Jump to content

Tynner for Jotun Ravilakk. Hos Biltema?


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har et lite problem. Jeg bruker Jotun sin Ravilakk til å lakkere en del treverk i båten. Jeg har prøvd med White Sprit som tynner men den virker ikke (danner klumper). Ser at de anbefaler Jotun tynner nr. 2 eller 18. Fant ikke den her etter å ha prøvd i flere butikker.

 

I OBS-bygg (Lagunen) sa de jeg kunne bruke Jotun Nr 17. Prøvd det men den fungerer dårlig.

 

Hva kan jeg bruke? Finnes det en tynner jeg kan kjøpe hos Biltema hadde det vært det beste.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Jeg har ikke så mye peiling på lakk som dere sikker skjønner. Men når jeg bruker white sprit så er det nok whitesprit som lager klumper. Jeg prøvde å tynne ut lakken og etter et par timer ble det en geleaktig masse samme med rengjøring av pensel - det ble liten klumper som danner seg inn i penselhårene.

 

Men hva er "amerikansk terpentin"?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra nett noe som stemmer med min erfaring Link:

"For å tynne malingprodukter ol. som ønskes benyttes til grunning bør en unngå white spirit.

Det er gunstigere å tynne produktet med en vegetabilsk tynner, eks balsam terpentin, fordi denne har bedre penetreringsegenskaper, åpner porene og inneholder naturlige treoljer.

 

Begge er organiske løsningsmidler, men merk de ulike produktbenevnelsene og hva de er fremstillt av.

 

White spirit er det samme som mineralsk terpentin = Petroleumsdestillat fremstillt av råolje.

 

Vegetabilsk terpentin er det samme som balsam terpentin, amerikansk terpentin, terpentinolje = Harpiks og balsam fra nåletrær som er destillert."

 

Og, ikke hva du spør om - men anyway: Jeg brukte ravilakk før, men syntes den "tørket ut", sprakk opp og slapp trevirket altfor fort. Gikk over til Epifanes (linoljebasert) som jeg etter ca 8 års erfaring synes virker veldig mye bedre. Jeg tynner med balsamterpenting og linolje i første strøk (eller oftest impregnerer først med kaldpresset linolje og da har jeg 10-20% lakk og litt balsamterpentin i siste strøk linolje slip at den tørker). Senere strøk tynner jeg med balsamterpentin til ønsket konsistens.

Link to post
Share on other sites

Takk for en veldig oppklarende innlegg BG-21.

 

Hvordan er det å gå over til Epifanes etterhvert? Må da Ravilakken slipes helt ned eller holder det med å matte litt og så føre på Epifanes?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å gå over til Epifanes etterhvert? Må da Ravilakken slipes helt ned eller holder det med å matte litt og så føre på Epifanes?

 

Har ikke forsøkt det. Om du vil prøve ta et lite område først. Må som du sier matte ned lakkert flate. Dersom det ser ok ut etter å ha tørket ville jeg ikke vært så bekymret. Men du vil få litt fargenyanser/skjolder mellom der det er bart tre kontra Ravilakk. Så det hele avghenger av hvor fint du vil ha det :smiley:

 

Skal du ha det finsest mulig må du ned til bart tre. Og da anbefaler jeg at du "beiser" treet med en brunfarge for å kompensere for solblekingen før du lakker med Epifanes. Du kan blande noe selv (brunmaling med linolje og terpentin), eller kjøpe ferdig teak-/mahognybeis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...