Jump to content

"Pragmatisk" overflatebehandling av gammel motor


Sofaseileren

Recommended Posts

I min nyanskaffede motorseiler, bor "Bonusen", en saltvannskjølt BMW D50, også omtalt i denne tråden. Motoren skal få lov å tilbringe sine siste dager / måneder / år i båten, men jeg ønsker å ha et pragmatisk forhold til den: Gi den det stell som trengs for å holde den i gang så lenge som mulig, men ikke legge unødvendig tid i å "kjele" med den. Med det samme noe dyrt ryker eller noe omfattende må gjøres, skal den ut til fordel for en ny motor.

Den er temmelig rusten, (se bilder) og jeg ønsker å gjøre noe for å hold rusten tilbake. Båten er en heldekket motorseiler med motoren under lukket styrhus, og det å sause den inn med olje er ikke aktuelt pga. lukt.

Regner med at jeg må ta en omgang med stålbørste på den, men er det noe den kan behandles med som ikke krever at jeg tar den ned til blankt metall? Alle gode råd mottas med takk...

 

 

 

dsc_0166.jpgdsc_0161.jpgdsc_0154.jpg

Link to post
Share on other sites

Du må nok ta stålbørtsen LITT fatt...Børst løs overflaterust, Kjøp deg en liten boks Zink grunning...la den tørke godt å legg på ett sluttstrøk Bengalakk i passende farge....Begge disse kan fåes som små kvart bokser beregnet for pensel bruk. Zink grunning/Bengalakk kjøper du på en ordentlig farvehandel...

 

Gudd Løkk og God Jul! :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

kjøp et produkt som kan smøres rett på rust, eller et som binder seg med rusten og/eller omvandler rusten til et underlag som trygt kan lakkes.

Eks. Hammerite, Rust-Oleum 569/769, rust-convertere av ymse slag, Brunox http://www.billakkspesialisten.no/lev/brunox.html

 

Zink krever nok rent metall som underlag for å sitte og beskytte på sikt vil jeg tro.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ser ut som en litt tvilsom slangetilkobling på det midterste bildet ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Riktig observert med hensyn til både slangetilkoblinger og motorlabber. (og jeg er litt engstelig for det med labbene... Noen som kan si noe om hvordan jeg avgjør om en rusten motorlabb er moden for utskifting?)

Dette hører helt klart til det som må ettersees / skiftes på motoren. Det er også nok av morkne slanger og kaotiske koblinger. Opprenskning og strukturering i motorrommet er høyt prioritert. Med litt struktur og bedre opplegg av slanger og ledninger bør det faktisk være mulig å komme til på begge sider av motoren, hvilket det ikke er i dag.

 

Vurderte Brunox, men tenkte at siden dette er et epoxybasert middel er det vel uegnet å påføre en motorblokk som blir varm?

Link to post
Share on other sites

Brunox går helt greit. Så varm blir den ikke at det er et problem. Og du skal ikke se bort fra at BMW'en fortsatt står der når du selger båten om en del år, D50'en har rykte som en skikkelig sliter den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dårlige og slitte motorlabber gir ofte feil oppretting i forhold til propeller aksling, noe som medfører uheldige og gjerne kraftige vibrasjoner særlig på sakte fart. Det er ingen stor sak og skifte, men har du ikke gjort det før bør du i alle fall snakke med noen som kan det, evnt. kan hjelpe deg.

Litt på siden av tema, men egentlig viktig tror jeg.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

J.S. Cock var tidligere importør for Rust-Oleum (jeg var forhandler på 90-tallet).

De har visstnok faset ut det til fordel for Power Coat, så kanskje det er enda bedre produkter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...