Jump to content

Bilde av KNM JO på grunn for noen år siden


-morten-

Recommended Posts

Stemmer det, Westamarin, eller Westermoen, i Alta bygde noe ettersom det fulgte med litt penger fra staten i distrikspolitiske tiltak. Det var ettersigende ikke lett å få folk på jobb der oppe i sommermånedene...laksefiske i Altaelva...:)

Jeg jobbet i Alta i 2006. En dag jeg kjøre nede ved havna så jeg en kjent logo på en produksjonshall. Jaggu var det ikke en falmet rød og blå logo fra Westamarin som symboliserte et katamaranskrog.

 

Min far jobbet for Westamarin fra tidlig 70-tallet til -90. Hauk-klassen har jeg hørt om i alle år.

På det der "Wikipedia" er det mye å lese om man søker på sentrale ord.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da gikk den nok med lite fuel og kansje mere turtal.. vi gikk stort sett mellom 30-32 på 1650omdr. MTU `ene var fantastiske. det var direkte utveksling så den gjorde 10-12knop på tomgang ca750. Vi hadde aldrig motorproblemer, men så ble det jo passa på under opp og nedkjøring da. basisodellen av denne MTU`en var på ca 1000HK men ved hjelp av gigantiske turboer og ladeluftkjølere ble dem oppjustert til 3600HK. Det står det respekt av og det er det få motorkonstruksjoner som takler hehe. Men dem er jo ikke direkte miljøvennlige og det er grov teknologi 800-900 l i timen på bege til sammen, med hjelpiser rekna vi med 1000 l i timen

 

jeg var på KNM ravn og så KNM skarv( byttet båt etter noen mnd,KNM ravn skulle på full sjau)24 skvadron. vi hadde KNM ravn opp i 37 knop på første test tur :thumbsup: den gikk bra.

husket ikke årstallet

KNM Jo var en av 24 Skvadron da

 

Til Christensen: kan godt hende vi møttes da ja! det var Håvard Flønes som var trikker på Ravn. Om du husker.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vi fikk motorhavari på sørlandet og gikk den lange veien hjem til Haakonsvern på en maskin, 12 knop mener jeg vi lå på da. Koblet man inn maskin nummer 2 på tomgang økte farten til 13 om jeg husker rett.

Det var godt å se maskingjengen jobbe hele helgen mens vi andre gikk på byen, jaggu hadde ikke de sittet på ræven i maskin kontroll lenge uten å gjøre annet enn å kvittere og notere :drink:

Link to post
Share on other sites

Men dem var enkle å håndtere i 30 knop og middels bølger, i grov sjø ble det jo en del giring når forskipet skar inn i en bølge. men om bølgene ikke var mer enn 3-4M rett forfra skar den igjennom som smør

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hærlige båter med åpen bro og greier!! måtte ha vært sikkelig spennende å være på en av disse! Var vel ikke helt frie for hekksjø dem heller kan jeg tenke meg hehe. KNM JO er ikke KB, men Hauk klasse

 

stegg_1.jpeg

Fikk litt flashback fra gamle dager ved synet av kanonbåten på skjæret. :clap:

Var Cox ombord en av de skikkelige MTB-ene , KNM "STEGG" (P-348 ) 21.Skv 74-75.

Legger ved et bilde av Stegg i full fart i Sognefjorden med undertegnede ved roret . :flag:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hærlige båter med åpen bro og greier!! måtte ha vært sikkelig spennende å være på en av disse! Var vel ikke helt frie for hekksjø dem heller kan jeg tenke meg hehe. KNM JO er ikke KB, men Hauk klasse

 

Jepp, var skikkelig artig å være rormann ombord "flisene" (som trebåtene ble kalt).

Over Stadthavet i stiv kuling fyltes rorhuset med sjø flere ganger, måtte åpne døra ut akterover for å lense :thumbsup:

Man kunne ikke ha "Hooden" (Pleksiglasstaket) over for da så manså altfor lite , derfor skylte sjøen rett som det var over oss, og vi sto i sjø til knærne ...

Ellers så var det skikkelig artig å surfe på bølgene med dem (særlig på vei inn fra skyting ute ved Marstein ) .

Sjefen sa bestandig til meg at "du vet hvor vi skal , styr som du vil til vi kommer dit .

Farta kunne variere fra 7 mil opp bølgene til rundt 30 mil oppå og nedover på andre siden :flag:

Viktig å kunne styre slik at man lå oppå kanten av bølgene lengst mulig .

Gikk rykter om at en båt hadde styrt rett frem over ei stor bølge og gått rett inn i neste i full fart, med store ødeleggelser.

 

Men å ligge stille på lur under øvelse i rundt 20 minus på Finnmarkskysten var slett ikke artig ;)

Hadde vi ikke hatt reinskinn å legge i dørken i rorhuset da , så hadde vi nok forfryst både det ene og det andre ......

 

Hekksjø ja,ikke helt fritt for det ,men vi prøvde jo å være "forsiktige".

Var mange som utnytta at vi hdde gått forbi og sendte erstatningskrav til marinen for knuste båter og brygger .

Link to post
Share on other sites

Vi på 1. Mr skvadron ble mobbet av MTB gutta for tiden vi brukte til N.Norge på tokt.

MTB'ene var jo der på no time... Mens vi brukte gjerne en uke eller mere...

 

MEN.. hvem fikk mest FA :confused: :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Njaaaa, veit vel ikke om effektuttaket av den tidlige generasjonen var helt heldig, ombord hos oss hadde vi en egen versjon av Prima Veras "Å fjerne brukne ribben" vår låt mere som "å skifte sprekte topper..." tror vi skiftet 5-6 topper på de månedene jeg var ombord, (9??). De nyere Haukene hadde fått kraftigere topper så de blåste sylinderforinger istedet! Husker jeg ble imponert over motorene, 6 ventiler pr sylinder, kamdrevne injektorer, underspylte stempler osv! men de fikk juling også da! vi hadde full pinne til sykehus med en kollega som hadde skadet seg under mann over bord øvelse! Da gikk det unna!

Kan jo forøvrig nevne at vi trente på å slepe i gang motorene!! Ikke mange som tror på den!! hehe.

 

Husker godt skipssjef Eikanger annonserte på pa systemet: Slepeøvelsen med KNM Hvass utgår....... Vi drar på Sachen og spiser is!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det går også en historie om en ku som dauet etter en mtb som kjørte på grunn, men veldig mange påstår det er en røverhistorie.

 

Denne historien skal stemme den. Skipsjefen var vistnok langt fra edru også. Vedkommende skipssjef hadde tatt intercomen etter sammenstøtet med kua han drepte og sagt: dette innebærer ikke landlov gutter! :lol:

 

Han ble degradert og sendt på land, og var satt til å jobbe på våpenlageret på Madlamoen med å dele ut ag3 til rekruttene osv. :giggle: Han var der i hvertfall i 88 når jeg var inne til førstegangstjeneste. :flag:

 

Dennw historien ble også bekreftet av mine skipsofiserer på skuta jeg tjenestgjorde i.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Det med den kua,vi hørte at han hadde skutt kua med kanon,det var en ting det som fikk han til våpenbua på Madla hørte vi at han hadde skutt skorsteinen av en russisk fiskebåt ,med litt for mange antenner i med et tilfeldig motor havari inne i øvelse område. Det ble sagt at var den egentlige grunnen til omplasseringen.

Ellers så hadde jeg mine første mnd på Knm Snøgg P 980 da den skulle inn til omtrekking mønstra vi på Knm Tjeld

P 989 som da var helt ny. Vi gikk i fra Bodø og ned til Bergen med snøgg og byttet båt og gikk så opp igjen.

dette var i året 1979 på 21tkb skvadron min jobb ombord var torpedomann med sjøvakter som ror og utkikk.

Det var et uforglemmelig år. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke overbevist :lol:

Ikke jeg heller. For vi fikk versjonen hvor kua var en hest som døde når MTB gikk så hardt i plankekaien et sted i Nordnorge at kaien raste sammen og hesten ble drept. Tror nok det er en vandrehistorie :wflag: . Men også i vår versjon var det sinnataggen på våpenbua på Madla som var skipssjef!

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig at en av de gamle "treflisene" ble kjørt under vann . Husker ikke hvilken det var, men vi på KNM Hai i 21. MTB lå ved siden av den uheldige, og de som var på brua så at han fikk baugen under og skar ned. Det var vist bare antennene som var over vann da den stoppet. Uhellet skjedde på Finnmarkskysten i 1971/72 på vei østover i med-sjø og meget god fart. Det viste seg at den fungerte dårlig som ubåt. En del utstyr på dekk , blant annet ammunisjons-kasser ble flenget av, og overbygget i glassfiberbelagt finer ble slått inn. Det var personskader, men så vidt jeg husker ikke alvorlige. Båtene var Tjeld klasse, også kjent som Nasty type, de hadde Napier Deltic motorer av en noe sær konstruksjon. Har egentlig mange gode minner fra tiden på "Hai", var maskinist ombord i ett år.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke overbevist :lol:

 

 

Ikke jeg heller. For vi fikk versjonen hvor kua var en hest som døde når MTB gikk så hardt i plankekaien et sted i Nordnorge at kaien raste sammen og hesten ble drept. Tror nok det er en vandrehistorie :wflag: . Men også i vår versjon var det sinnataggen på våpenbua på Madla som var skipssjef!

Fikk også servert denne historien på Madla, men ingen i MTB-våpenet bekreftet den...historien er jo god da :thumbsup: (og "kongen" i våpenbua var jo en skikkelig suring)

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Når jeg kom på Madla hadde jeg allerede hatt flere år på Haakonsvern så jeg var en av de som fortalte røverhistorier der nede :lol: Mange fryktet at Haakonsvern var like streng som Madla når det gjaldt hilsing og antrekk osv. Når de så spurte meg kunne jeg røpe at det var mye mye strengere på Haakonsvern :saint:

Husker spesiellt den første frihelgen fra Haakonsvern etter at vi havnet på mtb. Vi var på vei opp i porten og de andre menige lurte på om man måtte be portvakten (mpen) om å få "gå i land". Jada bekreftet jeg, dette er akkurat som på Madla svarte jeg. Så sendte jeg hele gjengen mot portvakten og mens de står der i rett og hilser får de øye på meg i glasset der jeg går rett ut porten på motsatt side. De var litt småsur da :cool:

Link to post
Share on other sites

Forsvaret er vel selve arnestedet for røverhistorier.

Hadde vi lagt i sammen alle som påstår å ha skrevet TS på stormpanser, måtte vi ha rimelig mange i starten, siden det ligger en SP i hver eneste myr i kongeriket...

 

Alle kjenner han som ikke orket å gå ut av lagsteltet midtvinters for å slå lens. Han bare tok ladegrep på AG'en, stakk løpet ut gjennom duken og pissa i kammeret. Så slo sluttstykket fram. Varierer dog hvilket sykehus han havnet på...

 

Og så var det han som..... husker vi hadde mange artige kvelder rundt bordet i kaserna når den ene historien toppet den andre. Og det var bestandig en til som hadde hørt om det og kunne bekrefte sannhetsgehalten hos fortelleren.. :cool:

 

Ingeniørvåpenet på Skjold, 85/86... :cool:

Link to post
Share on other sites

 

Slik jeg husker det han fortalte, hadde de 4 x 1100 HK Rolls-Royce bensinmotorer, som gikk mer eller mindre på fri eksos. (Kan det ha vært "Nasty" klassen?)

 

"Nasty"..egentlig Tjeld-klassen var det nok ikke. Men jeg husker disse båtene, de lå i opplag på Vealøs ved Horten da jeg gikk på Deltic-kurs der i 1965. Hva denne klassen heter husker jeg ikke, men de var rimelig skummele med sine store bensinmotorene..flytende bomber kalte noen det. Vet ikke om det er riktig, men det ble fortalt at en gikk i luften ned i Tyskland?

 

Tjeld klassen var utstyrt med to Naper-Deltic dieselmotorer, geniale men "følsomme", som hadde fortjent å bli videreutviklet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble i hvertfal veldig fasinert over disse Deltic' ene da jeg leste om dem for noen år siden! Virker jo som om løsningen er perfekt for lette båter med begrenset plass! Torpedobåter og patrol båter er jo som kjendt vektømfindlige! Nå er det jo så klart hightech Skjold klasse som gjelder, men dem har jo utkonkurert seg selv og ligger vel stort sett til kai!

 

"Nasty"..egentlig Tjeld-klassen var det nok ikke. Men jeg husker disse båtene, de lå i opplag på Vealøs ved Horten da jeg gikk på Deltic-kurs der i 1965. Hva denne klassen heter husker jeg ikke, men de var rimelig skummele med sine store bensinmotorene..flytende bomber kalte noen det. Vet ikke om det er riktig, men det ble fortalt at en gikk i luften ned i Tyskland?

 

Tjeld klassen var utstyrt med to Naper-Deltic dieselmotorer, geniale men "følsomme", som hadde fortjent å bli videreutviklet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja, men litt "følsomme".

Litt om MTB/KB: Tjeld klassen ble konstruert av Jan Herman Linge også konstruktør av alle fritidsbåter med "ling" i navnet. Tjeld-klassen ble bygd i Mandal ved Båtservice Verft. Amerikanerne bygget også noen på linsens. Disse ble også brukt i Vietnamkrigen under betegnelsen "Nasty".

Kanonbåtene KB Stormklassen ble konstruert av marinemannen Hendriksen. De kom på 60-tallet og Stormklassen (modifisert) var også basis for den nye Hauk-klassen MTBer som avløste Tjeld-klassen.

Hendriksen (kapteinlt.?) var bl.a. oppfinner av "Hendriksens hatt", en paraplylignende sak for å tette hull i skrog (derom en var så heldig at granaten ikke gikk av).

 

På Haakonsvern i min tid vandret det fremdels rundt noen krigsveteraner fra MTB-våpenet. En av disse fortalte at de fikk en treff i maskinrommet et av heldigvis en kald granat som knuste oljefiltret. Dette var på tur over Nordsjøen. Men heldigvis hadde de ett tomt pølsespann som de trakk over filtret så det gikk bare bra, men hadde det ikke vært tomt så.....?

Link to post
Share on other sites

Var selv en snartur ombord i en av disse med bensinmotor (Pachard V12)som lå i opplag på land i Vealøs så sent som i 1969. Mener de tilhørte Elco eller Rapp-klassen.

 

Litt om motorene (Packard og Deltic) på denne linken: http://sandefjordskip.18.forumer.com/a/mtb-motor_post1136-.html

 

og denne: http://www.pt-boat.com/packard/packard.html

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...