Jump to content

Sprukken topp Marna 5hk. Ute av produksjon, kan den repareres?


Treskolars

Recommended Posts

Toppen kan sveises hvis det er en grei sprekk og ikke et rusthull. Men dette er noe som bør gjøres av en proff, da sveising av støpejern fort kan føre til at det sprekker ved nedkjøling. Emnet bør helst lempes oppi en bøtte med kritt for at nedkjølingen ikke skal gå for fort. I tillegg kan støpejern ofte brenne bort på grunn av det høye karboninholdet. Vask, rens og slip ren toppen og ta den med til et verksted eller noen andre som kan sveise, så skal det la seg reparere :thumbsup:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Toppen kan sveises hvis det er en grei sprekk og ikke et rusthull. Men dette er noe som bør gjøres av en proff,

Hei

Min erfaring med sånne sveisejobber er at de fleste vegrer seg,men jeg får prøve.Hadde jo håpet å få kjøpt en brukt.Det er to sprkker,fra kjølekappen og ned mot topppakningen.

Link to post
Share on other sites

en kollega av meg tig sveiset noe støpejerns deler med Duplex tråd. det ble meget fint resultat av :) aner ikke hvordan det hadde holt i en båt topp med varme og belastning. men finere støpejern sveis har jeg ikke sett :)

 

Hei

Har hørt om det,får se hva jeg gjør.Håper jo på en brukt en

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ikke lett å få støpejernstopp god igjen, men kansje han her kan hjelpe deg;

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32114665

 

eller denne?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31682745

 

Hei

Takk for tips,førstnevnte kan ikke hjelpe men har sendt mail til den andre.

Det jeg egentlig håper er at noen i nærheten (Haugalandet) har stående en

sånn motor så kunne jeg kanskje kjøpt hele greia.Er en liten samler ser du

Link to post
Share on other sites

Det jeg egentlig håper er at noen i nærheten (Haugalandet) . . .

Noen år tilbake fikk en halvstor semidiesel med sprukket topp sveisehjelp av en kar litt nord på Haugalandet - kanskje i Sveio ?

Husker ikke detaljer - en skøyte under forseiling nordover sprengte toppen og ble liggende en god stund før den kom seg videre.

 

Er ikke lenge siden, må da være noen i distriktet som husker det ?

Prv google "slipp sveio" , kommer opp flere firma som kan forespørres.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Noen år tilbake fikk en halvstor semidiesel med sprukket topp sveisehjelp av en kar litt nord på Haugalandet - kanskje i Sveio ?

Husker ikke detaljer - en skøyte under forseiling nordover sprengte toppen og ble liggende en god stund før den kom seg videre.

 

Er ikke lenge siden, må da være noen i distriktet som husker det ?

Prv google "slipp sveio" , kommer opp flere firma som kan forespørres.

 

 

Takker for tipset,jeg leter

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du snakker om å ha flaks! Min eldste sønn jobber hos Norsk Metallretur på Karmøy. I dag kom han hjem til meg med topp til Marnaen,noen hadde

dumpet en ødelagt motor der borte. Makan! Men Marna i Mandal har nye topper,i bronse. Prisen har jeg ikke sjekket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...