Faxen Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Enzo Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Seilbåtvelt. Masta på og løse støtter. Regninga bør deles mellom han som satte fra seg båten med masta på og produsenten av støttene. http://www.tintomara.no/kommende-velt/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Naboen ringte på i går kveld og sa, det er greit at du er lei av biltrafikken som farer forbi, men er det ikke litt drastisk og legge TRE trær over veien? Bra ingen fikk de hode. Så da ver det fram med motorsaga. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Møkkalasset Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Agder boat holder til på nidelv. 2 forskjellige firmaer som bygger agder båter. I valg mellom to selskaper der det ene hadde bokført egenkapital på 141 000 og det andre hadde 4,5 mill var valget lett. Nå står båten trygt i lokalene til Agder Boat AS. Helt ubeydelige skader på skrog. Må ha ny targabøyle, vindskjerm, lanternemast, samt noe småkosmetikk på innredningen her og der. I tillegg har det rent ut litt batterisyre i batterirommet og en del frostvæske i kabinen. (Det som stod i toalettskåla etter konservering.) Det blir nok båt av dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 @ møkkalasset, da tror jeg båten din er i de beste hender. De gjorde godt arbeid for meg hvertfall. Lykke til Sjekta mi lå i gjestehavna, den klarte seg bra selv om berit knakk juletreet på torvet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kjappfot Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Seilbåtvelt. Masta på og løse støtter. Regninga bør deles mellom han som satte fra seg båten med masta på og produsenten av støttene. Jeg har båten i solid tralle, men kjøpte to ekstra slike Seaquip støtter for å støtte båten ekstra. Mulig jeg ikke har gjort alt riktig, men må stadig ned og etterstramme disse da de skrur seg løs Savner en kontramutter eller annen lås for at de ikke skal skru seg slakke, og om dette er gjengs for løse støtter hadde jeg aldri stolt på disse alene. Båten som veltet igår hadde sågar kun 4 støtter og det er jo direkte uaktsomt med riggen oppe. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Eg ligger fortøyd på flytebryggeanlegg med 4-5 flytebrygger og 4-5 båter longside, + vår båt og en annen som ligger longside på kvar si side på en 13m lang utrigger som går utover fra den ene betongbrygga. Vanskelig å forklare design på bryggene.... Men uansett... vår utrigger har to egne iler i enden. Der var det 5-6m trosse og 1-2m kjetting før ilene. Der var kjettingen slitt av grunnet tæring, og da slet den seg nesten løs fra betongbrygga også..så der blei det drift frem og tilbake. Ingen skade heldigvis. Det var folk der og oppdaga uhellet i tide. Mye stress.. Begge båtene fikk ny plass umiddelbart på nabobrygga bare 100m bortenfor, men det var rimelig heftig å manøvrere i sånn sidevind Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
free Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Det har vært friskt også her på Nøtterøy, en seilbåt veltet å en annen står litt på skeiva, ellers er det mange som bør ta turen innom havna å se over presenningene, noen er borte mens andre bare ser litt rare ut. Sitér dette innlegget Link to post
Haraune Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Den tynne uteliggeren på båtplassen min var bøyd etter vinden på søndag. Sto rett inn aktenfor tvers, da jeg ligger med hekken ut på Hommersåk. Vet ikke om dette skyldes min båt som var forsvarlig fortøyd, eller naboens som ligger løst i båsen å presser med fendrene mot den. Valgte iallefall å sette en ekstra tamp fra akter og forbi akterenden på naboens båt og fast i neste brede uteligger. Det avlastet iallefall den tynne uteliggeren. Var vel ca 1m bølger i indre havnebasseng, så ikke så farlig. Så flere båter med skader på gelcoat etter hardhendt møte med uteliggerne. Hvorfor har folk slakke tamper? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Dette med seaquip støtter: jeg har 6 slike til min båt, og jeg synes dette er det beste og mest stabile jeg noen gan har hatt. Men båten skal ikke være spesielt stor før produsenten har en norm på 6 støtter per båt. Dette er noe de færreste følger. Jeg opplever ikke at mine skrur seg opp. Men jeg opplever på mykt underlag - sand eller grus - at støttene synker litt ned å må etterstrammes av den grunn. Mange bruker lastestropper mellomstøttene, slike har en tendens til å strekke seg litt over tid. Det er en grunn til at den leveres med kjetting, og at lastestropper frarådes. Når det gjelder Berit har den vært snill med min båt på land. Har Ilas preseningsstativ med slike teite plastoverganger på toppen, og 5-6 stykker av de har sprekt/ knekt. Håper strips og teip gjør at de holder gjennom vinteren. Første gang at min to delte presenning har flytte på seg, så et par timers innsats med presenningen og prsenningsstativet har det blitt Sitér dette innlegget Link to post
M4gnus Svart 29.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Det har vært friskt også her på Nøtterøy, en seilbåt veltet å en annen står litt på skeiva, ellers er det mange som bør ta turen innom havna å se over presenningene, noen er borte mens andre bare ser litt rare ut. Free, ser ikke bra ut det som har skjedd med båtene! Ble det noen store skader på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Dette er en avart av løse støtter. Båten står på bakken uten å være sikret til krybba. Når vindpresset ble for stort har båten flyttet seg sidelengs. Presenningen som er surret fast i båten gjør ikke saken bedre. En løs presenning hadde blåst av. En presenning som er surret fast i båten er som å ha klosshalte seil oppe. Vi vet alle at når vindpresset blir for stort gir vi et stikk i skjøtene. Denne båten var sjangseløs. ILAS krybba som er vist her er en fullgod løsning dersom den blir brukt riktig. Det må legges en 2 x 6 under kjølen som går ut over tverrstagene i begge ender slik at båten presser krybba mot bakken. Videre må støttebena så langt inn under båten at et vindpress vil presse krybba ned mot bakken og ikke sideveis. Båten skal stå i krybba, ikke presses fast i oppreist stilling. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Var ikke mye her, men det var så kraftig vind at vhf-antennen blåste til side og hektet seg fast i windexen! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Ny folkebevægelse på vej i Danmark! Sitér dette innlegget Link to post
M4gnus Svart 29.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Ny folkebevægelse på vej i Danmark! Hahaha, no fikk eg meg en god latter! :) får ikke mye de nei, hehe! Alidal; Var jævligt, du får vell bøyd den tilbake..? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Har bikka overende hundhuset..... Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Kjetil1 Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Var nede i havna i går og satte opp stativ og la på presenning, men før jeg begynte stod jeg bak båten og kikket opp på targaen. Følte det var noe som manglet der oppe, og det tok et øyeblikk før jeg innså at satelitt-tvkuppelen var borte. Så da hadde Berit blåst den av og den lå fint oppsmulet langt bak båten. Hardplast tåler ikke fall fra 4,3 meter. Kuppelen hadde knust... Tror jammen jeg må til med en kronerulling for å finansiere ny ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Seilaren Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Tror jammen jeg må til med en kronerulling for å finansiere ny ... :lol: Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
CB. Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Legg ut kontonummeret så skal vi dra igang litt kronerulling, klart du må få ny kuppel til Jul. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
alidal Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 du får vell bøyd den tilbake..? Ingen problem. Er stålpisk, så det er bare å komme seg opp i høyden....... Får nok vente til Berit (eller et annet kvinnfolk) har rast fra seg før man tar klatreselen på! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Søndag kveld hadde Berit, flytta på flytebrygga, så landgangen hadde gnagd i stykker fenderlist, samt skadet badeplattformen Koster meg ti båtpenger i egenandel Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Free, ser ikke bra ut det som har skjedd med båtene! Ble det noen store skader på båten? Forbløffende lite synlige skader på denne seilbåten, som du kanskje ser har roret en unaturlig bøy så det er ikke godt å si hva dette har gjort med innfestingen, det samme kan muligens sies for kjølfestene, ellers er det en skade der den ene foten som nå holder båten oppe står men ikke så ille som en kunne anta. Var dette min båt ville jeg ha sørget for transport til egnet verksted for å få en skikkelig gjenomgang. krybba er ødelagt. Denne båten var sjangseløs. Mulig at du har rett Mulligan, jeg tror nok at personen som plasserte båten slik gjorde så godt han kunne, det kunne kanskje være en idè at du som har greie på dette laget en tråd på seilbåt å krybber, kan ikke se at denne seilbåtens metode skiller seg vesentlig fra alle de andre seilbåtene i havna så da er nok kunnskapsmangelen temmelig generell vil jeg tro. Krybba var ikke merket med Ilas men det stod noe annet på den, jeg trodde at dette skyldtes at en av diagonalkjettingene røk av å at tretthet i aluminiumskonstruksjoner av og til dukker opp under ekstraordinære påkjenninger men det blir spekulasjoner. På torsdag skal det visst komme en ny vindkule så det er bare å oppfordre båtfolket til å ta en tur å sjekke at alt er i orden, flere av båtene som var ferdig innpakket står nå nakene å delvis nakne... Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 De 5 tau i båsen er blitt mere slakk etter sterk vind på søndag, måtte stramme til. eller er båten i god og lun havn (neptun båtforening). Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Møkkalasset Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 På torsdag skal det visst komme en ny vindkule Ja her sør så blåser det kraftig allerede i kveld. Er nok lillesøstera til Berit. Godt båten er i hus.... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Meldt liten storm på Hvaler til Torsdag. Det er sikkert Berit som skal ha familieparty, for det er ca. 18 ms der nå. Torsdag er det meldt 23 ms. Så det kan være lurt og følge med. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.