Jump to content

Prosjekt: D4 260 i en Fjord Weekender21


Hardball

Recommended Posts

Mulig jeg er på tur her, men blir ikke drevet en offeranode for bunnstoffet hvis du bruker bunnstoff med kobber på et drev?. Trodde man skulle bruke bunnstoff beregnet for alu båter på drevet hvis man har aluminiumsdrev? Når det er sagt så husker jeg ikke spenningsrekka i hodet fra videregående. Kanskje bunnstoff iblandet sink, så blir bunnstoffet offeranode for drevet :)

Link to post
Share on other sites

Kjenner 2 som har hatt Fjord 21 med VP diesel, en Weekender med AQAD40 på 165hk, og en DC med 41 på 200HK. Begge 2 litt trege å få i plan, skrogets planingsterskel sammenfaller med området før turboen begynner å lade skikkelig. Men vel oppe i fart så gikk de godt. Mener å huske at den med 200hk toppet på ca 39 knop. 41 komplett med drev mener jeg er oppgitt til ca 550kg. Er vel såpass mer trøkk i D4 at det oppveier for den ekstra vekta..?

 

Jeg vil tro 21'en ville gått som et skudd med f.eks en D3-220?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel mer trøkk og bunndrag i D4260 -06 enn elder volvo penta. Men vekta er der jo, så er spennt på første prøvetur til våren. Holder på å montere 70l fast vanntak i baugen for å kompensere vekta. I tillegg så har jeg flyttet fram batteripakken til ca midt i båten. Etter en prøve-sjøsetting ble vannlinja 9cm høyere bak og samme nivå som tidliger i baugen. Jeg hadde fryktet det verre, se jeg ble posetivt overrasket :tongue: .

Ble en D4 pga at jeg fikk tak i ett godt eksemlar til en rimelig penge. Hadde opprinelig planer om nyere V8 bensin nyere enn 2006, men det var veldig vanselig å få tak i komplett m/drev. Vurderte å kjøpe ny, med da ble D4 billigere. Litt galskap med så dyr motor i gammel Fjord 21HT, men halle hobbyer koster penger :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Det ble helt fantastisk.

 

Det vi fryktet var tyngden, men var bæring nok i skuta. Jeg la senere omkring 100kg bly i baugen, så da ble det levende med den tyngda i hekken. Slipper da også å trimme så mye ned.

 

Nå til våren så monterer jeg inn Raiser, for vannlinja ble bare 7cm under turbo.

 

Hastigheten ble omkring 40-41 kn. Marsjer 35.

Ingen problemer å få denne skuta opp i plan, var bare ett lite "kakk" på hendelen, så spratt ho opp av vannet.

 

Virker ikke som den er særlig nervøs heller

 

Hvordan ble resultatet med D4 motoren?

Jeg har et Fjord 21 DC prosjekt i garasjen der jeg vurdere en diesel på 250 til 300 hk, så det hadde vært fint om du deler din erfaring.

 

, selv om vi runder 40kn.

 

Så helt ærlig, så kunne jeg godt tenkt meg ett High Speed drev :P

Link to post
Share on other sites

Flott å høre at det er rom for mere fart på Fjordèn.

Har du vurdert å lage badeplattform med oppdrift?

 

På mitt Fjord 21 DC prosjekt har jeg forlenget skroget med 3 fot + badeplattform som en forlengelse av skriget, så del blir nok en D6 på meg, tror jeg...

 

Driver å skisser litt på utførelsen av hartoppèn så nå er det vel bare arbeidslyst som mangler.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Da har jeg endelig fått min Fjord 21HT med VP D4-260 -06 på fjorden og testkjørt litt :smiley: .

Synes det ble en helt ny båt å kjøre. Veldig myk og stabil på sjøen, selv i høy fart.

Veldig imponert over bære evnen til disse båtene.

D4 motoren er en fantastisk motor, sparker fra noe voldsomt :yesnod: Ingen dieselrøyk og lavt forbruk.

Ville bare dele min erfaring og legger ved noen bilder.

bilde

Ligger ute med ankervinsj montert i hekken.

 

bilde

bilde

Nytt instrument bord

bilde

bilde

God plass i motorrom

Redigert av v90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det okristi. Ser du holder på med ett flott prosjekt på Fjord 21DC. :thumbsup:

 

Jeg når 40 knop med G7 propeller og 41 knop med G8. Trodde det skulle bli større forskjell mellom G7 og G8.?

Noen som har erfaringer på dette her?

Har ikke fått kjørt så veldig mye med båten enda, men tror forbruket ligger på ca15l/t eller ca0,5l/nm. Da med en marsjfart på 27/28 knop.

Lite med erfaringer, men synes det er rimelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...