan, jeg tror nok at personen som plasserte båten slik gjorde så godt han kunne, det kunne kanskje være en idè at du som har greie på dette laget en tråd på seilbåt å krybber, kan ikke se at denne seilbåtens metode skiller seg vesentlig fra alle de andre seilbåtene i havna så da er nok kunnskapsmangelen temmelig generell vil jeg tro. Krybba var ikke merket med Ilas men det stod noe annet på den, jeg trodde at dette skyldtes at en av diagonalkjettingene røk av å at tretthet i aluminiumskonstruksjoner av og til dukker opp under ekstraordinære påkjenninger men det blir spekulasjoner.

På torsdag skal det visst komme en ny vindkule så det er bare å oppfordre båtfolket til å ta en tur å sjekke at alt er i orden, flere av båtene som var ferdig innpakket står nå nakene å delvis nakne...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...