Retox_93 Startet 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2011 Hei..I dag har jeg kjøpt julegave til meg selv, og det ble en båt gitt Har hatt lyst på et nytt prosjekt med den skikkelig utfordring og tror dette kan bli spennende Selve skroget er Ok, men innredning og motordrift er litt værre med. Alt av aksling og pakkboks er revet vekk, beslag er kuttet av med vinkelsliper. Fundamentet har blitt endret på før, og de gjorde en elendig jobb ved å støpe, så det må også nytt!. Dørk har e planlagt å bruke vanlig panel plater etterså dette er en båt som ikke kommer til å være på vannet i lange lengder. Hva tror dere om motorisering ? en gammel sleipner 6 hk eller en 90 hk volvo penta? Strak eksos? dette skal bli en båt man legger merke til altså! Og et annet spørsmål er, noen som vet hva slags båt dette er? ( Ta hensyn til skrivefeil) Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Det var en veldig koselig båt. Syns detn så litt større ut en 16 fot. Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 17.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 (redigert) Du har nok rett, er nok en 18 foter Fant en 18 fot Thaule på finn som ligna på prikken nesten, så antar denne båten e har fått er en thaule 18. Hvordan forandrer man på tittelen? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=32068505 Redigert 17.Desember.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Hei..I dag har jeg kjøpt julegave til meg selv, og det ble en båt gitt Har hatt lyst på et nytt prosjekt med den skikkelig utfordring og tror dette kan bli spennende Selve skroget er Ok, men innredning og motordrift er litt værre med. Alt av aksling og pakkboks er revet vekk, beslag er kuttet av med vinkelsliper. Fundamentet har blitt endret på før, og de gjorde en elendig jobb ved å støpe, så det må også nytt!. Dørk har e planlagt å bruke vanlig panel plater etterså dette er en båt som ikke kommer til å være på vannet i lange lengder. Hva tror dere om motorisering ? en gammel sleipner 6 hk eller en 90 hk volvo penta? Strak eksos? dette skal bli en båt man legger merke til altså! Og et annet spørsmål er, noen som vet hva slags båt dette er? ( Ta hensyn til skrivefeil) Mvh Even Hei Kjempesnål båt!Men si meg,har du alle de motorene som står ramset opp nederst?Hvis ja blir jeg missunnelig,du har en mer enn meg! lykke til med båten iallefall Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Har kvittet meg med marna'n 8-11 hk, men ellers har e noen andre berning diesel og litt av vært. Og mye magneter og propeller og akslinger.. si ifra vis du trenger noe deler Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 18.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Har kvittet meg med marna'n 8-11 hk, men ellers har e noen andre berning diesel og litt av vært. Og mye magneter og propeller og akslinger.. si ifra vis du trenger noe deler Det jeg virkelig trenger er topp til en 5hk H,kjøpte en med sprekker i.Marna har nye i bronse,har ikke turt å spørre om prisen Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2011 Her er det noen bilder av litt av vært. == https://picasaweb.google.com/114013606797080960932/6Juli2011?authuser=0&feat=directlink og annonse https://baatplassen.no/p/showproduct.php?product=7238&cat=11 Har en Marna 5Hk H i garasjen som er komplett, mangler bare et par toppbolter. Ellers har e en 5 hk H på hånda som mangler forgasser og magnet . Rimelig grei stand. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 liten oppdatering. båten er flyttet opp i garasjen endelig, men var ikke så lett nei. Båten er så å si ribbet, eneste er at e skal frese av det gamle lakken. . Når e skal støpe fundament, Hva slags materiell bruker man da? Og, tenke å pusse ned skroget, men kan e ta å pusse ned alt av riper så lakere over det gamle? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Noen som har forslag til en billig og ok lakk som e kan bruke til skroget? Gelcoat eller topcoat? Så, et lite spørsmål. Dette blir jo såkalt ''artigbåt'', så får å sleppe så fryktelig mye arbeid vurdere e bare å pusse ned skroget med 200-400 sandpapir og deretter lakere over det gamle. Er det en dum ide? Slepper også å prime da. Billigere også? Noen synspunkter på det? og et lite til, Hva er greit å bruke som kjernematriell til motorfundamentet. Tenkte å lage 2 rekker på hver sin side av kjølen . Mvh EVen Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 27.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Ikke mye har skjedd, men har grubla litt over hvordan e skal gjøre det med fundamentet. Tenkte å bruke ca en meter med 2x4 på hver side, Skåre den litt på skakke slik at fundamentet blir loddrett. Deretter bolte fast 2x4 i skroget. Altså borre 2 hull og bolte med store skiver. Etterså kle den inn med glassfiber og polyester. Høres dette ut som en OK ide? Dette er en båt som ikke kommer til å likke ute lenge om gangen. Tror dere båten tåler en b18 ? 80 hk ca. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Ikke bruk bolter da! Slip vekk gelcoaten der de skal festes, og plastre dem fast. Så har du ikke svekket skroget på noen måte. Den tåler nok en B18, men vil nok ikke klare å nyttiggjøre seg kreftene. Men B18 er en enkel og grei motor, så det trenger ikke være et dumt valg det. Angående utvendig skrog: Det ser da ut til at gelcoaten er ganske bra? I så fall ville jeg bare ha vannslipt den med Abralon eller 2000 slipepapir, og polert den opp med maskin. Mye bedre, mye billigere og også mye penere enn å male over den synes jeg. Et par strøk maling innvendig etterpå, så blir det "bærre lekkert"! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Retox_93 Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 (redigert) Takk for tilbake melding Før ta meg en tur å kjøpe et spann med polyester på biltema. Er det greiste å bruke 400/Grams glassfibervev? Lurt å bruke som rasp på vinkelsliperen får å raspe opp vevet ? Eneste negative med skroget er at det er mye riper. gjennom gelcoaten. Lett måte å fikse dette på? Tror det vil være lettere å montere en b18 med fast aksling enn en sleipner med vribar og tull og tøys. Trenger nytt manifoil til motoren da Redigert 28.Februar.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 Noen som vet vekta på en marinisert b18? + Noen som har et manifoil liggende til en b18 ? 80 hk Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 3.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 hva legger du i tull og tøys ang sleipneren og vridbar prop? må da være myyye mer passende og enklere innstallasjon en den b18 motoren du tenker på. farten blir med stor sannsynelig het mye det samme , vertfall om du ska ha en båt det går an å styre normalt:) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 (redigert) først og fremst magnler e vridbar anlegg. Sleipneren sitter fast og må fikses. b18 er e fått gratis, med instrument, labber, hylse,aksling, propell og eksos. vis e skal kose meg på sjøen tar e den andre sjekta. dette blir en båt e kan fikle litt med å prøve meg fram med flaps og ditt og datt. . Hva mener du med å kunne styre båten normalt. Ser for meg at b18 er enklere å montere også! Farten, Det får vi se på når den er sjøsatt Redigert 3.Mars.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 3.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 mente vell bare at farten på snekka di stopper med runt 8-10knop. regner med det var fart som var målet her siden så stor motor på snekke? det er ikke alti snekka blir like handterbar om den blir overmotorisert :) men si den var gratis så hvorfor ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 Båden båten og motoren har vært gratis til nå så Vil heller ha litt mere hk enn ''akkuratt'' nok men tok kanskje litt godt i da. alle de 80 hk får e uansett ikke bruk for etterså skroget ikke er enig i farta. Men så blir det jo spennende å så hvor fort den går etterså e kan bygge litt flaps og vinger på den. Tenker den kommer til å toppa litt over 10 knop med noe flaps. ellers kommer den til å grave seg noe fryktelig ned. Eneste er at den b18 motoren er blytung Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2012 En B18 er slett ikke blytung! Ca halvparten av en 22hk Sabb vil jeg tro... Og de 80 hestene dine hørtes mye ut, min har kun 68! Med mindre din har doble forgassere tipper jeg din har ca samme effekt, kanskje noe mindre. Men den har mer enn nok krefter til snekka di uansett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Retox_93 Svart 4.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2012 Godt at e har tatt feil med tyngda Får se når e får hente motoren iløpe av uka om det er doble forgassere . Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2012 Monterte hylsa istad, og kom over et problem når e hadde montert det den er jo stokk skjeiv! antar det flaten bak ved propellen er skeiv. Når e strammet boltene så kom det litt knaske lyd av glassfiberen, så skal ta å forsterke bak. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Noen råd til å få fikset dette på en OK måte? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 (redigert) wopås.. dobbel Redigert 26.Mars.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 gelcoatsparkel Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Retox_93 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Da har motoren som skal i båten ankommet gaarden Video klipp kommer forhåpentlig vis i morra vis det ikker går helt galt.... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Var vist litt flere HK en jeg trodde.. B18F 95 / xx 1,794 Forgasser 440 GL (1989), Renault motor 1989), Renault motor Redigert 21.Mai.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.