Jump to content

Lage brytepanel selv, trenger litt hjelp av elektrokyndig


Mats (Hero107)

Recommended Posts

Jeg har tenkt å oppgradere deler av el opplegget i båten, og da har jeg lyst på nytt bryterpanel ved kartbordet.

Har sjekket litt rundt og skal man ha et panel med 16 brytere med sikring koster dette for mye syns jeg.

Så jeg vurderer nå å lage dette selv. Tror ikke det skal bli store utfordringer med å få det til, her er en foreløpig modell.

 

 

el_panel.jpg

 

 

Her er hull for vippe/ eller trykkbrytere og sikringer. I midten kommer et bilde av båten med hull til LED lys som vil lyse når de forskjellige lanterner, ankerlys eller dekkslys er på.

 

Det jeg lurer på er de tre spaltene jeg har laget i plata, her vil jeg ha LED indikatorer som viser tanknivå i diesel, vann og septik tanker. Jeg har lyst til å bruke noe lignende dette:

 

led_bar_graph.jpg

 

 

I tankene er det givere med flottør, og på kartbordet er det analogt instrument med viser som viser tanknivået.

Hva skal til for å bruke en slik LED indikator på det nye bryterpanelet istedenfor det gamle analoge?

Og hvordan skal det i tilfelle kobles?

Kan noen forklare meg dette? Er redd det ikke går, eller ar jeg må inn med nye givere i tankene.

Link to post
Share on other sites

Vet iallfall om én krets du kan bruke, LM3914. Denne inneholder nesten alt som trengs, inkl a/d converter, for å drive 10 LED's direkte ut fra en spenning. Man kan også seriekoble flere, med 10 bør vel være nok til en nivåmåler.

http://www.national.com/mpf/LM/LM3914.html#Overview

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=73-131-09&toc=0

 

LED'ene kan være individuelle eller en IC-pakke, f.eks. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-026-14&toc=20337

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sjølv om eg i utgangspunktet vil sei at dette bør gå, so må eit par spørsmål besvarast først.

for det første, kva slag signal skal denne ledsøyla ha på inngangen?

eventuelt produsenten si nettside, for å finna fram info der.

Kva for signal har du frå givarane dine, og er det samme slag signal frå alle givarane?

eventuelt produsenten si nettside, for å finna fram info der.

Dette er informasjon som må til for å kunna beregna noko som helst.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Dette så veldig bra ut Ingar, tusen takk.

Tror kansje jeg går for flere små led lys isteden for led bar. Da kan jeg ha f.eks tre røde, tre gule og fire grønne lys etter hverandre.

Men hvordan går det hvis for eksempel vanntanken er halvtom, vil det da lyse (i teorien) tre røde og to gule, eller lyser det bare et lys av gangen?

Hva mer tenger jeg utenom selve lysene, og hva må jeg tenke på?

Går ut ifra at det som skjer når flottøren går opp eller ned er at det blir større eller nindre motstand i kretsen, og at jeg må måle motstanden i flottørene i tankene før jeg kan eventuellt bestille noe, denne motstanden er vel variabel ifra en minste verdi til en gitt største verdi, som da gir en viss ampere som denne voltfordeleren må tåle??

Link to post
Share on other sites

Kretsen er laget slik at man kan velge om man skal ha lysstolpe eller bare lys i en diode av gangen, avhengig av om pinne 9 er koblet til forsyningsspenningen eller ikke.

I tillegg til selve kretsen trengs en kondensator og 2 motstander.

Dette dokumentet gir all info om kretsen. Søk på lm3914 free shipping gir mange treff. http://www.google.no/search?q=lm3914+free+shipping

 

 

Du kan bruke enkle leds i forskjellige farger slik du beskriver, men man får også slike IC'er med flere farger.

 

Ja, du må måle motstanden i giveren og så lage en spenningsdeler ut fra dette vhja en ekstern motstand. Evt. om det er mulig å koble giveren som et potensiometer med midtuttak. (tvilsomt)

Link to post
Share on other sites

Hvor skal mostandene og kondensatoren inn?

Og hvordan finner jeg ut hvor store disse skal være?

Dette begynner å høres vanskelig ut, vurderer å droppe visningen av tanknivåer på panelet og heller bruke de gode gamle..

 

Ja det er en Hero 107, hvor jeg oppgraderer en del av elektronikken i vinter. Det blir stort sett røde lys på panelet, har kjøpt en vippebryter på biltema for å teste lysstyrken og den lyser mer enn strengt tatt nødvendig, så en mulighet til å dimme lysene er en gog ide. Hvordan kan dette gjøres enklest?

 

Skal få lagt ut nytt bilde snart av panelet slik jeg vil ha det.

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å "låne" tråden din Mats, for å stille et spørsmål: Jeg ser at det er svært ulik praksis for hvor mange separate kurser men legger opp. Noen har kun 1 kurs for instrumenter, 1 for belysning osv, mens andre deler dette inn i flere ulike kurser (også på båter av samme størrelse). Finnes det noen "best practice" på dette feltet, eller er dette helt individuelle valg?

Link to post
Share on other sites

Her har jeg modellert panelet så å si ferdig. Ser ganske bra ut om jeg må si det selv. Må få inn kallesignal og MMSI nr og seilnummer må på plass. Det er lydioder for ankerlanterne, vanlig lanterne på toppen av masta, dekkslys, topplanterne, lanterner i baugen og akterlantere. Lurer litt på om jeg skal ha med lanternene i baug og akterlanterne da jeg har tenkt å kjøpe ny led lanterne i toppen av masta som skal dekke disse. Fikk pris på vannskjæring av syrefast 2mm plate idag, 750,- skulle de ha, da skjærte de ut alle hull. Syns det var noe drøyt, så jeg vel noen til å klippe den til, så får jeg borre selv.

 

forside_panel.jpg

 

 

Må tenke meg godt om før jeg får noen til å lage dette, slik at jeg får med navn på alle brytere jeg kan tenke meg å ha. Vurderer å få noen til å lage et klistremerke av dette som jeg kan klistre på en plexi eller stålplate. Så blir det enkelt å endre teksten senere. Bare bytte klistremerke.

 

Her er bilde på skrå.

 

iso_panel.jpg

 

Har fjernet hull til sikringsholdere, tenkte å spare plass og heller montere sikringsbokser inne bak panelet.

 

Baksiden. Man ser beina til diodene.

 

baksiden_panel.jpg

Link to post
Share on other sites

For oss som ikke er så elektrokyndige kan kanskje dette være noe, samme produsent men på Ebay og egen webside:

 

Ebay - SWITCH PANEL BOARD FOR SAILING BOAT, POWER BOAT, YACHT

 

www.http://switchpanels.eu/

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvor skal mostandene og kondensatoren inn?

Og hvordan finner jeg ut hvor store disse skal være?

Det står i det dokumentet jeg linket til. Kondensatoren kan du sannsynligvis droppe, den er kun nødvendig ved lang avstand mellom kretsen og lysdiodene.

 

Herfra får man 5 kretser fraktfritt levert for £15.

 

Før du evnt. går videre med dette bør du sjekke giverne. Kan de kobles som et potmeter med midtuttak blir opplegget svært enkelt.

Link to post
Share on other sites

Det såg flott ut Mats.

 

Eg laga meg også ett ekstra panel i vår, men har fremdeles ikke fått kobla lysdiodene og noen detaljer.

Hadde desverre ikke plass til tegning av båt/lanterner da eg måtte ha plass til litt div. gammelt utstyr også.

Mitt orginale panel var kraftig underdimensjonert tilførsel på, så nå har eg fått fordelt det bedre og spenningen ble mye bedre.

Fått inn led på all belysning + led lanterner + balmar 614 regulator + 480 ah forbruksbank. En ny verden for å si det mildt.

Panelet er baksidegravert og har helt slett framside. Bakbelysningen er kun en test, skal male ett tynnt lag kvit farge i skriften

på baksiden for bedre visning i dagslys, så blir det grønn bakbelysning som matcher med det orginale panelet. Lysdiodene mangler

også på bildet.

instrumentpanel_baat_naerbilde.jpg

 

Rota litt rundt på pc en og fannt ett dårlig oversiktsbilde også.

Siden ikke finlux tv en klarte å kjøre signal ut til E 80 plotter, så ble det en rygg mot rygg montasje.

Må vel inrømme det ble litt krangling om bruk av pc eller tv titting. Nå kan man gjøre begge deler samtidig.....

sony_og_finlux.jpg

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...