fletcherwindsor Startet 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2011 Har en 17 fots fletcher som var under saltvann i forrige sommer, nå nesten 2 år siden vokser det sopp rundt i båten. Begynte først under bøttestolene, så skjøt mellom glassfiber/kryssfiner i dørken, og nå så jeg plutselig att det fa..n meg begynner og komme opp under flyte kammer forann i båten.. Båten lå ca 1 time under sjøvann, så etter jeg fikk balja opp på land fylt jeg den opp med ferskvann til det rant over og lot den stå ett par dager, før jeg tappa den og kjørte den inn i garasjen.. Har NULL greie på sopp, har ikke fått tatt noen bilder. Men den blir vist ganske stor ser jeg, diameter på krona må være opp til 15 cm.. gråhvit hele veien og kraftig stamme, tipper opp til 3cm i diameter. prøvde og ta tak og rivi di opp men di satt som F. Så endte med at jeg kutta di av! Soppene støver rundt seg med hvit støv og forøverig... Noe midler jeg kan fylle båten med?? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
LALUNA II Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Tipper klor tar knekken på de bland litt klor vann og spyl båten med det :) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bliss X Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Anbefaler Boracol Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Skal ned og prøve det nå.. men har ca 5- i garasjen nå, vil det lønne seg og fyre opp i garasjen fremover for og tørke mer av dørken, eller vil kuldegrader være "værre" for soppen? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
fletcherwindsor Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Pøvde med klor nå, men tenker jeg skal kjøpe noen flere flasker i morgen, sette i bånnpluggen og fylle en 30 liter utblandet og helle det under dørken og la deg ligge og dunste! Leste litt om Boracol nå, virker som det kan funke bra, prøver klor først! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
ivar Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 ... og deretter sett en avfukter i båten - sopp trenger fuktig klima for å trives. Mistenker at etter at båten ble skylt med ferskvann og satt i garasjen, så tok det tid før den tørka opp og dermed fikk soppen gunstige forhold en periode....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Christel III Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Har en 17 fots fletcher som var under saltvann i forrige sommer,Båten lå ca 1 time under sjøvann, så etter jeg fikk balja opp på land fylt jeg den opp med ferskvann til det rant over og lot den stå ett par dager, før jeg tappa den og kjørte den inn i garasjen.. Er det slik å forstå at det eneste du gjorde etter at du tok båten opp, var å fylle den med ferskvann, og tappe det vannet som rant ut av seg selv gjennom bunnplugg? Og siden har den stått i garasjen? Hva med motoren da? Samme prosedyre? Nå vet ikke jeg hvordan det seg ut oppi båten din, men det som er av infisert treverk er det nok bare å rive ut. Vil tro det er en god porsjon gruff under kryssfinerplatene i dørken... Godt mulig klor eller andre stoffer tar knekken på soppen din, men hvis du skal forhindre at den kommer tilbake må det nok skikkelig demontering av alt organisk material, og skikkelig tørk til. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
bliss X Svart 20.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Nå vet ikke jeg hvordan det seg ut oppi båten din, men det som er av infisert treverk er det nok bare å rive ut. Som sagt. Boracol. Unødvendig å rive ut infisert treverk Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2011 Har selfølegelig tatt ut og overhalt motor. fjærnet alt ledningsnett, og lagt opp nytt. Demontert alt interiør untatt bøttestolene forann. Demontert og løftet av dekket. Var nå meningen og sette alt sammen igjen frem til sommern, så blir noe drit vis jeg må rive opp hele gulvet i tilegg Er ikke bare skrudd men støpt fast i tilegg så her blir det en del kutting og sliping!! Hadde håpet og slippe og rive opp dørken da jeg byggde opp båten fra bunnen av for under 5 år siden! Begynner og bli noe lei nå....og jeg som trudde det var mye greier med bil!!! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Big Horn Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 H;res ut som om den soppen der egner seg til tørking, for deretter å inntas i moderate mengder......... Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 21.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2011 Som noen sier vask med et kraftig rengjøringsmiddel som feks klor, sett deretter inn med noe antisoppmiddel og tørk som f..... Gjerne med varme og avfukting over en periode. Sett deretter gjerne evt treverk inn med enda mere antisopp, Boracol, Xylamanon,og evt forsegling av treverk med maling ol. Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 24.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2011 Skal prøve der ja:) Hvordan er det med byggskum? har dratt ut så mye jeg greier men det er fortsatt noe igjen i flyteelementene forann i båten. Vil dette med tid tørke? Styrekablen sitter bom fast..noen som har noen greie tips på og få movet opp denne? Legge den i ett fat med strip all? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Anders_K Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 (redigert) Styrekabelen tar du ut fra båten, blinder ene enden og fyller hele med billigste motorolje,(ikke spillolje) Hvis den da ikke rikker seg fester du den enden som er festet i båten fast i garasje, hus fjell ol. og wiren i bilen og rygger forsiktig, enten ryker den, eller så løsner den Tips er å fylle den med motorolje, da setter den seg ikke og det er mye lettere å svinge med den.. Redigert 25.Desember.2011 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Eureka Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 15 cm i diameter på sommen er jo temmelig store greier... hadde vært artig å se bilder av de. "støvet" du snakket om er nok sporer som er soppens "frø". Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 25.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2011 Heisann. Dette er standard ved mange soppskader. Sopp dør som regel ved oppvarming til 40 grader over noe tid. Porøse materialer (isolasjon, gipsplater, trefiberplater, sponplater) og lett demonterbare materialer fjernes, mens “permanente” konstruksjoner kan gis en mekanisk (sliping/høvling) rengjøring etterfulgt av en desinfiserende vask (5% klorin-oppløsning; dvs handelsvare blandet med 19 deler vann). Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
fletcherwindsor Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2012 hmm, mener jeg tok noen bilder av soppene. skal se hva jeg finner:) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Rigmor82 Svart 15.April.2018 Link til dette innlegget Svart 15.April.2018 Bilder av soppene? Er ikke sopp bare et belegg da? Lurer på hvordan man kan være sikker på som er sopp og hva som er jordslag? Har selv nettopp revet duk i plastsnekke.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.