Jump to content

Bilde av KNM JO på grunn for noen år siden


-morten-

Recommended Posts

erle.jpg

 

valjo.jpg

 

postet et inlegg på kystvakta 2011! husker det nå når jeg så bildet at det var KNM JO som gikk på grunn sikkelig ja hehe! kjendte igjen fassongen på baugen på det bildet der den lå på dekk på Valkyryen! Det er forøverig helt vanlig å sveise fast enheter på dekket av suplaybåter ved en seafastening.

Mimrer stadig over tiden på MTB, nå er dem desverre blitt spiker!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Båtene har vel ikke vært så bra som dem var når de ble hugget. Ble en hastesak å bli kvitt dem av forsvarets ledelse.

Alle motorene var blokkene modifisert for å stabilisere foringene etter årelang slitasje. Nytt KKI (Komando, kontroll, iledningsystem) Siden båtene ble tatt ut har vi hatt MTB besetninger som har gått på vent til Skjoldklassen skulle leveres. Disse har pendlet til Mandal samt tettet hull i besetningene på de nye fregattene.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på KNM RAVN 22.sqd hovedstasjonert i Tromsø på Olavs vern 95-96. Vi hadde dokk inne i fjellet 6 MTB`er og noen ubåter. Hærlig lyd på MTU' ene når dem ble fyra opp! Hadde en veldig fin tjeneste der jeg lærte sikkelig sjømanskap og navigasjon som jeg har tatt med meg videre! Vi gikk opp og ned hele norske kysten og mange av ledene spessielt nordover kjenner jeg godt. Jeg stod mye til rors. spessielt i dårlig vær da dem andre ble sjøsyke hehe. i Troms og Finnmark var det ikke bestandig blikkstille på vinteren nei hehe. Frode Orseth var cox Gunnar Heløe sjef og Tore Wangsfjord NK. Mine oppgaver ombord var artilerist på L70 og Mistral. Rormann og utkikk. var Landmann, så jeg var først på land dem fleste stedene rundt om. Vi hadde ansvarsområder ombord og mine var akter pigg, For pigg og badet for dem menige forrut. Lærerik og fin tid, og vi var alle en kompisgjeng uansett militær grad.

 

Til M/S Kobben, Hvilke tre er det som flyter på Olavsvern ennå da? er du sikker på at det er Hauk!? Trodde alle var hugget opp. Fikk nesten tårer i øynene første gang jeg så bildene! tenk så mye historie minner som bare blir resirkulert i spiker. Var du på Ubåt etter som du har navnet kobben?

 

Når tid var du på MTB Morten?

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

mente så klart Håkonsvern hehe. det lå noen gamle der i 95-96 men det var ikke storm/hauk. Den omstridte KNM KVIKK lå der. Var der ved flere anledninger. Traff kronprins Håkon der også han var NK på KNM FALK. Vi skjøt på dem i en øvelse husker jeg.. altså ikke med skarpt....

 

Pettersand:KB`ene var kule vi hadde tre KB og tre Hauk i 22 sqd da. Var kraftig kanon i to etasjer. 12 tonns rekyl på løpet på 76mm til KB`n L70 40mm vi hadde på Hauk, ble bare kulespruter i forhold. Skyting var ganske morro, men pussing av kanon var ikke fult så morro! måtte pusse kanon en sommerkveld i Arendalspollen en gang hehe

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Pussing av kanon var kjempekjekt synes jeg, særlig siden jeg hadde radiotjeneste ombord :giggle:

Hadde alltid noe viktig papirarbeid spart opp til hovisen, coxen hadde jo ikke lov å lese papirene så han visste jo ikke at det kun var de 3 øverste arkene som skulle behandles :saint:

Vi hadde også kanonbåten Skudd siste året den var i tjeneste, har en hylse hjemme fra den.

Link to post
Share on other sites

Hehe ja dere slapp unna kanonpussing ja.. kan se om jeg får til å scanne noen bilder jeg har fra tiden på KNM RAVN.. Hadde ikke digitalt kamera på den tiden.. hadde heller ikke mobil hehe

 

Pussing av kanon var kjempekjekt synes jeg, særlig siden jeg hadde radiotjeneste ombord :giggle:

Hadde alltid noe viktig papirarbeid spart opp til hovisen, coxen hadde jo ikke lov å lese papirene så han visste jo ikke at det kun var de 3 øverste arkene som skulle behandles :saint:

Vi hadde også kanonbåten Skudd siste året den var i tjeneste, har en hylse hjemme fra den.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Til Morten:

2 av mtb'ene er malt i den lyse kamo'en, nr 3 er malt vanlig grønn. Navn er jeg usikker på.

Men noe av utstyret fra superhauk er benytta på de nye fartøyene til SHV Reine klassen..

Neida, var svabergindianer KA 9004 Grøtsund fort. Grunnen til at skuta mi heter kobben, er at den minte om en ubåt der den hang i fortøyningene etter sjøsetting.. Kun deler av overbygget over vannflata.. :lipseal:

Redigert av M/S Kobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var på KNM RAVN 22.sqd hovedstasjonert i Tromsø på Olavs vern 95-96.

Da kan det hende vi har møttes! Var trikker på "Steil" (Feil:)26sq 95-96, var på besøk i Tromsø i januar, Vår skvadron var opplæringsskvadron for befal og i nord var vi på sjefskurs! Beste turen vi hadde var definitivt 3 uker på sørlandet/østlandet i Juni! Masse deilig grillings på akterdekk og svalestup fra "Hosa-domen"

De gamle som lå på Haakonsvern i 95-96 var vel "Snøgg" klassen?? Finfin tid, og MTUène lagde herlig lyd, her snakker vi SKIKKELIG "Smoke on the water" :)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Husker de ble hugget opp på Norskrap på Hanøytangen... Her er bilder og repotasje om da de ble hugget, på bildene ser maskinrommet nytt ut...

....og på et av bildene ser vi sjefsopphøggern sjøl, nemlig vår egen "Jorg1" med Jørgen skrevet i panna på hjelmen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om dette har relevans, men jeg prøver meg:

 

Min far var visstnok sjef for en MTB skvadron få år etter krigen.

 

Slik jeg husker det han fortalte, hadde de 4 x 1100 HK Rolls-Royce bensinmotorer, som gikk mer eller mindre på fri eksos. (Kan det ha vært "Nasty" klassen?)

 

På en øvelse i Telemarksvassdragene medførte dette noe komplikasjoner i flokken til Dagros når 5 fartøyer fyra opp samtidig klokka 1/2 5 om morgenen med litt pådrag. Etter sigende sto møkkspruten flere meter, og jura slang "veggimellom". Bøndene fikk fete kompensajsoner fra Sjøforsvaret.

 

Det kunne visst være en utfordring å manøvrere til kai, da innkobling/utkobling hadde en viss forsinkelse, slik at når motorene først koblet inn, hadde båtene 10 knop innen gearene koblet ut.

 

Men ifølge gammern: Moro var det!

 

Får jeg "ånden" over meg, skal jeg scanne noen bilder og legge ut. Men som sagt, er vel dette rimelig OT, da denne tråden skal handle om KNM JO.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...