Jump to content

GPS for PC


Per

Recommended Posts

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig, rart hvis det ikke finnes et GPS PCMCIA kort med en liten antenne, som du kan stappe rett i laptopen. (På lik linje med mobilmodemene som kommer i PCMCIA m/antenne (kortet er da en telefon), slipper masse ledninger og koblinger etc.etc.)

 

Inbiller meg også at dette må bli en raskere løsning en RS232 interface ?

 

Jeg har ennå ikke sett dette, men det kommer kanskje ?

Link to post
Share on other sites

De virker slik at de på faste intervall, f.eks. hvert sekund, sender ut posisjon, fart, kurs, satelittstatus +++ i NMEA format. Alle kartprogram (bortsett fra noen demoversjoner) tar i mot NMEA. En kan utmerket godt bruke Oziexplorer, Seaclear eller annen gratis programvare sammen med disse GPSene. NMEA er tekstbasert og en kan se data som sendes fra GPSen i f.eks. Hyperterminal.

 

Regner med at der følger med et eller annet konfigureringsverktøy når en kjøper disse men det kan også være at de konfigureres vha. et standard terminalprogram.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på om linken fungere http://www.idedata.no/indeks.asp?Page=nyhe...icle.asp?ID=479

slik at jeg i tilegg klipper ut noe fra www.idedata.no

 

"TeleType co. har begynt å levre en ny PCMCIA-basert GPS laget spesiellt for iPAQ. "

 

Dette er ikke noen spesielt billig løsning. jeg vil heller akseptere noen kabler eks.usb.

 

Sjekk også denne http://www.mightygps.com/pcmciacard.htm

 

Men et bra utgangspunkt får å ha nok lesestoff om GPS er http://joe.mehaffey.com  

 

Her finner du også linker til SW "i bøtter og spann  :yesnod: "

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Er det noen som har testet GPS som går direkte på USB porten, og som også har strømforsyningen sin herfra? Ser Clas Ohlson og Geminav har denne typen til ca 1000 kr.

Jeg er i ferd med å sette sammen et opplegg hvor bl.a. USB GPS mottager fra Elfa inngår. Regner med å teste det i løpet av jula, så over nyttår regner jeg med å kunne si mer rundt dette. Det jeg kan si foreløpig, er at ut fra de kommentarene jeg har sett i ulike fora på nettet, kan det virke som Elfa sin er et bra valg rent ytelsesmessig, i tillegg til at denne også er billigst.
Link to post
Share on other sites

Det jeg kan si foreløpig, er at ut fra de kommentarene jeg har sett i ulike fora på nettet, kan det virke som Elfa sin er et bra valg rent ytelsesmessig, i tillegg til at denne også er billigst.

Hei.

 

Enig med deg Dilla, og prisen hos elfa er faktisk ikke mer enn kr. 720,-  Men OBS, ingen av disse GPS'ene er EGNOS klare. Så dere må nøye dere med en nøyaktighet på sånn cirka 5 - 10m, mot 3 - 5m med EGNOS som kommer i full drift 2/3 kvartal 2004.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Antar at dere snakker om en enkel GPS-mottaker uten display og som ikke fungerer individuelt uten tilkobling til PC. Vurderte selv en slik for en stund siden da jeg skulle anskaffe GPS og bærbar PC for bruk i båt. Valget falt imidlertid på en Garmin 12. Det har jeg aldri angret på. PC'en tar jeg kun med meg i båten de gangene jeg skal på lengre turer eller i ukjent farvann. Stort sett kun noen få ganger i året. GPS'en har jeg imidlertid med meg hver gang. Den gir grei informasjon om fart, distanse, posisjon, ruter, kurs m.m. Hadde jeg hatt kun den enkle GPS-mottakeren så hadde jeg måtte rigge til PC'en hver gang. GPS'en kan også være kjekk å bruke ellers på jaktturer og fjellturer hvor man ikke kan drasse på en bærbar PC.

Link to post
Share on other sites

Men OBS, ingen av disse GPS'ene er EGNOS klare. Så dere må nøye dere med en nøyaktighet på sånn cirka 5 - 10m, mot 3 - 5m med EGNOS som kommer i full drift 2/3 kvartal 2004.

Her har du et viktig poeng som har gått en newbie som meg hus forbi. Det kommer selvsagt ann på hvilke krav man stiller og da. For egen del er det bare for å utforske litt. Hvis jeg finner ut at GPS er noe for meg, kommer jeg nok til å anskaffe en dedikert GPS enhet med display jeg også, og ha PC'n som backup/plotter. Vi får håpe at disse USB GPS'ene kommer med EGNOS også etter hvert.
Link to post
Share on other sites

Har diskutert løsningen med GPS via USB kontra via COM port ned flere og de fleste velger den siste løsningen.

Hovedgrunnen til dette valget er at en da får en GPS som kan brukes til andre ting enn å bare være koblet til en PC.

Dersom PC eller plotteprogram slutter å virke har en fremdeles et ekstra navigasjonshjelpemiddel.

 

Eneste minuset jeg kan se med løsningen via COM porten er at da må en skaffe strøm til GPS fra båtens 12V anlegg.

 

Bruker  selv PC som kartplotter, denne får NMEA signaler via COM port. Skal jeg navigere på steder jeg er lite kjent eller i dårlig sikt spanderer jeg litt tid før avgang til å legge inn en del viktige waypoints på GPS som en backup.

Har enda ikke opplevd at PC svikter som navigasjonshjelpemiddel, selv etter flere turer i ganske mye sjø.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Til opplysning, kan Elfa sin GPS til kr.720,- også leveres for serieport.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik GPS mottaker som er koblet rett i com porten. Kjøpte rett fra statene ca 700,-

Jeg var oppegående med et kartprogram på null time.

Jeg har også en vanlig gps som jeg prøvde å koble mot den bærbare men makan til ball. Prøvde mer eller mindre i 2 dager så gav jeg opp. Jeg tror en må være dataingeniør for å få en vanlig GPS til å snakke med en PC. Ingen dokumenasjon fulgte med Garminen som fortalte hvordan jeg skulle koble den til PC.

Den lille mottakeren er helt suveren.

Om nøyaktigheten er 5 eller 10 er helt uvesentlig du skal vel ikke kjøre etter kartplotter helt til brygga.

Kan anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Først kan jeg fortelle at her i Rio de Janeiro, er alt båtutstyr svindyrt,  så om noen skal hit en dag så er det ingen grunn til å glede seg over det, men det er jo mye annet her som er spennede...

Så tilbake til GPS.

Det er en svært viktig informasjon som ikke er tilgjengelig på serie/USB gps'er og det er satelittposisjonene. Ser av tidligere innlegg, at det snakkes om så og så mange meters nøyaktighet. Husk dette er innenfor ett eller annet prosentvis tidsrom, og kan gjerne være fra 95 til 99% av tiden, alt etter motakerens kvalitet. En annen ting er at om en går inn i en fjord eller får andre skygger eller refleksjoner vil man også kunne miste eller få dårligere posisjonsdata. Det er nettop nå det er viktig at en har mulighet for å følge med på geometrien på satelittene. Har dere forresten tenkt over hva det vil si at en mottager har så og så stor nøaktighet innenfor f.eks 95% av tiden. Jo selfølgelig betyr det at GPS'en ikke har sin oppgitte nøyaktiget i ca en time av døgnet, det betyr igjen at vi ikke snakker om 3 m, men kanskje 30 eller 300 m for den slags skyld. Men du vet ingen ting om når den feiler, kanskje 1 minutt nå og da som fordeler seg jevnt utover døgnet. Det er da satelittgeometrien kommer inn og faktisk gir en veldig god indikasjon på om du kan stole på GPS'en

Link to post
Share on other sites

Det er en svært viktig informasjon som ikke er tilgjengelig på serie/USB gps'er og det er satelittposisjonene.

Hei.

 

Ååå, ikke det? Tar en f.eks Elfa sine GPS'er, GM305 og GM307 for henholdsvis serie og USB, sender begge setningen $GPGSV. Denne setningen inneholder både azimuth, elivasjon og signal/støyforhold for satellitter i bruk. Da er det opp til kartprogrammet på PC'en/plotteren og disse opplysningene brukes. På min Chart Master 11CVS+ kan jeg se både stolpediagram og himmelplott over satellittene. Så hva skal jeg da med display på GPS'en? Vel, skulle plotteren svikte, har jeg min gamle Garmin 75 i reserve.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

 

Hvorfor bruker du ikke din Garmin 75 som signalkilde til din plotter?

Hei.

 

Fordi det fulgte med topp moderne 12 kanals EGNOS GPS til plotteren.

 

Garminen er OK nok den, med DGPS tilkoblet, men den er kun 8 kanal (egentlig nok) og så er den jo fra -94 da! Men som sagt, den kommer til å stå ved siden av plotteren i båten. Da kan jeg bruke 100% av plotterskjermen til kart, og lese hastighet og retning pluss posisjon fra Garminen. Og skulle den nye GPS'en svikte, er det bare å gå inn i menyen for plotteren og be den bruke Garminen som står koblet opp mot plotteren den og. Jeg burde være godt sikret. Kan til og med raskt koble autopiloten over fra plotteren til Garminen.

 

Så mulighetene er store.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brukte sjølv, gps fra Clas Ohlsson tilkoplet USB på tur fra Ålesund til Bergen i sommer sammen med c-map, for meg fungerte den helt fint. Liten feilmargin, dette sjekket jeg flere ganger i forhold til staker etc. Hjemme i kjent farvann foretrekker jeg papirkart og ikke for mye pc-titting.

semi :diving

Link to post
Share on other sites

dersom man vil ha en gps med display, er det da likgyldig kor gammel den er, bare den har datatilkobling? Er det noe som gjør dei nyeste (utenom at dei fleste er EGNOS- klare) modellene betre enn dei andre?

 

Har tenk å instalere pc med gps, men ønsker en gps med display. I staden for å kjøpe en ny til ca 3000,- vurderer eg å kjøpe en rimelig brukt. Er dette fornuftig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...