Hardball Startet 8.Desember.2011 Del på Facebook Startet 8.Desember.2011 Hallo. Er det noen som kjenner til erfaringer, med en slik "stor" motor i en Fjord Weekender21. VP D4 260 Så før vi tar det helt "ut", så er vi på leting etter noen formeninger om fallgruver å tenke på. Er jo en nokså tung motor, blir vel litt baktung. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Søk litt innpå her. Du er ikke første som ønsker å putte diesel i en så liten båt. Lønnsomt, neppe, får igjen investeringen, tja kommer an på hva du betaler for motoren Jeg kunne gitt deg femti argumenter på hvorfor ikke, og andre vil sikkert gi deg det samme på hvorfor Som du skjønner er min konklusjon, je gville ikke gjort det. Hadde gått for en nyere V8 injection. lettere motor som vil gi deg masse kraft, slik at du kjører med redusert gasspådrag i marsjfart og dermed har du besparelsen i drivstoff der. Lykke til uansett valg Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Det spørs jo på hvor mange timer du kjører i året. Må nok kjøre noen hundre timer i året for at drivstoffregnskapet skal forsvare kostnaden for motoren, så må du regne med litt servicekostnader...... Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Fornuftig og økonomisk er nok de fleste enige at det ikke er. Men, får jo en fantastisk ny, kraftig (og forhåpnetligvis driftsikker) motor i båten. Så ha du en D4 "til overs" så hvorfor ikke. Hvor mye veier en D4 kontra en V8 bensin som vel står der i utgangspungtet? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Så liten båt?? Fjord 21 er mye større og bedre plassutnytta enn dagen 21 fotere! Ikke mange 21 fotere i dag som kan skilte med separat toalett og stikk kabin!Dessuten har den negativ hekk. og i forhold til dagens båter med diger badeplattform så har den i hvertfal en meter mere innvendig plass. D4 260 vil nok kle denne båten bra! Den har dyp Vbunn og er tung å få i plan så dreiemomentet og krafta fra en moderne Diesel får nok båten opp i plan like fort som en bensiner! bensinmotoren tror jeg vil bli uøkonomisk i mellomfartsområdet på denne båten Søk litt innpå her. Du er ikke første som ønsker å putte diesel i en så liten båt. Lønnsomt, neppe, får igjen investeringen, tja kommer an på hva du betaler for motoren Jeg kunne gitt deg femti argumenter på hvorfor ikke, og andre vil sikkert gi deg det samme på hvorfor Som du skjønner er min konklusjon, je gville ikke gjort det. Hadde gått for en nyere V8 injection. lettere motor som vil gi deg masse kraft, slik at du kjører med redusert gasspådrag i marsjfart og dermed har du besparelsen i drivstoff der. Lykke til uansett valg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
DieselDahl Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 D4 veier bortimot 200kg mer enn en stål-smallblock, og bråker endel...... delepriser i en annen liga, men det er vel et annet budsjett. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Det går mange 21Weekender med gamle 6syl 165/200HK penta dette er ikke noe problem for denne båten. Kikka på en med Kad 216HK for noen år tilbake. D4 veier bortimot 200kg mer enn en stål-smallblock, og bråker endel...... delepriser i en annen liga, men det er vel et annet budsjett. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
finnmarken Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Men du setter vel da inn en motor som har 3 ganger verdien av selve båten? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Fjord 21, hadde vel i utgangspunktet AQ165/170, som er bygd på B30, Volvo sin rekkesekser. Er en lett motor i vekt det i dagens motorverden, selv om alt er stål. Noen av de hadde også B20, svært få hadde antakelig V8, som jeg vil anta er perfekt til denne båten. På denne tiden var det nesten bare amerikanerne som bygde inn V8, normennene likte best "små" motorer. Husk de ble den gang oppfattet som kraft saker, siden sammeligningen ofte var snekkemotorer. Når det gjelder vekt er jeg ikke enig med morten, jeg tror båten blir baktung. Den vil få 200-250 kg mer enn f. eks en B30. Nå sier ikke trådstarter noe om hvilken motor han har der i dag, så dette vil jo da bare bli spekulasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 (redigert) Jeg vet bare at det er mange vellykkede instalasjoner med Volvo 6. syl uten at jeg vet vekta på dem kontra D4. Et kjapt søk på Finn, viser bilder av DC og Weekender. en med 140HK 6syl en med D3 og en 21W med nercruiser 150HK 5SYL. Se på vannlinja på bildene så ser dere at båten har god bæring akter Fjord 21, hadde vel i utgangspunktet AQ165/170, som er bygd på B30, Volvo sin rekkesekser. Er en lett motor i vekt det i dagens motorverden, selv om alt er stål. Noen av de hadde også B20, svært få hadde antakelig V8, som jeg vil anta er perfekt til denne båten. På denne tiden var det nesten bare amerikanerne som bygde inn V8, normennene likte best "små" motorer. Husk de ble den gang oppfattet som kraft saker, siden sammeligningen ofte var snekkemotorer. Når det gjelder vekt er jeg ikke enig med morten, jeg tror båten blir baktung. Den vil få 200-250 kg mer enn f. eks en B30. Nå sier ikke trådstarter noe om hvilken motor han har der i dag, så dette vil jo da bare bli spekulasjoner. Redigert 9.Desember.2011 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Det går massevis av disse med Volvo 40 serie motorer. Det skulle være nada problem med en D4. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Tror heller ikke det er noe stort problem, og har man eb D4 eller annen Diesel til overs, ja da er saken grei. men må man kjøpe en brukt motor for å få til ombyggingen, da blir saken helt annerledes. Blir en investering som man neppe får igjen, brukte diesler er rådyre fortsatt. Du får høyere servicekostnader, forbruket blir ikke så mye mindre pr. time med diesel versus V8 på en båt i denne størrelsen, så drivstoffbesparelsen vil stå av noen få liter + prisdifferanse på diesel og bensin pr. time. Sammenlignet med B30 (trippel forgasser) og B20 med dobble forgassere er besparelsen på bensin formidabel med V8 injection montert i stedet. Det er klart kjører du 500 timer i året, så blir det nok en reel besparelse med diesel montert, men ikke mange har så mye timer pr år på sin fritidsbåt. Utover det har du fordeler og ulemper med både bensin og diesel, så da blir det mye en smakssak. Som jeg sa tidlig, det avhenger av utgangspunkt om man har motor eller ikke, men må man kjøpe en motor for å gjøre jobben, vet jeg hva jeg ville ha valgt. Til slutt vil jeg bare også nevne, se på trådene om båter i bruktmarkedet nå. Prisene har rast, mange mener at tiden er forbi for 70-80 talls båter, og at disse har hatt ett alt for høyt prisnivå brukt, og dermed vil bli utsatt for ytterligere prisskred. Jeg ville vært forsiktig med å investere masse penger i en båt fra 1980, hvis man ikke skal ha den selvi mange år fremover. 3-fots syken rammer fort i dette gamet og lysten på å bytte er alltid tilstede, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 9.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Jeg har pdd. en BMW D190 og ett BMW drev på denne båten. Dette skal ut. Til fordel for en D4 jeg har fått tilgjengelig. Den har def elektronikk, men kostnaden blir uansett ikke mer enn 150 blanke høvdinger. Så frykten var egentlig om D4 blir for tung. 660 kg er jo endel. Plass er det i bøttevis, så vi får se på hvordan dette går. :) Kommer tilbake med bilder til sommeren, når vi er på vannet igjen. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 store flaps og speedrails gir deg økt løft i hekken Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 9.Desember.2011 Del på Facebook Svart 9.Desember.2011 Sant som bitteliten sier,dette er fine hjelpemidler. Har gode erfaringer med speedrails, men det blir tungt ja. Den gamle AQAD 40 var en dårlig løsning i denne og 24 foteren, som er bygd for lettere motor, les bensin. Men det er klart at med en slik motor får du krefter i massevis, og kommer raskt over planingsterskelen. Personlig ville jeg hatt en sprek V8 i denne. Blir spennende å følge tråden Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Hva med en steyr? Sitér dette innlegget Link to post
Hardball Svart 10.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Hadde sikkert funket, men jeg vurderer volvo siden vi har en av de beste forhandlerne/verkstedene i nærområdet. Samt. jeg har endel "venner" som er motormekanikkere på dette verkstedet. Vil nok få god oppfølging hos dem. :) Så, det blir nok ikke annet enn volvo nå. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 (redigert) Slik bærer den en V8 350 med 280 drev. NB! Badeplatformene er hevet med noen cm. Disse lå helt i vannlinja med original montasje. Redigert 10.Desember.2011 av Fjordland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Hei Undskyld min uvitenhet men va er spedrails ?? Sitér dette innlegget Link to post
v90 Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Jeg har pdd. en BMW D190 og ett BMW drev på denne båten. Dette skal ut. Til fordel for en D4 jeg har fått tilgjengelig. Den har def elektronikk, men kostnaden blir uansett ikke mer enn 150 blanke høvdinger. Så frykten var egentlig om D4 blir for tung. 660 kg er jo endel. Plass er det i bøttevis, så vi får se på hvordan dette går. :) Kommer tilbake med bilder til sommeren, når vi er på vannet igjen. :) Hei Holder på med å montere D4-260 i min Fjord 21 HT -74. Har kastet ut en AQ170. Jeg var også spendt på bæringen. Har flyttet frem batterier og monterer fast vanntank i bauen, resultatet vises på bilde. Den har synket ned ca 9cm bak. D4 er dobbel vekt av AQ170. Fikk ikke prøvekjørt i år fordi jeg har slitt med å få tak i noen fittingser for å koble sammen styreslangene mellom motor å styrepumpe. Holder på med å lage nytt dashbord nå, pluss en dal andre oppgraderinger. Ser fra til sommeren ja for å få testet litt Ser fram til å se resultat av ditt prosjekt også. ¨ Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 29.Desember.2011 Del på Facebook Svart 29.Desember.2011 Jeg har komplett ledningsnett til d4. si ifra hvis du er intresert:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
evenR4u Svart 30.Desember.2011 Del på Facebook Svart 30.Desember.2011 Fjord 21, hadde vel i utgangspunktet AQ165/170, som er bygd på B30, Volvo sin rekkesekser. Er en lett motor i vekt det i dagens motorverden, selv om alt er stål. Noen av de hadde også B20, svært få hadde antakelig V8, som jeg vil anta er perfekt til denne båten. På denne tiden var det nesten bare amerikanerne som bygde inn V8, normennene likte best "små" motorer. Husk de ble den gang oppfattet som kraft saker, siden sammeligningen ofte var snekkemotorer. Når det gjelder vekt er jeg ikke enig med morten, jeg tror båten blir baktung. Den vil få 200-250 kg mer enn f. eks en B30. Nå sier ikke trådstarter noe om hvilken motor han har der i dag, så dette vil jo da bare bli spekulasjoner. Ikke jelt korrekt med hva som ble levert av std maskiner på 21W. Det korrrekte i flg de originale brosjyrene og VEritas godkjenningene jeg har er: 1*140 hk 4 syl 1*170 hk 6 syl 1*200 hk V8 1*225 hk V8 1*250 hk V8 1*D40 diesel vet ikke om det er 4 el 6 syl 2*140 hk 4 syl Mange går i dag med 6 syl diesel. For å få disse inn har jeg forstått at en må bygge om litt (forlenge motorrom). D4 går nok inn uten plassproblemer. Men, sjøl ville jeg nok valgt en smallblock V8 bensiner 220-260 hk. Hadde en W21 med 200 hk V8 bensiner. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
v90 Svart 18.Januar.2012 Del på Facebook Svart 18.Januar.2012 Holder på med å lakkere drev og transom, volvo DPH Var en del sår og småskader i lakken. Er det noen som har knekt koden på hvilket bunnstoff som fungerer til drev????Erfaringer?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 18.Januar.2012 Del på Facebook Svart 18.Januar.2012 Det som funka best på mitt drev var selvpolerende hvit. Blanda det ut med tynner og sprøyta det på. Det pussa eg og helt ned til alu, syregrunning, original lakk, og bunnstoff utenpå. Såg veldig bra ut, og holdt seg gjennom hele sessongen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.