Gew77 Startet 29.November.2011 Del på Facebook Startet 29.November.2011 Har nå pusset ned motorkassen og div treverk fra min Nidelv 24. Kjøpte mahognybeis fra biltema og håpet på at denne vil formørke treverket igjen. Men den gang ei Synes treverket ser like lyst ut som før.. Hva skal jeg bruke?? Råd mottas med stor takk Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
windy26 Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Puss det mest mulig ned til bart treverk og kjøp "Burmateak" beis hos fargehandlern det brukte jeg på en tidligere båt ser veldig bra ut ,bruker du halvblank lakk etterpå blir det veldig fint! Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Har du noe merke? Farge? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Pettern1972 Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Jeg har brukt Herdins lakkbeis i farge mahogny. Etterbehandlet med 50/50 whitesprit og vaselinolje. Synes resultatet ble veldig bra. Herdins selges i de fleste byggevareforretninger Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Gew77 Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 Hehe:) Pussig sammentreff! Akkurat den jeg hadde tenkt å teste:) Og den gjorde gulnet treverk mørkt igjen? Har du noen før-etter bilder? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Jeg brukte også Herdins mahognybeis på en solbleket innredning. Pluss mange strøk med Epifanes blank teakbeis på toppen. Resultatet ble skikkelig lekkert, med litt krom og messingdetaljer på ble det skikkelig stilig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 Da blir det den på neste forsøk:-) brukte dere brun mahogny eller rød? Pensel el svamp til å påføre med? Kommer med bilder i "hovedtråden":-) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Brun og pensel her. Når jeg tenker meg om så het den kanskje ikke mahogny, den var en mer "ren" mørk brun farge. Lekkert ble det i alle fall.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mariell Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 (redigert) Beiser dere kun de lyse feltene, eller smøres det over det hele? Har endel skjolder, men ser det som en umulig oppgave å kun ta de feltene som er lysest. Treffer vel ikke helt med farge? Forsøkte med Hempel colorrestorer. Uten tilfredstillende resultat. Pusset men teakskiktet er så tynt at jeg er redd for å slipe det bort Redigert 1.Desember.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Gew77 Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Beiser dere kun de lyse feltene, eller smøres det over det hele? Har endel skjolder, men ser det som en umulig oppgave å kun ta de feltene som er lysest. Treffer vel ikke helt med farge? Godt spm! Lurer også på det. Ellers: Takk for my nyttig info Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Slipte vekk all gammel lakk og beiset så jevnt som mulig over det hele. Resultatet ble veldig bra, nesten som nytt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pettern1972 Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Om du ser på Innlegg 14, så ser du åssen treverket hos meg ble med herdins lakkbeis og vaselinolje. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Christensen Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 (redigert) Dropp å pusse på den tynne fineren, bruk en sikling, eller aller helst et stanleyblad til å skrape lakken ned, du får da ei overflate som er helt slett. bytt stanleyblad ofte, såfort du har vært borti noe med dem så er de ikke brukendes til dette lenger! Her har jeg gjort som jeg beskriver først og så sprøytet med Epifaneslakk. Beisen kan gjerne påføres med svamp eller ei fille som ikke loer! Litt beis kan også med fordel blandes inn i etpar av lakkstrøkene! Herdins funka fint for meg i allefall! PS dette er treverk fra 1973! Redigert 1.Desember.2011 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Gew77 Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Vakkert!! Hvilken farge av Herdins brukte du? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Christensen Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Mener den het mahogny! Den var ganske rød i allefall. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
:båt1 Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 hvorfor skal du beise? teak skal egentlig ikke beises, pusser du teaken din ned og påfører teakolje og lakk så er det det beste hadde du hatt mahogny i båten hadde jeg fortått problemet men nå er teak teak og mahogeny noe annet. teak får en meget gjyllen og fin farge mens mahogny blir rød og dyster. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Teak som er utsatt for sollys blekner med årene, så for å få en dypere farge på gammel teak er det vanlig å beise den før lakk/olje. Det er ikke noe du må gjøre, men resultatet blir mye penere etter mitt syn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.