Jump to content

Bilde av KNM JO på grunn for noen år siden

-morten-

Recommended Posts

Bra kamuflasje JBA. Vi lå kamuflert med en MTB ved et berg en gang, inne i Varangerfjorden, det var i den kalde krigs dager. En sjøsame kom roende. Han begynte å virre med hodet da han nærmet seg oss, hørte antagelig hjelpemotoren som gikk, men så ikke noe for vi var svært godt kamuflert. Plutselig hev han seg på årene og fossrodde innover fjorden. Hva han tenkte vet ikke jeg, men vi hadde nok litt moro av det.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/N-kan-sivile-kjpe-marinebase-6723298.html

Da var Marinebasen Olavs vern tilsalgs! Her var vi stasjonert 6 stykk MTB`er og noen ubåter. Det er en diger port inn i fjellet som er delvis skjult! sikkelig james bond stemning å kjøre inn der, hehe. Herlig lyd når vi fyrte opp MTU`ene inni der! Anlegget har masse rom og spesialverksteder for våpen osv. Tenk at staten selger dette!! Helt ufattelig. Dette må ha stor verdi og kan brukes til mye samfunsnyttige ting!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dette må ha stor verdi og kan brukes til mye samfunsnyttige ting!

Nok et eksempel på nedbygging av militære strategiske innstallasjoner, har virkelig "verdenssituasjonen" endret seg i den grad at slike milliardinvesteringer, ikke har livets rett lengre??

Haakonsvern neste??

Herre, tilgi dem for de vet ikke hva de gjør....!

Jaja alt nærforsvar er i ferd med å forsvinne.. nå gjelder bare flykrig, om dem bestemmer seg for type fly da, og kommer med den rette prisen hehe.. det blir misilstyrte forsvar og kampfly i fremtiden.. Aner ikke hva fregattene skal gjøre langs vår norskekyst.. og dem nye super hightech MTB`ene har jo utkonkuret seg selv og ligger stort sett til kai i Håkons vern..

Mulig vår trening på MTB var helt på jordet og helt unyttig, men du verden det var en fin tid der jeg lærte masse om båt og sjømanskap, og det var morro å leke indianer og cowboy i trange sund og fjorder, snike seg innpå en fiende. Den tiden er forbi! Snart er det bare oss gamle nostalgikere som husker de flotte MTB`ene, som nå er blit til opptenningsved og spiker!

Teknologien mann, teknologien...det er droner og virus som gjelder i framtiden.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 11 måneder senere...

Fin den første Videoen! Hadde verva meg glatt til å være med om dette hadde vært aktuelt da jeg var inne! Synd det ikke viser hvordan dem går i grov sjø!

• 12 år senere...
1 minute ago, tørrtorsk said:

Oi, dette var en gammel tråd som dukket opp øverst i søket på duckduckgo... 

Gode minner, stod på toppdekk da KNM Jo gikk på grunn. Satt ute da vi avfyrte torpedo og pingvinene i videoen linket i tråden. 

Gode tider!

For en båtinteressert var tjenesten ombord på MTB helt perfekt! jeg lærete både navigasjon og sjømanskap der! var på mange fine plasser langs hele kysten! 

Farco skrev On 10.12.2011 at 0.22:

Jeg vet ikke om dette har relevans, men jeg prøver meg:

Min far var visstnok sjef for en MTB skvadron få år etter krigen.

Slik jeg husker det han fortalte, hadde de 4 x 1100 HK Rolls-Royce bensinmotorer, som gikk mer eller mindre på fri eksos. (Kan det ha vært "Nasty" klassen?)

På en øvelse i Telemarksvassdragene medførte dette noe komplikasjoner i flokken til Dagros når 5 fartøyer fyra opp samtidig klokka 1/2 5 om morgenen med litt pådrag. Etter sigende sto møkkspruten flere meter, og jura slang "veggimellom". Bøndene fikk fete kompensajsoner fra Sjøforsvaret.

Det kunne visst være en utfordring å manøvrere til kai, da innkobling/utkobling hadde en viss forsinkelse, slik at når motorene først koblet inn, hadde båtene 10 knop innen gearene koblet ut.

Men ifølge gammern: Moro var det!

Får jeg "ånden" over meg, skal jeg scanne noen bilder og legge ut. Men som sagt, er vel dette rimelig OT, da denne tråden skal handle om KNM JO.

Her har mener jeg du har nasty klassen 

Jeg kjenner ikke historien til disse klassene eksakt men, de norske MTB'ene med bensinmotorer var de som senket mest fartøyer under krigen, og var stasjonert på Shetland. de hadde med seg små bokser i metall med bensin som de bare kasta på sjøen.

disse finerbåtene gjorde vel opp mot 45 knop. De siste trebåtene hadde  Napier Deltic 18 syl dieselmotorer boxer ned to sylynderrekker og tre veivakslinger, tannhjulsdrevet!! 

Tror det var Rapp klasse som hadde bensinmotorer. Nasty ble jo konstruert av Linge og det var han som fikk ideen med dieselmotorer etter å ha lest om Deltic

-morten- skrev On 20.12.2011 at 8.30:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/N-kan-sivile-kjpe-marinebase-6723298.html

Da var Marinebasen Olavs vern tilsalgs! Her var vi stasjonert 6 stykk MTB`er og noen ubåter. Det er en diger port inn i fjellet som er delvis skjult! sikkelig james bond stemning å kjøre inn der, hehe. Herlig lyd når vi fyrte opp MTU`ene inni der! Anlegget har masse rom og spesialverksteder for våpen osv. Tenk at staten selger dette!! Helt ufattelig. Dette må ha stor verdi og kan brukes til mye samfunsnyttige ting!

På tide å kjøpe tilbake kanskje.

18 minutes ago, Gullfisk said:

På tide å kjøpe tilbake kanskje.

Høyst aktuelt nå igjen ja, går mot usikkerheter og ny kald krig!

-morten- skrev for 6 timer siden:

Jeg kjenner ikke historien til disse klassene eksakt men, de norske MTB'ene med bensinmotorer var de som senket mest fartøyer under krigen, og var stasjonert på Shetland. de hadde med seg små bokser i metall med bensin som de bare kasta på sjøen.

disse finerbåtene gjorde vel opp mot 45 knop. 

Fairmile D klasse i følge forsvaret sin hjemmeside 

1939 ble det besluttet at Norge skulle anskaffe 8 MTB-er fra England. Av disse rekvirerte britene 6, og Norge fikk kun overlevert 2. I løpet av krigen disponerte vi ulike britiskproduserte MTB-er, men de fleste var av Fairmile D-klassen. Båtene som opererte ut fra Shetland, ble omtalt som “Shetlandsavdelingen”. Fra 1942-1945 gjennomførte de 159 oppdrag langs norskekysten, og senket eller ødela nesten 130 000 tonn skipstonnasje. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...