Jump to content

kjøpe scand 360 SE ?


nybhak

Recommended Posts

HEI

 

Jeg vurderer å kjøpe en SCAND 360 SE med 2X D4 (600 hk) 2008 modell.

Noen som kan gi meg innspill på denne typen båt.

Er det en god sjøbåt?

Noen typiske feil med denne?

Hva med motorene?

Noen andre åpne båter som er å foretrekke?t

Jeg har Goldfish 29 rib i dag og er derfor vant til å kunne forflytte meg fort selv i dårlig vær.

Er ute etter åpen båt med minimum marsfart på 30 knop.

På forhånd takk fra "nytt" medlem :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Scand 360SE med D6-350. Vi kjøpte båten tidligere i år. Jeg har vurdert veldig mange forskjellige båter før vi fikk et godt tilbud på eksisterende.

Våre forventninger er blitt innfridd og vel så det. Vi er en familie på 5 og båten fungerer bedre enn forventet som turbåt.

Sjøegenskapene er veldig gode, skroget er forholdsvis smalt og spisst, solid v-skrog. For å si det på en annen måte, du er ikke den første som må slakke av i rufsete vær. Båten tar bølgene fint og mykt, tørr i motsjø.

Noen fremhever at båten krenger mye, men etter et par turer hvor en lærer å kjenne båten, er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vår båt har en motor, den du vurderer har to, slik at eventuell krenging vil være mindre.

Vi har en toppfart på ca 32 knop (ca 3600 o/min) tilnærmet uavhengig av lasting. Marsjfart +/- 25 knop (ca 3000 o/min) er behagelig, motoren går lett og stille. Generelt lavt støynivå. Med 2x300hk vil du toppe på ca 40 knop og marsje lett på 30+ knop. Motoren vår har fungert veldig bra, ingen problemer i det hele tatt, lavt forbruk ca 1,6-2 l pr nm ved forskjellige hastigheter. Med to motorer bare litt høyere forbruk.

 

Førerplassen er veldig god, med to skikkelige stoler. God plass til plotter og "manuelle" kart. Uteplassen romslig med romslig u-salong med stort bord, plass til mange rundt bordet. Stor romslig badeplattform, betydelig større på de nye modellene. Vi har davitere som kan skjules, praktisk å ha motoren på jolla når den heises ombord. Byssa er ute, innholdsrik og god plass tik ting og tang. Kalesjeløsningen i SE- modellen er genial, enkel og raskt å ta opp og ned kalesjen. Kalesjen+-stengene lagres inne i targabøylen.

 

Båten har 2 romslige kabiner med senger over 2 meter. Fast seng foran, stikkabinen er noe trang å komme inn i, men er veldig romslig. Salongen nede hos oss er uten skapseksjon, slik at den er over 2 meter. Benyttes enkelt som en ekstra soveplass. Salongen har et lite bord og er veldig grei for ungene å bruke til spill leking osv. Badet er romslig og med dusjmulighet.

 

Vi har ikke hatt noen problemer med båten. God finish, virker godt sammenskrudd, og mange gode praktiske løsninger. Båten er ikke noen stor 36 foter, men den har mange gode løsninger.

 

Motoren har vi ikke hatt feil på, og fungerer veldig bra til båten. På en 2008 modell har du noe igjen på garanti-tiden, det er alltid et pluss.

 

Lykke til med valg av båt, bare å velge den som passer din bruk best :thumbsup:

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HEI IGJEN.

FØRST MÅ JEG SI AT JEG ER OVERVELDET OVER AT JEG HAR FÅTT TILBAKEMELDING SÅ RASKT ! TUSEN TAKK !!!

 

ER SOM SAGT HELT NYTT MEDLEM(NOEN TIMER GAMMEL) OG ER IKKE GOD PÅ DETTE FORUMET ENNÅ :-)

 

DEN ENE SOM SVARTE MEG SIER AT HAN VURDERTE EN SLIK BÅT MEN KJØPTE EN ANNEN.....DA BLIR JEG LITT NYSGJERRIG PÅ HVA HAN KJØPTE? HAR PRØVD Å FINNE DET UT VIA PROFIL UTEN HELL.

 

TAKK OGSÅ FOR TESTEN AV BÅTEN.

 

DEN SISTE SOM HAR SVART MEG HAR VIRKELIG LAGT SJELEN II DETTE !!! :-) TAKK IGJEN.

AT DET ER EN LITEN 36 FOTER MÅ MAN VEL REGNE MED HVIS BÅTEN SKAL VÆRE SJØSTERK? PARAGON ER VEL ET GODT EKSEMPEL PÅ DETTE? OGSÅ TARGA?

 

MIN ERFARING ER OPPE I NORD(BODØ) ER AT DET ER SJELDEN STILLE PÅ HAVET......DET HØRER TIL UNNTAKENE. DERFOR AKSEPTERER JEG LITEN BÅT PÅ TROSS AV MANGE FOT. JEG HAR LÆRT AT EN IKKE KAN FÅ I POSE OG SEKK.

 

DET BLIR NEVT AT DET ER ENNÅ GARANTI IGJEN HVIS JEG KJØPER EN 2008 MODELL? ER LITT USIKKER PÅ DETTE MED GARANTI. HVA GJELDER?

VET AT DENNE BÅTEN BLE KJØPT LIKE FØR SCAND GIKK KONKURS......SLIK AT SKROGET IKKE HAR GARANTI? FEILENE ER VEL MER PÅ MOTOR OG ANDRE TING PÅ STRØM. VET NOEN HVOR LANG GARANTI PÅ MOTORENE? 2 ÅR OG 5 ÅRS REKLAMASJONSRETT? 5 ÅR REKLAMASJONSRETT PÅ ALT PÅ STRØM OGSÅ?

TAKK FOR ET BRA FORUM .....DETTE VIL JEG ANBEFALE TIL ALLE MINE BÅT INTERESSERTE VENNER.

Link to post
Share on other sites

Mer lik Scand Dynamic 1100 tror jeg, som vel er opphavet til 360én? Blir hevdet å gi tildels dramatiske opplevelser ved rorutslag i hastighet. Som Jodaen går den mykt og fint i motsjø fordi den er smal og har spiss V-bunn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi fikk vår nye Scand 360SE levert fra Nye Scand i sommer. Vi valgte denne etter nøye vurdering opp mot flere andre med spesielt tanke på sjøegenskaper og hvor mye båt vi fikk for pengene, og selvfølgelig den store fordelen med å handle norsk kvalitet. Vi er så langt KJEMPE FORNØYD med båt/utstyr og ikke minst den UTROLIGE servicen og oppfølgningen som ytes av gutta på Scand, det de gutta gjør er bare helt utrolig. Som nevnt tidligere i tråden var jeg også litt skeptisk til hvordan båten krenket ved mye rorutslag, men etter å ha blitt kjent med båten er dette overhodet ikke noe problem. Vår båt har en D6 370hk og toppfarten er i overkant av 34 knop , marsjer fint i 24-28 knop. Her får du etter min mening en flott båt med god plassutnytelse i forhold til bredde (får du igjen i gode sjøegenskaper) og en båt bygd i båtbyggerbyen Arendal:-) Støtter fullt ut det Oteren skriver om båten. (Joda 370 er støpt i samme forma.) Lykke til med valget.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Hadde en 360SE i 3år, 2002 med 2xKAD43, dette var en veldig god kombinasjon, og en utrolig god båt i sjøen og samtidigt lettmanøvrert med to motorer og baugthruster.

 

Av de negative tingen jeg kan nevne: Ved litt sidevind blir det endel sprut bak på sofaen.

Min båt hadde som din 2 motorer, det gjør jo båten mer stabil og driftsikker, det jeg synes var litt dumt var at det bare var en diesel tank i båten, burde vært to tanker med hensyn på driftsikkerhet (mulig de har endret på dette).

Den høye vindskjermen gjør båten behaglig å være i når farten nærmer seg 40 knop, men ulempen er at det kan bli veldig varmt bak vindskjermen på de varme dagene. Den lille sofaen nede er ikke brukene til så mye, burde heller vært en ekstra seng her.

Joda370 har en mye bedre løsning i stikk kabinen med en ekstra sengeplass.

 

Men det er en flott båt med fine linjer og folkene på Scand er veldig hyggelig og hjelpsomme, kjøper gjerne en 360 igjen

 

Lykke til

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det ble visst ingen Scand 360 på trådstarter, men en Princess 50. Det var jo litt av et sprang opp, hva skjedde ? :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...