Jump to content

Prosjekt: D4 260 i en Fjord Weekender21


Hardball

Recommended Posts

Søk litt innpå her. Du er ikke første som ønsker å putte diesel i en så liten båt.

Lønnsomt, neppe,

får igjen investeringen, tja kommer an på hva du betaler for motoren

Jeg kunne gitt deg femti argumenter på hvorfor ikke, og andre vil sikkert gi deg det samme på hvorfor

Som du skjønner er min konklusjon, je gville ikke gjort det. Hadde gått for en nyere V8 injection. lettere motor som vil gi deg masse kraft, slik at du kjører med redusert gasspådrag i marsjfart og dermed har du besparelsen i drivstoff der.

 

Lykke til uansett valg

Link to post

Så liten båt?? Fjord 21 er mye større og bedre plassutnytta enn dagen 21 fotere! Ikke mange 21 fotere i dag som kan skilte med separat toalett og stikk kabin!Dessuten har den negativ hekk. og i forhold til dagens båter med diger badeplattform så har den i hvertfal en meter mere innvendig plass. D4 260 vil nok kle denne båten bra! Den har dyp Vbunn og er tung å få i plan så dreiemomentet og krafta fra en moderne Diesel får nok båten opp i plan like fort som en bensiner! bensinmotoren tror jeg vil bli uøkonomisk i mellomfartsområdet på denne båten

 

Søk litt innpå her. Du er ikke første som ønsker å putte diesel i en så liten båt.

Lønnsomt, neppe,

får igjen investeringen, tja kommer an på hva du betaler for motoren

Jeg kunne gitt deg femti argumenter på hvorfor ikke, og andre vil sikkert gi deg det samme på hvorfor

Som du skjønner er min konklusjon, je gville ikke gjort det. Hadde gått for en nyere V8 injection. lettere motor som vil gi deg masse kraft, slik at du kjører med redusert gasspådrag i marsjfart og dermed har du besparelsen i drivstoff der.

 

Lykke til uansett valg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Det går mange 21Weekender med gamle 6syl 165/200HK penta dette er ikke noe problem for denne båten. Kikka på en med Kad 216HK for noen år tilbake.

 

D4 veier bortimot 200kg mer enn en stål-smallblock, og bråker endel...... delepriser i en annen liga, men det er vel et annet budsjett.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Fjord 21, hadde vel i utgangspunktet AQ165/170, som er bygd på B30, Volvo sin rekkesekser. Er en lett motor i vekt det i dagens motorverden, selv om alt er stål. Noen av de hadde også B20, svært få hadde antakelig V8, som jeg vil anta er perfekt til denne båten. På denne tiden var det nesten bare amerikanerne som bygde inn V8, normennene likte best "små" motorer. Husk de ble den gang oppfattet som kraft saker, siden sammeligningen ofte var snekkemotorer.

 

Når det gjelder vekt er jeg ikke enig med morten, jeg tror båten blir baktung. Den vil få 200-250 kg mer enn f. eks en B30. Nå sier ikke trådstarter noe om hvilken motor han har der i dag, så dette vil jo da bare bli spekulasjoner.

Link to post

Jeg vet bare at det er mange vellykkede instalasjoner med Volvo 6. syl uten at jeg vet vekta på dem kontra D4.

 

Et kjapt søk på Finn, viser bilder av DC og Weekender. en med 140HK 6syl en med D3 og en 21W med nercruiser 150HK 5SYL. Se på vannlinja på bildene så ser dere at båten har god bæring akter

 

21dc.jpg

dcd3.jpg

weekend150.jpg

 

Fjord 21, hadde vel i utgangspunktet AQ165/170, som er bygd på B30, Volvo sin rekkesekser. Er en lett motor i vekt det i dagens motorverden, selv om alt er stål. Noen av de hadde også B20, svært få hadde antakelig V8, som jeg vil anta er perfekt til denne båten. På denne tiden var det nesten bare amerikanerne som bygde inn V8, normennene likte best "små" motorer. Husk de ble den gang oppfattet som kraft saker, siden sammeligningen ofte var snekkemotorer.

 

Når det gjelder vekt er jeg ikke enig med morten, jeg tror båten blir baktung. Den vil få 200-250 kg mer enn f. eks en B30. Nå sier ikke trådstarter noe om hvilken motor han har der i dag, så dette vil jo da bare bli spekulasjoner.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Tror heller ikke det er noe stort problem, og har man eb D4 eller annen Diesel til overs, ja da er saken grei. men må man kjøpe en brukt motor for å få til ombyggingen, da blir saken helt annerledes. Blir en investering som man neppe får igjen, brukte diesler er rådyre fortsatt. Du får høyere servicekostnader, forbruket blir ikke så mye mindre pr. time med diesel versus V8 på en båt i denne størrelsen, så drivstoffbesparelsen vil stå av noen få liter + prisdifferanse på diesel og bensin pr. time. Sammenlignet med B30 (trippel forgasser) og B20 med dobble forgassere er besparelsen på bensin formidabel med V8 injection montert i stedet.

Det er klart kjører du 500 timer i året, så blir det nok en reel besparelse med diesel montert, men ikke mange har så mye timer pr år på sin fritidsbåt.

Utover det har du fordeler og ulemper med både bensin og diesel, så da blir det mye en smakssak. Som jeg sa tidlig, det avhenger av utgangspunkt om man har motor eller ikke, men må man kjøpe en motor for å gjøre jobben, vet jeg hva jeg ville ha valgt.

 

Til slutt vil jeg bare også nevne, se på trådene om båter i bruktmarkedet nå. Prisene har rast, mange mener at tiden er forbi for 70-80 talls båter, og at disse har hatt ett alt for høyt prisnivå brukt, og dermed vil bli utsatt for ytterligere prisskred. Jeg ville vært forsiktig med å investere masse penger i en båt fra 1980, hvis man ikke skal ha den selvi mange år fremover. 3-fots syken rammer fort i dette gamet og lysten på å bytte er alltid tilstede, hehe.

Link to post

Jeg har pdd. en BMW D190 og ett BMW drev på denne båten.

Dette skal ut. Til fordel for en D4 jeg har fått tilgjengelig. Den har def elektronikk, men kostnaden blir uansett ikke mer enn 150 blanke høvdinger.

 

Så frykten var egentlig om D4 blir for tung. 660 kg er jo endel.

Plass er det i bøttevis, så vi får se på hvordan dette går. :)

 

Kommer tilbake med bilder til sommeren, når vi er på vannet igjen. :) :fishing:

Link to post

Sant som bitteliten sier,dette er fine hjelpemidler. Har gode erfaringer med speedrails, men det blir tungt ja. Den gamle AQAD 40 var en dårlig løsning i denne og 24 foteren, som er bygd for lettere motor, les bensin. Men det er klart at med en slik motor får du krefter i massevis, og kommer raskt over planingsterskelen.

Personlig ville jeg hatt en sprek V8 i denne.

Blir spennende å følge tråden :smiley:

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har pdd. en BMW D190 og ett BMW drev på denne båten.

Dette skal ut. Til fordel for en D4 jeg har fått tilgjengelig. Den har def elektronikk, men kostnaden blir uansett ikke mer enn 150 blanke høvdinger.

 

Så frykten var egentlig om D4 blir for tung. 660 kg er jo endel.

Plass er det i bøttevis, så vi får se på hvordan dette går. :)

 

Kommer tilbake med bilder til sommeren, når vi er på vannet igjen. :) :fishing:

 

Hei

 

Holder på med å montere D4-260 i min Fjord 21 HT -74. Har kastet ut en AQ170. Jeg var også spendt på bæringen. Har flyttet frem batterier og monterer fast vanntank i bauen, resultatet vises på bilde. Den har synket ned ca 9cm bak. :yesnod: D4 er dobbel vekt av AQ170.

Fikk ikke prøvekjørt i år :sad: fordi jeg har slitt med å få tak i noen fittingser for å koble sammen styreslangene mellom motor å styrepumpe.

Holder på med å lage nytt dashbord nå, pluss en dal andre oppgraderinger.

Ser fra til sommeren ja for å få testet litt :thumbsup:

Ser fram til å se resultat av ditt prosjekt også.

 

16102011421.jpg

 

16102011422.jpg

 

07092011393.jpg

 

07092011392.jpg¨

 

02082011366.jpg

Link to post

Fjord 21, hadde vel i utgangspunktet AQ165/170, som er bygd på B30, Volvo sin rekkesekser. Er en lett motor i vekt det i dagens motorverden, selv om alt er stål. Noen av de hadde også B20, svært få hadde antakelig V8, som jeg vil anta er perfekt til denne båten. På denne tiden var det nesten bare amerikanerne som bygde inn V8, normennene likte best "små" motorer. Husk de ble den gang oppfattet som kraft saker, siden sammeligningen ofte var snekkemotorer.

 

Når det gjelder vekt er jeg ikke enig med morten, jeg tror båten blir baktung. Den vil få 200-250 kg mer enn f. eks en B30. Nå sier ikke trådstarter noe om hvilken motor han har der i dag, så dette vil jo da bare bli spekulasjoner.

 

Ikke jelt korrekt med hva som ble levert av std maskiner på 21W. Det korrrekte i flg de originale brosjyrene og VEritas godkjenningene jeg har er:

 

1*140 hk 4 syl

1*170 hk 6 syl

1*200 hk V8

1*225 hk V8

1*250 hk V8

1*D40 diesel vet ikke om det er 4 el 6 syl

2*140 hk 4 syl

 

Mange går i dag med 6 syl diesel. For å få disse inn har jeg forstått at en må bygge om litt (forlenge motorrom). D4 går nok inn uten plassproblemer. Men, sjøl ville jeg nok valgt en smallblock V8 bensiner 220-260 hk. Hadde en W21 med 200 hk V8 bensiner.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...