Jump to content

GPS for PC


Per

Recommended Posts

Hei Lars,

 

Fikk ikke svart deg tidligere, skjønner ikke hva som skjedde men ble kastet ut av båtplassen mens jeg var i Rio og kom ikke inn igjen, men her i Norge går det bra.

 

Klippet fra ditt svar:

"Ååå, ikke det? Tar en f.eks Elfa sine GPS'er, GM305 og GM307 for henholdsvis serie og USB, sender begge setningen $GPGSV. Denne setningen inneholder både azimuth, elivasjon og signal/støyforhold for satellitter i bruk. Da er det opp til kartprogrammet på PC'en/plotteren og disse opplysningene brukes. På min Chart Master 11CVS+ kan jeg se både stolpediagram og himmelplott over satellittene."

 

Må bare bøye meg i støvet for hva du klarer å hoste opp. Meget bra og lærerikt.  På den annen side er det vel ikke vanlig at kartprogrammene bruker dette telegrammet.

Link to post
Share on other sites

. . .sender setningen $GPGSV. Denne setningen inneholder både azimuth, elivasjon og signal/støyforhold for satellitter i bruk. . . . .På den annen side er det vel ikke vanlig at kartprogrammene bruker dette telegrammet.

Si det du, det kan jeg ikke svare på da jeg kun har hatt plottere, og selv den gamle Cetrek plotteren kunne vise satellitt konfigurasjonen. Men vil gjette, uten å vite altså, at kartprogrammer for PC også bruker denne setningen. Det er det eneste som kartprogrammet har for å vurdere om data fra GPS'en er gode nok til å brukes.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...